
باشگاه خبرنگاران جوان؛زهره شعبانی - در دل شهر قم، جایی که سالها انتظار، چشمها را به خط یک مترو دوخته بود، اکنون طنین امید شنیده میشود.
طرح متروی قم از سال ۱۳۸۹ با قرارداد ۸۶۰ میلیارد تومانی با قرارگاه خاتمالانبیا آغاز شد.خط یک شامل دو فاز است: فاز اول از قلعه کامکار تا میدان مطهری، و فاز دوم تا مسجد جمکران، پروژه در دهه ۹۰ با چالشهایی چون تحریم، نوسانات ارزی و تأمین واگن مواجه شد. ایستگاههای اصلی و عبوری در سالهای اخیر تکمیل شدند، اما نبود واگن مانع بهرهبرداری بود.
با گذشت زمان، فاز نخست این پروژه عظیم با پیشرفت ۹۷ درصدی و آمادهسازی ایستگاه میدان مطهری با ۹۹ درصد تکمیل، خبر از دگرگونی زیرساختهای حملونقل شهری میدهد.
رئیسجمهور در بازدید اخیر خود از پروژه، مترو بر حمایت دولت از تأمین واگن و تسریع بهرهبرداری تأکید کرد.
قم در آستانه بهرهبرداری از ابر پروژه مترو
محمدرضا انگشتباف،مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم درباره آخرین وضعیت مترو قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست خط یک مترو و از آمادگی کامل برای تست گرم واگنها خبر داد و تأکید کرد: تأمین واگنها باید تا بهمنماه قطعی شود تا قم سرانجام صدای قطار شهری را بشنود
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم، در جریان بازدید از شرکت واگنسازی پارس اراک، از نزدیک روند ساخت واگنهای مترو را بررسی کرد. او با اشاره به اینکه فاز نخست خط یک متروی قم از ورودی جعفریه تا میدان مطهری ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت:ایستگاه میدان مطهری که اصلیترین ایستگاه این فاز است، با ۹۹ درصد پیشرفت، تقریباً آماده بهرهبرداری است.
او با بیان اینکه مترو با تکیه بر ظرفیت داخلی پیش رفته است، افزود: از سال ۱۴۰۳ این خط برقدار شده و این موضوع در اصطلاح فنی به معنای آمادگی کامل برای تست گرم واگنهاست.
انگشتباف در تشریح روند تأمین واگنها، به قرارداد با شرکت چینی پوژن اشاره کرد که کارفرمای آن وزارت کشور بوده و همچنان در حال پیگیری است. اما به گفته او، طولانی شدن این روند باعث شد تا دو ماه پیش پیشنهاد بررسی ظرفیت واگنسازی پارس در اراک را مطرح کند؛ پیشنهادی که با موافقت شهردار قم و دریافت مجوز اولیه از شورای شهر، به مرحله مذاکره و بازدید رسید.
او با اشاره به نتایج این پیگیریها گفت: یک رام قطار آماده که نسخه بهینهسازیشده واگن ملی تهران است، در پارس اراک موجود است. طبق جلسات برگزارشده با جهاد دانشگاهی و پیمانکاران، به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت ساخت دو رام قطار برای متروی قم در این مجموعه وجود دارد.
به گفته انگشتباف، ۱۸ پیوست فنی برای واگنسازی اراک ابلاغ شده و اسناد مشترک مورد بررسی کامل قرار گرفتهاند. مدیریت شهری مصمم است که تا پیش از تصویب نهایی شورای شهر، امکان پرداخت پیشپرداخت فراهم شود. تأمین واگنها باید تا بهمن قطعی شود تا قم سرانجام شاهد بهرهبرداری از مترو باشد.