باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سارا بابایی- گردنه زاغه، یکی از پرحادثهترین محورهای لرستان، نه تنها یک مشکل ترافیکی، که تراژدی تکراری است که بارها در گزارشها و اخبار منعکس شده است.
با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان و درخواستهای مردم، این جاده همچنان با همان پیچهای خطرناک و زیرساختهای ناکافی پابرجاست. آنچه در این میان بیش از هر چیز خودنمایی میکند، وعدههای مسئولان برای اصلاح و ایمنسازی است که سالهاست در پیچوخم بروکراسی اداری گم شدهاند.
یدالله نادری، رئیس پلیسراه لرستان به قدیمی بودن مسیر و وجود تأسیسات نفتی در حاشیه جاده اشاره کرد و گفت: در سالیان گذشته نظر بر این بود که این قوسها و پیچهای پیدرپی حذف شده و مسیر بهصورت مستقیم یا تونل احداث شود، اما به دلیل جنس خاک، موقعیت محل و وجود تأسیسات نفتی، امکان تغییر مسیر تاکنون فراهم نشده است.
وی افزود: این موضوع در کمیسیون ایمنی راههای استان مطرح خواهد شد و در صورت امکان، با جابهجایی تأسیسات نفتی، مسیر فعلی اصلاح میشود.
نقص زیرساختها یا بیتوجهی رانندگان؟
نادری در بخش دیگری از صحبتهایش بر نقش خطای انسانی در وقوع حوادث تأکید کرد و گفت: متناسب با سرعت طرح این محور، همه استانداردهای لازم رعایت شده است و آنچه باعث وقوع حادثه میشود، خطای انسانی و بیتوجهی رانندگان است.
آیا میتوان تنها رانندگان را مقصر دانست، در حالی که سالهاست مسئولان از اصلاح اساسی این جاده طفره رفتهاند؟
گردنه زاغه تنها یک جاده نیست؛ نماد غفلتی است که سالهاست قربانی میگیرد.
مسئولان استانی بارها وعده اصلاح این محور را دادهاند، اما تا امروز هیچ اقدام جدی برای نجات جان مسافران انجام نشده است.
تا زمانی که صدای این جاده شنیده نشود و اقدامات عملی جایگزین حرفهای تکراری شود، گردنه زاغه همچنان به قصهای تلخ از مرگ و ناامیدی تبدیل خواهد بود.
پس قبول کنید بی مدیریت خودتان
راننده را همیشه مقصر میدانید جاده مقصر هست
اکنون بهمت دولت های گذشته مسیر اراک خرم آباد مسیر جایگزین عالی برای مسیر زاغه هست و حدودا 90 درصد تردد محور زاغه به محور جدید منتقل شده است
از 3 سال پیش تاکنون هر گونه تصادف در محور زاغه بدلیل سرعت غیر مجاز و عدم توانایی راننده در سینه کش این محور است