بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه ۱۶ سوره إسراء

وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا

و ما هر گاه اراده کنیم شهر و دیاری را هلاک گردانیم، متنعمان و ثروتمندان آن شهر را فرمان دهیم که راه گناه و تبه کاری پیش گیرند و پس (به جرم این اعمال) فرمان عذاب ما بر آن‌ها مقرر خواهد شد و آن شهر و دیار را به کلی به هلاکت خواهیم سپرد.

*شگفت آیتی که بسیاری را به حیرت واداشته است: خداوند چرا اراده کند که دهی را، کشوری را، سرزمینی را نابود کند و بعد برای این کار نقشه ای فراهم آورد و آن این است که به افراد اسراف‌کار و متنعّم آن مردم فرمان دهد که در آن قریه فساد کنند و آنگاه عذاب الهی را بر آن محقق و مسلم گردد و سپس آن دیاررا به کلی زیر و زبر کند و مردمش را هلاک گرداند.

*البته از ظاهر آیه همین معانی بر می‌آید، اما داستان این است که خداوند در این آیه یکی از قوانین کلی عالم را بیان می‌کند و رابطه میان دو پدیده را اعلام می‌دارد.


*اینکه هربلا و سختی که بر قومی پیش می‌آید علل و اسبابی دارد و از جمله آن فساد و تباهی و ظلم و تعدی ثروتمندان به بینوایان و ظلم پذیری و همراهی بینوایان با ظالمان در جهان بی جزا نمی‌ماند.

* این خداوند نیست که قومی را نابود می‌کند بلکه فسادی است که در میان آن قوم به دلایل مختلف و گوناگون پدید می‌آید. می‌توان گفت تعبیر کامل این آیه را باید درکتاب افول و سقوط رُم به قلم ادوارد گیبون مطالعه کرد.

*آنچه خداوند اراده کرده است این است که اگر به راه کج بروی به سختی خواهی افتاد و اگر در حدیث آمده است که قلم خداوند خشک شده و قضای الهی چنین وچنان رفته است باز معنی جبر و اکراه ندارد بلکه بدین معناست که قوانین عالم تغییرناپذیر است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار