پسته کاران مه ولات خواستار رسیدگی مسئولان خراسان رضوی به مشکلاتشان شدند

کشاورزان شهرستان مه ولات به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی خواستار رسیدگی مسوولان ذیربط استان برای حل مشکلاتشان با هدف افزایش تولید شدند.

اختصاص نهاده های کشاورزی همچون کود و سم، کاهش ساعت خاموشی برق و امکان استفاده بیشتر از چاههای کشاورزی خواسته های کشاورزان مه ولات از مسوولان است.

به گفته آنها صرفنظر از قطع پی در پی برق چاههای کشاورزی که بر عملکرد کاری و تولید آنها تاثیر منفی گذاشته است ؛ خاموشی طولانی مدت زندگی شخصی و اعضای خانواده آنها را نیز دچار چالش کرده است.

کشاورزان مه ولاتی با تصریح بر اینکه این منطقه از خراسان رضوی جزو نقاط گرمسیر محسوب می شود، اظهار کردند: از دستگاههای مسوول بویژه شرکت برق انتظار داریم شرایط زندگی ما در نظر گرفته شود و از خاموشی ها تا سرحد امکان کاسته شود.

یکی از پسته کاران مه ولات در این رابطه گفت: حداقل سه روز در هفته و در هر نوبت حدود ۶ ساعت برق در محدوده باغات و زمین های کشاورزی شهرستان قطع می شود و به نظر می رسد این مدت زمان طولانی به لحاظ آماری بالاترین میزان خاموشی در ایران باشد.

علی تیموک افزود: آنطور که عنوان می شود این میزان بالای خاموشی با هدف غیرفعال شدن چاههای کشاورزی به منظور صرفه جویی در مصرف آب و برق است ولی بهتر بود زندگی روزمره مردم نیز مورد توجه قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: جمعیت قابل توجهی از کشاورزان مه ولات در محدوده مزارع کشاورزی و حتی داخل باغات زندگی می کنند بنابراین قطع برق چاهها؛ آنها را نیز از نعمت انرژی محروم می کند.

وی پیشنهاد کرد: خاموشی به صورت مدیریت شده و نقطه ای صورت گیرد زیرا "قطع برق تمام شبکه" باعث محروم شدن همه مشترکان از نعمت انرژی می شود همچنین انشعاب چاهها و باغات مه ولات سه فاز است و می توان با در مدار قرار دادن یکی از فازها لااقل شرایط زیست خانواده های کشاورزان را ثابت نگه داشت.

وی اظهار کرد: معتقدیم خاموشی چاههای کشاورزی مه ولات بیش از حد قابل قبول است و با روند موجود کاهش تولید و بروز مشکلات اقتصادی برای کشاورزان و بهره بردران مه ولات حتمی است.

سید حسن هاشمی دیگر باغدار مه ولاتی نیز گفت: تاکنون چند نوبت با مراجعه به ادارات مربوطه شهرستان خواستار کاهش خاموشی ها شدیم و به رغم قولهای داده شده هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده است.

وی افزود: مه ولات یک شهرستان بیابانی و بسیار گرم است و قطع طولانی مدت برق آن هم در میانه تابستان که نیاز به یخچال، کولر و نظایر آن تشدید می شود؛ شرایط سختی را ایجاد می کند.

وی خواستار اختصاص نهاده های کشاورزی بویژه کود و سم با نرخ یارانه ای یا مصوب به کشاورزان مه ولات شد.

وی بیان کرد: سم های موجود در بازار کیفیت خوبی ندارد و انتظار داریم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اقلام مرغوب را تهیه و در اختیار کشاورزان مه ولات قرار دهد.

شمار دیگری از کشاورزان مه ولات نیز با بیان اظهارات مشابه خواستار رسیدگی دستگاههای ذیربط برای حل مشکلاتشان شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار