آغاز آزمایش واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون پنوموکوک و روتا ویروس به صورت آزمایشی در چند استان کشور آغاز شده است.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت با محوریت ۱- رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال و ۲-رونمایی از واکسن های پنوموکوک و روتاویروس به صورت ویدیو کنفرانس با پایلوت یعنی استان بوشهر گفت: اکنون میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در ۱۰۰ هزار به ۱۳ کاهش پیدا کرده است. شاخص مرگ نوزاد به ۵ در هزار تولد زنده کاهش داشته داشته است. 

وی بیان کرد: توسط نیروهای بسیج در یک روز بیش از ۹ میلیون کودک واکسن فلج اطفال را دریافت کرده اند. در سال ۸۳ نیز ۳۰ میلیون نفر واکسن سرخک و سرخجه را دریافت کرده اند. 

فرشیدی تاکید کرد: در دوران کرونا ایران تنها در روز یک میلیون دز واکسن کرونا را با مشارکت مردم تزریق کرده است. 

او گفت: ایران جزء ۳ کشور پیشروی منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه بوده است و در سالیان گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند. 

وی افزود: واکسیناسیون پنوموکوک از بستری سالیانه ۵۰ هزار نفر و مرگ ۱۲۰۰ نفر حلوگیری می کند. واکسن روتاویروس از بستری سالیانه هزاران کودک در بیمارستان جلوگیری می کند. 

فرشیدی بیان کرد:  واکسن پنوموکوک در هفت استان و روتاویروس در دو استان هرمزگان و بوشهر به صورت پایلوت تزریق شده و پیش بینی می شود تا انتهای تابستان تمام استان های کشور تحت پوشش این دو واکسن قرار بگیرند. 

 وی گفت: برنامه توسعه ایمن سازی و واکسیناسیون در ایران به ۴۰ سالگی رسیده است.

هزینه ۲/۵ همت برای  بیمه سلامت برای  درمان کودکان زیر هفت سال 

در ادامه مراسم محمد ناصحی مدیر عامل بیمه سلامت گفت: سلامت هر جامعه ای به سلامت کودکان بستگی دارد. اکنون پنج دهک اول جامعه به صورت رایگان و سایر دهک ها بر اساس ارزیابی وسع از تخفیف بیمه برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: سرطان های خون، پیوندها، بیماران اس ام ای ، کاشت حلزون ، متابولیک و بیماریهای مختص اطفال، مزمن ، فلج مغزی و غیره ۱۰۰ درصد تحت پوشش صندوق بیماری های خاص است و هزینه های بیماران در بخش دارویی و بستری پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: هزینه های توانبخشی بیماران فلج مغزی نیز از سوی بیمه پرداخت می شود و با سراسری شدن اجرای برنامه پزشک خانواده حمایت بیمه سلامت گسترده‌تر می شود .

وی ادامه داد: اکنون ۱۱ میلیون کودک زیر هفت سال با هزینه ۲/۵ همت پیش بینی شده است و برای هزینه های اضافی باید هیئت دولت مصوبه های لازم را داشته باشد. 

 خبرنگار: حمید حنیدی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.