کابوس ناتمام یگان «رضوان» حزب‌الله برای اسرائیل

رئیس یک مرکز مطالعاتی برجسته صهیونیستی درباره قدرت نظامی حزب‌الله و آمادگی یگان ویژه رضوان آن برای ورود به فلسطین اشغالی هشدار داد.

«تل پری» رئیس بخش تحقیقات مرکز مطالعات «آلما»‌ی رژیم صهیونیستی در گزارشی به بررسی قدرت نظامی حزب‌الله پرداخته درباره توانایی‌های آن که تهدید بزرگی برای اسرائیل است هشدار داد.

در این گزارش آمده است: حزب‌الله زرادخانه موشکی مجهزی دارد و آماده جنگ است و یگان ویژه رضوان حزب‌الله می‌تواند هر زمان به اسرائیل حمله کند.

تل پری در ارزیابی امنیتی مرکز مطالعاتی آلما که توسط روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت منتشر شد نسبت به تداوم تشدید درگیری‌های نظامی در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی با حزب‌الله هشدار داده گفت: هرگونه توافق دیپلماتیک هم کارساز نخواهد بود و تنها به‌معنای خریدن زمان تا انجام تهاجم نهایی علیه اسرائیل خواهد بود که تخمین زده می‌شود این تهاجم تا پایان سال ۲۰۲۶ انجام شود.

رئیس مرکز مذکور صهیونیستی در کنفرانسی درباره چالش‌های امنیتی اسرائیل در جبهه شمالی گفت: تاکنون ارتش اسرائیل به مواضع و سامانه‌های مهم حزب‌الله حمله نکرده است. حتی اگر کابینه اسرائیل بتواند یک توافق دیپلماتیک هم منعقد کند صرفاً جنگی را که با انتخاب حزب‌الله و بر اساس شرایط آن علیه اسرائیل آغاز خواهد شد حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۶ به تعویق می‌اندازد.

وی با هشدار درباره تهدیدات امنیتی خطرناکی که در سایه توان نظامی حزب‌الله بر سر اسرائیل سایه افکنده است تأکید کرد: حزب‌الله به‌شکل مستمر در حال توسعه توانایی‌های نظامی خود به‌ویژه موشک‌های هدایت‌شونده است. حزب‌الله نه‌تن‌ها موشک‌های بالستیک دقیق با برد‌های طولانی در اختیار دارد بلکه موشک‌های قدیمی خود را نیز توسعه داده و برد آنها را بیشتر کرده است. امروز حزب‌الله به‌جای صد‌ها موشک دقیق هزاران موشک در زرادخانه خود دارد که در مجموع می‌توان تعداد آنها را ۲۵۰ هزار فروند ارزیابی کرد. اغلب این موشک‌ها از سکو‌های زیرزمینی و استتارشده پرتاب می‌شوند.

نویسنده این گزارش در ادامه درباره قدرت یگان ویژه رضوان حزب‌الله که قبل از شروع جنگ غزه حضور خود را در امتداد مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی تقویت کرده بود هشدار داده تأکید کرد: ما تخمین می‌زنیم که یگان رضوان حزب‌الله اگر بخواهد همچنان می‌تواند یک طرح تهاجمی را در شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) اجرا کند. متأسفانه حملات هدفمند ارتش اسرائیل تاکنون بر آمادگی یگان رضوان حزب‌الله تأثیر نگذاشته است؛ زیرا این یگان همچنان تحت یک ساختار فرماندهی پایدار به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و اسرائیل برای اینکه بتواند قدرت این یگان را تحت تأثیر قرار دهد نیاز به اقدامات قابل‌توجهی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: یگان رضوان همچنان تهدید و چالشی آشکار و فوری برای اسرائیل است و هر زمان که مناسب بداند می‌تواند به اسرائیل حمله کند. اکنون حزب‌الله به‌شدت در حال بررسی تاکتیک‌های عملیات‌های ضدتونل ارتش اسرائیل در نوار غزه است. حزب‌الله یک ارتش به تمام معناست و برآورد‌ها نشان می‌دهد که در هر سناریویی آماده جنگ است و چه در صورت آتش‌بس در غزه و چه گسترش این جنگ و مانور زمینی ارتش اسرائیل در رفح، حزب‌الله گزینه حمله به اسرائیل را دارد.

از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که با وجود گذشت ۷ ماه از جنگ، اما قدرت عملیاتی یگان ویژه رضوان حزب‌الله هیچ آسیبی ندیده است.

روزنامه عبری اسرائیل هیوم در این زمینه اعلام کرد: یگان ویژه رضوان حزب‌الله همچنان قادر است در هر لحظه طرح حمله به یک منطقه اسرائیل (فلسطین اشغالی) را اجرا کند.

 در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدا با معضل بزرگ ضعف نیروی زمینی مواجه بوده است، حزب‌الله در این عرصه تخصص و مهارت بالایی دارد. یگان ویژه نیروی زمینی حزب‌الله به‌نام «رضوان» که برگرفته از لقب «عماد مغنیه» فرمانده شهید شاخه نظامی حزب‌الله (ملقب به حاج رضوان) است، همواره چالش بزرگی برای صهیونیست‌ها بوده است و تحلیل‌های متعددی از آن ارائه می‌دهند.

محافل و کارشناسان اسرائیلی معتقدند که در جنگ گسترده آینده، یگان رضوان حزب‌الله مسئول نفوذ به منطقه راهبردی «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی و آزادسازی آن خواهد بود. پیش از این سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله اعلام کرده بود که یگان رضوان شامل تعداد زیادی رزمنده است که مجهز به سلاح‌های پیشرفته‌اند و تخصص بالایی در نبرد‌های هجومی دارند.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار