اعتراض هنرمندان به جشنواره خوشنویسی یاس یاسین

خوشنویسان با اعتراض به جوایز یاس یاسین، خواستار یکسان‌سازی بخش‌های این رویداد هنری شدند.

به دنبال اعتراض‌های پیاپی جمعی از خوشنویسان  به جداسازی خطوط ایرانی از بخش بین‌الملل جشنواره خوشنویسی یاس یاسین، غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت طی ایراد سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه جشنواره مفصلی به نام حضرت فاطمه (س) ترتیب داده است، باید توجه داشت که مکتب اهل بیت (ع) مکتب حق طلبی و عدالت خواهی است. بنابراین اگر برنامه‌ای با سبک و سوی این مکتب مغایرت پیدا کند، باید مورد نقد قرار بگیرد.

وی با اشاره به شیوه اجرایی جشنواره یاس یاسین، افزود: سخن اصلی ما درباره تبعیض بین خطوط و هنرمندان است. این تبعیض و تحقیر، در تضاد با مکتب اهل بیت (ع) قرار دارد. حتی جشنواره ایرسیکا در ترکیه هم هیچوقت در داوری و جوایز بین خطوط و هنرمندان تفاوت قائل نشده است. بنابراین متولیان یاس یاسین هم می‌بایست ایرسیکا را سرمشق خود قرار دهند و حتی توجه بیشتری به خطوط و هنرمندان ایرانی داشته باشند. 

رئیس انجمن خوشنویسان ایران تاکید کرد: تفکیک خطوط و جوایز، به حیثیت ملی و تاریخی ما آسیب وارد می‌کند. ما چندین بار با دفتر این جشنواره مکاتبه کردیم؛ هدفمان این است که با برنامه ریزی درست، تمام ابعاد جشنواره مطابق با انتظار‌های جامعه فرهنگی ایران باشد. 

ارزش هنر ایرانی یک چهارم کشور‌های دیگر!

امیراحمد فلسفی خوشنویس نام آشنا هم گفت: با توجه به اینکه ایران متولی یاس یاسین است، اما خطوط خود را در بخش خطوط بین‌المللی قرار نمی‌دهد و از طرفی جوایز خطوط ایرانی را یک چهارم بخش بین‌الملل قرار داده، یعنی اینکه ایرانی‌ها برای هنر و هنرمندان خود یک چهارم هنرمندان کشور‌های دیگر ارزش قائل هستند و این نگاه سایر کشور‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وی تاکید کرد: در جشنواره الجزایر هنرمند ایرانی با خط نستعیلق اول شد، در جشنواره امارات هم همینطور بود و جوایز همه بخش‌ها یکسان اهدا شد. این حق خوشنویسان است که از حقوق مادی و معنوی خود و همچنین از هنرمندان ایرانی دفاع کنند.

گفتنی است که مؤسسه‌ فرهنگی هنری میراث یاس یاسین فراخوان دومین دوره جشنواره خوشنویسی «یاس یاسین» را با محوریت تکریم و تجلیل شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) منتشر کرده است که براساس فراخوان جشنواره در دو بخش «ملی» (نستعلیق، نسخ ایرانی، ثلث/ محقق و ریحان و شکسته نستعلیق) و «بین‌المللی» (ثلث، نسخ و ثلث جلی) برگزار می‌شود و جایزه بخش ملی ۱۸۰ میلیون تومان و جایزه بخش بین‌الملل ۱۴ هزار دلار تعیین شده است.

پیش از این هم در پی این فراخوان جمعی از هنرمندان و اساتید خوشنویس بیانیه‌ای در اعتراض به «جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین» صادر و اعلام کردند؛ «جایزه یاس یاسین، که عنوان «بین‌المللی» به یدک می‌کشد، در اقدامی تأمل‌برانگیز، در فراخوان دوره دوم خود بخشی زیر عنوان «ملی» گنجانده، خطوط ایرانی (نستعلیق و شکسته و نسخ ایرانی) را صرفاً ذیل آن بخش قرار داده و به نحوی برخورنده و غیرحرفه‌ای، برای این خطوط جایگاهی در بخش بین‌المللی قائل نشده است.

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار