باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تاکسی دربستی؛ معضل روزهای برفی و بارانی تهران

هر ساله با آغاز روزهای ابری شاهد افزایش تاکسی‌های دربستی در خیابانهای تهران هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله با بارش باران شاهد کندشدن عبور و مرور و آبگرفتگی معابر در شهر تهران هستیم که تردد خودرو‌های شخصی در روز‌های بارانی بیشترین نقش را در این ترافیک دارند.

بارش باران برای کلان شهر‌هایی که از مشکل آلودگی هوا رنج می‌برند، نعمت بسیار بزرگی حساب می‌شود، اما این نعمت در کنار همه‌ خوبی هایش بعضی اوقات مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

برخی شهروندان تهرانی در روز‌های بارانی ترجیح می دهند برای تردد‌های خود در شهر حتی برای خرید‌های خرده به جای استفاده از چتر و مدت کوتاهی پیاده روی از خودرو‌های شخصی خود استفاده کنند.

تاکسی دربستی؛ معضل روزهای ابری تهران

اگرچه دولت همواره مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده نکردن از خودرو‌های تک سرنشین دعوت کرده است، اما مترو و اتوبوس برای تردد شهروندان ظرفیت لازم را ندارد و علاوه بر ساعات پر تردد در روز‌های بارانی و برفی این دو وسیله نقلیه عمومی به شدت دچار ازدحام جمعیت می‌شود.

به همین دلیل شهروندان تصمیم می‌گیرند با خودرو شخصی خود اقدام به تردد در شهر کنند، اما عبور و مرور خودرو‌های تک سرنشین علاوه بر ایجاد ترافیک دو چندان، باعث تشدید آلودگی هوا نیز می‌شوند و عملا تاثیر بارش باران بر آلودگی هوا را از بین می‌برند.

برای فرار از ترافیک مخصوصا در روز‌های بارانی و برفی، بهترین راه و جلوگیری از آلودگی هوا در تهران استفاده از وسایل نقلیه عمومی است، اما شلوغی مترو و اتوبوس در روز‌های بارانی از یک طرف و سوار نکردن رانندگان تاکسی از طرفی دیگر موجب دردسر برای شهروندان می شود!

وقتی در تهران باران و برف می‌بارد؛ معضل حمل ونقل عمومی در سطح شهر به شکل‌های مختلف، نواقص خود را بروز می‌دهد.

در چنین شرایطی، مسافران با ۲ نوع صف روبه‌رو می‌شوند؛ نخست صف‌هایی که در کنار ایستگاه‌های اتوبوس شکل می‌گیرد درحالی‌که اتوبوسی برای سوار کردن آن‌ها نیست یا اگر برسد، مملو از جمعیت است و دوم صف‌هایی که در کنار تعدادی تاکسی در ایستگاه‌های پایانه تاکسی شکل می‌گیرد.

معضل اول البته به تعداد اندک اتوبوس‌های تهران بازمی‌گردد که دیگر کفاف جمعیت را نمی‌دهند و با اندک بارشی، سرعت آن‌ها نیز کم و کمتر می‌شود و البته اتوبوسها نیز در ترافیک روزهای بارانی گیر می افتند.

معضل دوم درخصوص تاکسی‌هاست؛ بعضی از رانندگان خطی در روز‌های بارانی ترجیح می دهند که به جای فعالیت عادی خود فقط مسافر دربستی سوار کنند. در چنین شرایطی نرخ تردد در تهران برای یک مسیر با کرایه ۲ هزار تومانی تا ۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و برای بسیاری از شهروندان قابل پرداخت نیست.

در ایم میان، شهروندانی که مجبورند هر چه زودتر به مقصد برسند، سوار تاکسی دربستی می شوند و آن‌ها که این قیمت را ناعادلانه می‌دانند به‌سراغ نرم‌افزار‌های اینترنتی می‌روند. مابقی هم در صف‌های طولانی منتظر خودرو‌های شخصی می‌مانند که اکثرا پلاک شهرستان هستند.

این در حالی است که رانندگان تاکسی در این مواقع، کاهش سوخت گاز و صف‌های طولانی و همچنین معطلی سوخت‌گیری را بهانه‌ای برای دربستی سوار کردن می‌دانند و به مسافرانی که دقایقی در کنار خیابان زیر برف مانده اهمیت نمی‌دهند.

با وجود گشت‌های نظارتی تاکسیرانی در سطح شهر، به نظر می‌رسد این تعداد گشت برای چندین هزار تاکسی در شهر کافی نیست و نبود نظارت جدی بر تخلف تاکسیرانان و دربستی سوار کردن مسافر در زمان بارش برف و باران که در حال افزایش، گویای این مشکل است.

البته دربستی سوار کردن تاکسیرانان فقط به روز‌های بارانی و برفی محدود نمی‌شود و در مواقع خاص، شب‌های تعطیل یا نزدیک ایام عید این اقدام شدت بیشتری می‌گیرد.

اقدامات تاکسیرانی برای روزهای برفی و بارانی

مهدی ابراهیمی معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی تهران در گفتگو با  خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عملکرد رانندگان تاکسی همواره از طریق گشت‌های نظارتی تاکسیرانی کنترل می‌شود.

وی افزود: این نظارت در روز‌های بارانی و خاص بیشتر شده و با همکاری پلیس راهور در این زمینه بازرسی‌های سازمان تاکسیرانی بر عملکرد رانندگان تشدید می‌شود.

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی تهران بیان کرد: در صورتی که مشاهده شود راننده‌ای در ساعات اوج ترافیک و هنگامی که مسافر زیاد است از خط خود خارج شده و در حال سوار کردن مسافر دربستی است، به شدت با وی برخورد خواهد شد.

ابراهیمی در پایان افزود: در ساعت‌هایی که تعداد مسافران  زیاد است، بخصوص در روز‌های بارانی که ترافیک مانع از خدمات رسانی درست به مسافرین می‌شود، تاکسیرانی از تاکسی‌های تلفنی و گشتی درخواست می‌کند که به صورت موقت مسافران خطی را سوار کنند تا سرعت خدمات رسانی به مردم بالا رود.

با وجود تمام مطالب بیان شده در بالا و با وجود نظارت‌های سازمان تاکسیرانی بر عملکرد رانندگان، سازمان تاکسیرانی باید نظارت خود بر رانندگان تاکسی را بیشتر کند تا مانع سودجویی و سوء استفاده برخی تاکسیرانان در روزهای برفی و بارانی شوند.

گزارش از علی زحمت کش

انتهای پیام/

برچسب ها: تاکسیرانی ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۴ ۱۴ دی ۱۳۹۷
با وجود استپ و تپسی و مسافر بر های شخصی و ... مگه مردم هنوز از تاکسی استفاده میکنند؟
یه سری از مردم تو روز عادی به تاکسی نگاه هم نمیکنند ولی وقتی به اسنپ و تپسی و مسافربرهای شخصی توروزهای برفی دسترسی ندارند یادشان میاد که تاکسی هم جزو حمل ونقل عمومیه و باید با این قشر زحمتکش برخورد بشه!!!!!
مگه چه امتیاز یا سهمیه ای رو به راننده تاکسی دادن که حالا به خودشون اجازه بدن با راننده تاکسی برخورد جدی بکنن؟
عجب !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۷
واقعا مردم خودشون دارن تیشه به ریشه خودشون میزنند........
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۴ دی ۱۳۹۷
خداروشکر به لطف تاکسی اینترنتی دیگه توی راه نموندم دم رانندگان زحمتکشش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۷
وقتی مدیرایی که اسم نمیبرم تهران رو خودرو محور میکنن همین میشه دیگه
اون همه خیابون و پل و تونل اگه پولش فقط واسه مترو و اتوبوس خرج میشد الان این وضعو داشتیم؟
آخرین اخبار