اراک/

نبود امکانات زیرساختی صادارت از مشکلات پسته کاران استان مرکزی است

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: نبود امکانات زیرساختی صادرات از مشکلات پسته کاران این استان است .

 به گزارش باشگا ه خبرنگاران اراک ، اصغری افزود:گفت: سالانه 10 هزار تن انواع پسته تولیدی این استان به دلیل کمبود امکانات زیرساختی از استانهای دیگر به مقصد 60 کشور جهان صادر می شود.
وی اضافه کرد: شهرستان زرندیه کانون تولید پسته استان مرکزی است که 80 درصد انواع پسته تولیدی در آن قابلیت صادرات دارد.
وی بیان کرد: پسته کاران زرندیه ای به دلیل ضعف امکانات زیرساختی فراوری و بسته بندی هر ساله محصول صادراتی خود را به استان کرمان منتقل می کنند که این مهم هزینه های سنگین حمل و نقل و احتمال آلودگی محصول را برایشان به دنبال داشته و صادرات پسته استان مرکزی با برند کرمان موجب ناشناخته ماندن محصولات این منطقه شده است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: بر اساس آمار گمرکات ایران در سال گذشته، 128هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و 140 میلیون دلار به خارج کشور صادر شده که عمده کشورهای هدف صادراتی آن هنگ کنگ، عراق، امارات ، آلمان و هند بوده است.
اصغری اظهار کرد: حجم کل صادرات پسته جهان پارسال دو میلیارد و 524 میلیون دلار بوده که حدود نیمی از ارزش صادراتی این محصول متعلق به ایران است.
وی گفت: بر اساس آمار تعاونی پسته کاران ساوه و زرندیه صادرات پسته این منطقه حدود 68 میلیون دلار در سال است که برای رونق بخشی و هدایت صادرات آن به ایجاد مرکز فرآوری ، سورتینگ ( یک دسته سازی) و بسته بندی پسته صادراتی در این شهرستانها نیاز است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: یکی از مصوبات سفرهای استانی دولت پیشین استقرار پایانه صادراتی محصول کشاورزی استان مرکزی است که با پیگیری های لازم مجوز پروانه ایجاد آن از سازمان توسعه تجارت ایران اخذ شده است.
اصغری ادامه داد: استقرار پایانه محصولات کشاورزی در ساوه به 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد و راه اندازی آن بستر خدمات شرکت های حمل و نقل، بانک، گمرکات، بیمه، شرکت مدیریت صادراتی، انبار و سردخانه ها را برای بهره برداران کشاورزی مهیا می کند.
وی اظهار کرد: تعاونی پسته کاران ساوه و زرندیه در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی در زرندیه خواستار شکل گیری پایانه پسته به صورت مجزا شده اند درحالیکه بر اساس ضوابط کشوری هر استانی در موضوع محصولات کشاورزی مجاز به ایجاد یک پایانه است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.