وزیر نیرو:

مهمترین مسئله رشد و توسعه استان کرمان آب است

محرابیان گفت: استان کرمان ظرفیت های زیادی دارد و مهمترین مسئله رشد و توسعه این استان آب است.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاح سد نسا بم با بیان اینکه  گفت: استان کرمان برای رشد و توسعه ظرفیت‌های بسیاری دارد که از جمله می‌توان به منابع انسانی خوب و ارزشمند، مدیران شایسته، ظرفیت معادن و صنایع و نیز کشاورزی استان اشاره کرد،  گفت: مهمترین مسئله رشد و توسعه استان کرمان مسئله آب است ، این استان از ظرفیت‌های گرانبها و ارزشمندی با منابع انسانی بسیار خوب دارد .

وزیر نیرو گفت: مهمترین معضل استان کرمان این است که گرمی از معادن استان فراوری نمی شد و به صورت خام صادر می شد، میلیون‌ها تن ذخایر ارزشمند استخراج و باکشتی‌ها صادر می شد، اما طرحی با نمایندگان و مسئولان وقت استان طرح ریزی شد که این منابع عظیم دراستان تبدیل به اشتغال ثروت و ارزش افزوده شود .

او در ادامه افزود: استان کرمان از دیر ایام در زمینه آب فقیر بوده و این موضوع شدید‌تر شده و موضوع آب باید در دستور کار ویژه قرار گیرد، از ذخایر آب سد‌ها استان نهایت استفاده شود.

 محرابیان  گفت: استفاده از بهترین منبع آبی؛ یعنی شیرین سازی و انتقال آب دریا که در سال ۸۹ عملیات اجرایی آن شروع شده که در نهایت در دولت مردمی پیش رفت که دراین دولت قرار شد خط دوم شروع شود و خط اصفهان شروع شود.

وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: ما برای استان کرمان و تامین آب شرب به ویژه مناطق شمالی شهر‌های کرمان، سیرجان، انار ،زرند و رفسنجان از این مسیر آب شرب و بهداشتی پایدار را عملی کنیم.

او به برنامه‌ریزی برای احداث خط انتقال آب اصفهان اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: در طول حدود ۳ ماه در طرح اصفهان، بیش از ۳۵ درصد پیشرفت حاصل شده است و بدین منظور ۶۰۰ کیلومتر مسیر  آماده، ۳۰۰ کیلومتر کانال‌کنی و  ۱۰۰ کیلومتر در این بازه زمانی لوله‌گذاری انجام شده است.

محرابیان افزود: مسیر شرق برای تامین آب استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال پیشرفت است که این طرح  حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد و در همین رابطه، خطی هم مختص استان فارس در حال احداث و پیشرفت است.

او استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت را موضوع دیگری عنوان کرد و بیان داشت: ما در استان کرمان برای حفظ منابع آب راهی جز‌ای نداریم که به برداشت آب از چاه‌ها دقت کنیم؛ زیرا  در برخی از مناطق استان، سالانه با ۱.۵ متر کاهش ارتفاع آب سفره‌های آب زیرزمینی مواجه هستیم که بسیار خطرناک است. باید برداشت آب از چاه‌ها را تا حدود بسیاری با استفاده از آب سطحی، آب دریا و ظرفیت بازچرخانی آب بهداشتی تصفیه شده در فاضلاب‌ها مدیریت کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب تصفیه شده از پساب آب پایدار است و هیچ‌گاه دچار نوسان نمی‌شود، بیان داشت: با اجرای این برنامه‌های مهم در طول مدت عمر دولت مردمی می‌توانیم  مسائل آبی شرق، شمال، جنوب و تمام نقاط استان کرمان را با حمایت قاطع دولت و به ویژه حمایت مدیران و استاندار و نیز استفاده از ظرفیت عظیم معادن مرتفع کنیم.

او به طرح‌های افتتاحی استان کرمان اشاره کرد و افزود: طرح انتقال آب از سد نسا از جمله این سد‌هایی است که کیفیت آب بسیار مطلوبی دارد. دارای‌ای سی (EC) ۴۳۰ بوده که از بهترین کیفیت‌های آب کشور محسوب می‌شود. خط انتقال این طرح برای تامین آب شرب بم و بروات فراهم است و در سفر  مصوب شد این آب را به شرقی‌ترین نقاط استان انتقال دهیم و این پروژه، پروژه با اهمیتی است؛ چرا که آب را از سخت‌ترین و پرتنش‌ترین نقطه استان به ثمر رساندیم.

محرابیان بیان کرد: پروژه فاضلاب شهر سیرجان نیز پروژه دیگری است که در کنار آن ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی را در حال بهره‌برداری و ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی را در حال اجرا داریم، همچنین ۲ پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر وجود دارد که ۲ شهرک انرژی را شامل می‌شودو می‌توانیم موضوع ناترازی برق را به واسطه اجرای این پروژه‌ها مرتفع کنیم.

وزیر نیرو  به پیشرفت طرح جهاد آبرسانی در استان کرمان اشاره و تصریح کرد: در استان ۶۶۹ روستا را شناسایی کردیم که در تنش آبی به سر می‌بردند، در اطرف بروات ۱۲ روستا وجود داشت که در شرایط بسیار بدی در تامین آب به سر می‌برد، با کار جهادی که در سراسر کشور آغاز شد و استفاده از ظرفیت نهادها، سپاه، بسیج، خیران آبرسان، پیمانکاران بخش خصوصی و گروه‌های جهادی عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور را آغاز کردیم و ۶۶۹ روستا در استان کرمان در این طرح قرار داشت که ۱۴۰ روستا به طول کامل به اتمام رسیده است؛ متوسط پیشرفت طرح در استان بالغ بر ۳۷ درصد است و امید است تا پایان دولت مردمی عملیات آبرسانی در ۶۶۹ روستا به طول کامل انجام شود.

او گفت: همچنین طرح‌های آبی و برقی خوبی در حال افتتاح است که بعداز ظهر امروز نیروگاه گازی بوتیا افتتاح می‌شود، این نیروگاه یک نیروگاه کلاس F با بالاترین سطح راندمان افتتاح می‌شود.

محرابیان  با اشاره به افتتاح پست ۱۳۲ جیرفت، بیان کرد: با افتتاح این پست ضمن تقویت افت ولتاژ در این منطقه، ظرفیت تامین برق نیز برای سرمایه‌گذاران به ویژه اهالی مسکن ملی فراهم شده است، همچنین خط ۴۰۰ ولت بسیار مهم بم  ـ جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر، خط ۴۰۰ کیلوولت ارزوئیه افتتاح شد و شرکت‌های توزیع برق در شمال و جنوب استان پروژه‌های ارزشمندی را در پست‌های توزیع توسعه شبکه، تبدیل سیم به کابل، برق‌رسانی روستایی، تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر غیور استان کرمان به مرحله افتتاح رساندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار