عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

سبک زندگی نادرست موجب افزایش دیابت شده است

زهرا عباسپور راد گفت: صنعتی شدن جوامع، کاهش تحرک موجب شیوع چاقی و دیابت در جامعه شده است.

زهرا عباسپور راد  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه صنعتی شدن جوامع، کاهش تحرک، سبک زندگی نادرست و افزایش مصرف غذاهای سریع موجب شیوع چاقی و دیابت در جامعه شده است گفت: با شناخت عوامل خطر دیابت و رعایت آنها می‌توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد و یا سرعت ابتلا به آن را تعدیل کرد.

این متخصص دیابت با تاکید بر اینکه ژنتیک نقش اساسی در ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد، گفت: فردی که والدین مبتلا به دیابت دارد خود نیز حدود ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در زندگی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید رژیم غذایی مناسب (کاهش چربی و کربوهیدرات مصرفی و افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌های کم کربوهیدرات)،پیاده‌روی روزانه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت (درصورت عدم محدودیت)، مصرف نکردن مواد دخانی و مدیریت استرس در سرلوحه برنامه های شخصی قرار گیرد.

عباسپور راد افزود: هم اکنون شایع‌ترین عامل نارسایی کلیه در دنیا، قطع عضو و نابینایی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت ابتلا به دیابت یا پیش‌دیابت، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد، اظهار داشت: با شروع به موقع درمان می‌توان تا حدود زیادی از عوارض دیابت جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص آزمایش دیابت در افراد چاق نیز گفت: برای بررسی دیابت همه افراد چاق که BMI یا " توده شاخص بدنی بزرگتر یا مساوی ۲۵ یا یک یا بیشتر از عوامل خطر را دارند، آزمایش انجام می شود.

وی اضافه کرد: فامیل درجه یک مبتلا به دیابت، افرادی که فشار خون بالای ۱۴ بر روی ۹ دارند و یا در حال مصرف داروی فشار خون بوده و مبتلایان به چربی خون، بیماران قلبی- عروقی شامل این نوع آزمایش می شوند.

این متخصص دیابت خاطر نشان کرد: همچنین تمامی افراد بالای ۳۵ سال، حتی اگر عامل خطر دیگری را نداشته باشند و مادرانی که سابقه‌ دیابت بارداری دارند هر یک تا سه سال از نظر ابتلا به بیماری دیابت باید ارزیابی شوند.

برچسب ها: دیابت ، رژیم غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.