معاون وزیر دادگستری:

زباله‌گردی نقض حقوق کودکان است

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: نقض حقوق کودکان را در هر کجا به خصوص در حوزه «زباله‌گردی» دیدید، به دادستانها گزارش کنید تا با این موضوع ناخوشایند مقابله جدی شود.

عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری کنفرانس بین المللی حقوق کودک در مشهد گفت: نقض حقوق کودک در کشور واجد جنبه عمومی جرم است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

او افزود: قانون مدیریت پسماند که در سال ۱۳۸۳ تصویب شده است، وظیفه دستگاه‌های مختلف و متولی هر بخش در بحث زباله، جمع آوری و حمل و نقل و نگهداری و بازیافت را تعیین تکلیف کرده است. اگر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که متولی مستقیم موضوع هستند کوتاهی کنند قطعا مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ادامه داد: زباله گردی یکی از اتهاماتی است که در حوزه بین الملل متوجه ما شده است، آن‌ها با با کلیپ و تصاویری که تهیه می‌نمایند، وانمود می‌کنند که این کودکان گرسنه و دنبال غذا هستند.

جلالیان با اشاره به اینکه سن کودکی طبق رویه حاکم در جوامع بین ‏المللی تا ۱۸ سالگی تعیین شده است، بیان کرد: ایران هم تعهدات کنوانسیون‌های بین المللی را مورد شناسایی قرار داده و به آن متعهد است.

او تصریح کرد: گام‌های بلندی در حوزه حقوق کودکان در کشورمان برداشته شده، گرچه کار‌های خوبی انجام شده است، ولی هنوز نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد، اندر خم یک کوچه ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.