اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال از بودجه مشوق‌های صادراتی به زعفران

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یک درصد از بودجه مشوق‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران معادل ۱۰۰ میلیارد ریال به توسعه صادرات زعفران اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، گفت: یک درصد معادل ۱۰۰ میلیارد ریال از بودجه مشوق‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت به زعفران اختصاص می‌یابد که صرف کار‌های تبلیغاتی برای معرفی این محصول و برندسازی آن و معرفی شرکت‌های خوب صادراتی در این زمینه به بازار‌های هدف می‌شود.

او ادامه داد: علاوه بر آن موانع توسعه صادرات از نظر حقوقی یا تعرفه‌ای شناسایی می‌شوند تا در سطح شورای عالی صادرات یا در سطح کارگروه توسعه صادرات یا در سطح ستاد توسعه اقتصادی سران سه قوه بررسی و تسهیل شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: زعفران برای همه ایرانیان یک کالای برند است و باید دنیا ایرانی را به زعفران بشناسد و باید از آن بهره بسیار برای کشور گرفت.

مودودی افزود: با این حال تاکنون نتوانستیم از ظرفیت زعفران در کشور بهره مناسبی داشته باشیم، کشور اسپانیا که تولید اندکی از زعفران دارد، خود را در پناه این گیاه به عنوان برندی از زعفران به دنیا معرفی کرده و با اینکه این کشور دچار مشکلات داخلی شده، اما همچنان تلاش می‌کند این برند را برای خود حفظ کند.

او تصریح کرد: ایران بیشترین میزان تولید زعفران و باکیفیت‌ترین نوع آن را در اختیار دارد، اما در حوزه تعیین قیمت و برندسازی این محصول تلاش زیاد انجام نشده و جنبه بین المللی نیافته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروز اصل درآمد براساس سه مرحله طراحی، تولید و برندسازی است که کمترین درآمد مربوط به حوزه تولید و بیشترین درآمد مربوط به حوزه برند و طراحی و نوآوری و ایده پردازی است.

مودودی افزود: به منظور برنامه‌های توسعه صادرات به کشور‌های همسایه، هدف این بود که مشکلات فراروی بخش تجاری کشور به ویژه در محصولات استراتژیک مانند زعفران برطرف شود.

او ادامه داد: در شرایط تحریم باید راه‌های صادرات زعفران را به گونه‌ای طراحی کنیم که قابلیت رصد نداشته باشد و اجازه ندهیم بازار‌هایی که به زحمت در این سال‌ها برای این محصول به دست آمده، به راحتی از دست برود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی برند تجاری در کشور، نشان "اصالت ایرانی" را به کالا‌هایی می‌دهد که قرار است به عنوان کالای ایرانی در دنیا معرفی شوند لذا تولید و برندسازی این کالا‌ها نسبت به کالا‌های دیگر محدودیت و سختگیری‌های بیشتری خواهد داشت.

مودودی افزود: باید سیاست‌های ارزی را به گونه‌ای تسهیل کرد که نیاز نباشد به جای صادرکنندگان شناسنامه دار، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای وارد بازار شود و کار صادرات را انجام دهد که هم هزینه صادرات افزایش و هم کیفیت آن کاهش یابد و رقابت منفی و مخرب ایجاد شود.

انتهای پیام//ف.س

در شرایط تحریم نباید راه های صادرات زعفران قابلیت رصد داشته باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.