به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛، کتاب «باغ خرمالو» رمانِ نوجوان، آخرین اثر هادی حکیمیان نویسنده اهل یزد است. این کتاب اواخر سال ۹۵ توسط موسسه فرهنگی، هنری شهرستان ادب منتشر شد و در کمتر از یکسال به چاپ چهارم رسید. موضوع رمان ماجرایی جذاب در حیطه تاریخِ سال های پیش از انقلاب، مربوط به دوره پهلوی اول، رضا خان است. از مزیت های این رمان می توان به این نکته اشاره داشت که در زمینه تاریخ معاصر ایران اطلاعات خوبی به نوجوانان ارائه میدهد. زبان و فضای داستان برای نوجوانان بسیار قابل درک و جذاب است. این اثر برگزیده ی نهمین دوره جایزه «داستان انقلاب» شده است.
برای تمام کسانی که رمان «برج قحطی» را خوانده باشند، چه موافق و چه مخالف، این خبر که هادی حکیمیان رمان نوجوان نوشته است، خبر غافلگیرکنندهای است. در این کتاب ویژگیهایی چون، زبان سالم و اصیل، نثر خوشآهنگ و درست و روایت روان را میبینیم. توصیف فضا و معماری روستایی یزد خیلی جذاب است و به خوبی در کتاب آمده است. دیالوگهای شیرین و از همه مهمتر سوژه بکر و غافلگیرکننده رمان بسیار خلاقانه است و نصف راه را برای رمان پیش می برد.
سوژه رمان « باغ خرمالو » بسیار بکر و خاص است، قصه، قصه رضاخان است، اما نه آن قرائت تاریخی که ما رضاخان را در دربار ببینیم، نه قرائت رسمی که رضاخان را به عنوان یک چهره منفور یا دستنشانده اجنبی و آن چیزی که در کتابهای درسی است، ببینیم و نه ضد قرائت رسمی که الان در فضای مجازی، درباره تطهیر دوره پهلوی و رضاخان میبینیم.
هوشمندی نویسنده این است که خودش را از همه این قرائتها و روایتها کنار میکشد. این کتاب صرفا برای مخاطب قصه میگوید و اتفاقا موفق هم هست. مخاطب را بدون قضاوت و پیشداوری و در دل قصه مخاطب را در یک روستا در کنار رضاخانی قرار میدهد که دیگر آن رضاخان قلدر و پادشاه ایران نیست بلکه رضاخان قابل ترحم است.
بنابر این گزارش، ما با یک شخصیت مولف و جریانساز مواجهایم که به تنهایی یک جریان نگارش رمان و قصه تاریخی را فارغ از هم قرائت رسمی و هم قرائت ضدرسمی پیش میبرد و خودش قرائت منصفانه و هم مبتنی بر تاریخ است، هم تحقیق و پژوهش و هم هنر داستاننویسی ارائه میکند و این نشان میدهد که حکیمیان با همین چند کتاب، خودش یک جریان فرهنگی است که اتفاقا غبار را از روی نکاتی که از بس گفته شده میزداید. در کل این رمان شسته رفته، قابل توصیه و دارای چند مقطع هیجانانگیز و جذاب در مسیر قصه است.
علاوه بر این، در رمان باغ خرمالو با نویسندهای روبهرو هستیم که کارش را حرفهای دنبال میکند. به روابط و قواعد آشناست. نویسندهای است که مطلع و آگاه است. رمان نوجوان جای شعار دادن، حکم صادر کردن و نصحیت کردن نیست. میداند که جان روایت چیست چون اگر نویسنده سطحینگر باشد، به تکنیک اهمیت ندهد، برای دنیای نویسندگی خود حرمت قائل نشود و اگر تاریخ نخواند، حاصل کار اثری سطحی، سفارشی و ضعیف است که بهتاریخ هم خیانت میکند. «باغ خرمالو»، یک کار سفارشی نیست بلکه یک کار جوششی است که بر مبنای علاقههای روایتی نویسنده شکل گرفت.
حکیمیان نویددهنده شکلگیری نثر نویسندههای پس از انقلاب است که با تکنیک روایت حقیقت، تاریخ را نشان میدهد و اثبات میکند. ما به جایی رسیدیم که میتوانیم قاطعانه بگوییم، نویسندگانی داریم که فارغ از هر تفکر، هر سفارش، هر ملاحظهای و بهخاطر اینکه خود را ساختند و تلاش کردند، حاصل کارشان چیزی مثل باغ خرمالو است.
در باغ خرمالو ما با یک حقیقت تاریخی روبهرو میشویم بدون اینکه در سطح حرکت کنیم یا شعاری رفتار کنیم و پیام خشک و خالی بدهیم. اگر تکنیک با تعهد، صداقت و روشبینی آمیخته شود، حاصل آن باغ خرمالو میشود. یعنی رمانی که میتوانیم به معلمان پیشنهاد دهیم در بیان این بخش از تاریخ، این رمان را مطالعه کنند.
انتهای پیام/