کرمان/

بالا رفتن شوری و قلیایی شدن خاک، معضل پسته کاران کرمانی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت : اصلاح خاک راه حلی برای جلوگیری از پیشرفت این مشکل است که در این زمینه دولت باید اعتبار و تسهیلاتی به کشاورز پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام سازمان جهاد كشاورزي استان ، محمد رضا پور خاتون افزود : کشاورزان باید باغ های پسته غیر اقتصادی خود را از چرخه خارج کنند زیرا بر اساس مقدار مصرف آب در برخی باغات پسته مقدار محصول دهی توجیه اقتصادی ندارد.

وی استفاده از سفره های آبخیز استان های همجوار و استفاده و مدیریت صحیح آب را مهمترین عامل بعد از انتقال آب و کاهش سطح زیر کشت محصول پسته بعنوان راهکارهای مهم به منظور صرفه جویی در مصرف آب یاد کرد.

پورخاتون، خاطرنشان کرد : استفاده از آب شیرین کن در باغاتی که آب با ای. سی بالا روبرو است راه حلی برای رفع مشکل کم آبی و کیفیت پایین آب است.

وی از آبیاری به شیوه سنتی بعنوان یکی از مشکلات بخش کشاورزی و پسته کاری یاد کرد و گفت: کشاورزان باید از سیستم های آبیاری نوین برای آبیاری باغ های پسته خود استفاده کنند.

پورخاتون، با اشاره به اجرای طرح خاموشی موتور پمپ ها در برخی ماه های فصل زمستان و پاییز گفت: این طرح تحقیقاتی در گذشته در برخی باغ ها اجرا شده و نتایج خوبی نیز داشته است./س


برچسب ها: معضل ، پسته کاران ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.