در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

واقعیت برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟

برنامه جامع همکاری ایران و چین؛ مفاد قرارداد و پاسخ به ابهام امشب ۱۹ تیرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد.

به گزارش خبرنگار  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه جامع همکاری ایران و چین؛ مفاد قرارداد و پاسخ به ابهام امشب ۱۹ تیرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و حامد وفائی استاد دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اینکه گمانه زنی‌های محتوای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را تایید و تکذیب نمی‌کنم، گفت: قرارداد ۲۵ ساله با چین یک قرارداد برد برد است.

او با اشاره به اینکه دولتمردان به فکر راهبرد‌ها در روابط تجاری اقتصادی با کشور‌های مهم دنیا هستند، افزود: نگاه به شرق یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، این در حالی است که علی‌رغم فشار‌های سیاسی، اقتصادی و تهاجمات فرهنگی ایران به فکر روابط تجاری گسترده با کشور‌های مهمی همچون چین است.

انصاری ادامه داد: نگاه راهبردی به شرق همواره در سیاست جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، این موضوع نشان دهنده آینده نگری ایران و دیدگاه استراتژیک نسبت به تحولات بین‌المللی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی برای همکاری با چین داشته باشیم، عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور خلق چین به تهران بحث همکاری راهبردی دو کشور به مدت ۲۵ سال مطرح شد.

او خاطرنشان کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیرامون این موضوع واکنش نشان داده است بنابراین امروز طبیعی است که همه کشور‌های غربی نسبت به بحث همکاری دراز مدت ایران و چین حساسیت نشان دهند.


بیشتر بخوانید


انصاری با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی است، گفت: هر دو کشور در منطقه حساس قرار دارند، اگر اقیانوس هند را به عنوان اقیانوس قرن بیستم بدانیم ایران در مهم‌ترین ورودی اقیانوس هند و چین در تنگه مالاکا قرار دارد لذا هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

انصاری با اشاره به اینکه ایران و چین روابط اقتصادی دارند، افزود: مطالب زیادی در رابطه با قرارداد ایران و چین در رسانه مجازی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها مسخره است، در دنیا هیچ کس با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با واگذاری شهر یا استانی نمی‌تواند صحبت کند، لذا رابطه جمهوری اسلامی ایران با چین رابطه عمیق اقتصادی است که از گذشته این رابطه وجود داشته بعد از انقلاب هم ادامه دار شده و در آینده نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

او تصریح کرد: با اعمال تحریم‌های نفتی ایران، بزرگترین فشار تاریخ بر صادرات وارد شد، روابط تجاری ایران و چین ۲۴ هزار میلیارد دلار بود بنابراین روابط ما با چین روابط خوب و قابل توجهی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هر دو کشور به چرخه تولید ورود پیدا کردند، گفت: در چرخه تولید قرار گرفتن از ویژگی‌های مهم ایران و چین است، چین در شرایط فعلی تنها کشوری است که رسماً از ما نفت می‌خرد لذا ما نفت را به کشور‌های مختلف و با شیوه‌های مختلفی می‌فروشیم و تحریم‌ها را دور می‌زنیم، آمریکا در موضوع کرونا به چین فشار می‌آورد لذا فشار سیاسی امریکا به چین در هر موضوعی رخ می‌دهد.

انصاری با بیان اینکه کشوری که در این مقطع بطور رسمی از ما نفت می‌خرد ملت ما فراموشش نخواهند کرد، ادامه داد: چین در حوزه سیاسی و اقتصادی مدافع خوبی برای ما بوده‌اند، در آخرین نشستی که در آژانس بود چین و روسیه تنها کشوری بودند که رای منفی به قطعنامه آژانس دادند، چین و روسیه در صحنه‌های مختلف و در برجام مدافع ایران بودند بنابراین رابطه چین و ایران رابطه‌ای بسیار برجسته است.

وفایی با اشاره به این که چین برای مناسبات خود با کشور‌های مختلف قالبی را تنظیم می‌کند، گفت: روابط ایران با چین ارتقا یافته است و چین برای رابطه با ایران سطح مشارکت جامع راهبردی را در نظر گرفته است، در این رابطه بحث مشارکت، راهبردی بودن و جامعیت مطرح است بنابراین چین برای مناسبات خود با سایر کشور‌های مختلف عناوینی را تعریف می‌کند.

او با اشاره به اینکه تعاملات ایران و چین مشارکتی است نه رقابتی، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت لوازم این رابطه محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چین ابرقدرت نوظهور است، ادامه داد: اگر کسی برای روابط طولانی مدت برنامه ریزی نکند، آینده را باخته است.

او افزود: برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین توافقنامه نیست، رسانه‌های ایران متاسفانه عجولانه عمل می‌کنند و هیاهو دارند این موضوع در بحث برجام قابل مشاهده است.

وفایی با اشاره به اینکه قرار دادن همه تخم مرغ‌ها در سبد غرب غلط است، ادامه داد: این موضوع در مورد شرق هم نیز صدق می‌کند، باید تعادل را با محوریت منافع ملی حفظ کنیم، خیلی از کشور‌ها بحث تعادل را در دستور کار خود قرار داده اند.

او با اشاره به نفوذ چین در نظام بین الملل گفت: در حوزه اقتصادی بازار یک میلیارد و چند صد میلیون نفری را نمی‌توان نادیده گرفت، مناسبات ایالت متحده آمریکا و چین قابل توجه است، این دو کشور درگیر جنگ تجاری با یکدیگر هستند، امابسیاری از پروژه‌های راهداری در آمریکا را چینی‌ها انجام می‌دهند.

وفایی با اشاره به اینکه امروزه نمی‌توان چین را نادیده گرفت افزود: کسی که چین را نادیده بگیرد در آینده دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۱۷:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خب بلاخره ثابت شد محمود احمدی بیغش نماینده مجلس،عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفتگو با شبکه یک گفت که واگذاری اختیار تام جزایر ایران به چین واقعیت دارد و این موضوع بخشی از سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین است اما حرکت مردم و مجلس جلوی آن را گرفت
Iran (Islamic Republic of)
۰۰۰
۱۷:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۹
مردم چقدر بدبخت شدن که اخرین نفر باید از همه چیز مطلع شن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بابا فقط چین و روسیه توی سازمان ملل به ایران کمک می‌کنند و همه چیز به ضرر ایران را وتو می‌کنند حالا شما مردم میخوان اینا هم با ما بد بشن
واقعا فک کردین زمان هخامنشی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شعار ما نه شرقی نه غربی بود
چطور حالا به شرقی ها وابسته شدین
اون شرقی بی کیفیت لا مذهب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
.پر واضحه که مفاد این قرارداد‌باید خط به‌‌خط برای ما مردم تشریح بشه تا ابعاد ماجرا ‌روشن بشه.
همین چینیا با کشتی‌های ماهیگیری کرالشون اکوسیستم خلیج‌فارس رو تو اجاره دارن از بین میبرن وصیادهای جنوب‌رو بیکار کردن .ببینید اینا بیان روی منابع حیاتی ما تسلط داشته باشن چیکار میخان بکنن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان وشیران شود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
حداقل برای خالی نبودن عریضه یکی از مفاد قرارداد رو مطرح میکردی
Switzerland
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خدا به داومون برسه با این دروغگوهااگه راست میگن مفاد قرار داد رسانه ای کنند اون هم شفاف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بفرما نیویورک تایمز گذاشت سرمایه گذاری 450 میلیار دلاری چین توی ایران
Iran (Islamic Republic of)
حدیدی
۲۱:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
پس چرا شفاف سازی نمیکنین مردم نامحرم هستن متن قرارداد رو از صدا و سیما پخش کنید اگه راست میگین
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۱:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من اهل سیاست نیستم ولی جزیات ریز این مفاد قرارداد باید برای ما مشخص شه تا بتونیم نظر بدیم و اگه مشخص نباشه قطعا ایرادی داره که مشخص نیست (برجام) پس بیاید هواسمون و جمع کنیم تا بلایای قبلی سرمون نیاد آمریکا و چین .... فرقی نداره ما مردم فقط خودمونو داریم وفقط باید به خودمون تکیه بکنیم ممنونم از شما برای وقت گزاشتنتون
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۰۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به نظرم همیشه این حس عاقل پنداری کار دست ما داده نمونش اون نماینده محترمی که متن مذاکرات نفتی پوتین با ظریف رو فاش کرد و کلی هزینه ب بار آورد...سوال من اینه چرا رسانه هایی که ب وضوح با جمهوری اسلامی مشکل دارن به این قرارداد حمله میکنن؟؟آیا میشه این احتمال را داد که این قرارداد بخاطر منافعی که داره خوشایند بی بی سی و من و تو و دیگر رسانه ها قرار نگرفته
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۱۵:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آره بزرگواره میشه این احتمالو داد و ده ها احتمال دیگه، مشکل ما اینه که بیشترمون دیگه سخت می تونیم اعتماد کنیم ،ما مار گزیده ها هستیم،قرار داد ویلموتس،برجام،قرار داد ماهیگیری جنوب خود همین چینیا به خاطر همین می خوایم متن قرار داد رسانه ای بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۴۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دشمن ما همینجاست
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۱۹:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ما بهشون اعتماد نداریم باید مفاد قرارداد رسانه ای بشه
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۶:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اگر نظر اکثریت مردم رو قبول دارید این قرارداد رو به رفراندم بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دانشگاه و مدارس مجازی
Iran (Islamic Republic of)
Unknown
۱۳:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
این قرارداد یک ترکمنچای دوم دیگر است، ما 8 سال در دفاع مقدس جنگیدیم شهید دادیم، جانباز دادیم، مفقودالاثر دادیم یک وجب خاک به دشمن ندادیم خجالت از جانبازان و شهیدان نکشیدیدکه خاک ایران رو همینطوری دادید به چین متاسفم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
قرار دادو 450 میلیارد دلار سرمایه گذارییی چین در ایران چیشد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جناب انصاری شما و سران دولت بدون شفاف سازی در مورد متن قرارداد نمیتونی اجراییش کنید نکنه فکر کردین این هم قضیه بنزینه که زیر سیبیلی ردش کنیم بدون اجازه و بدون شفاف سازی کاری انجام نباید بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
واقعا فکر کردین کار دولته؟ دولت هیچکاره س، اینو همه میدونن. فقط وقتی خرابکاری شد باید دولت باشه بندازن گردنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
برجام هم برد برد بود. بهتر هست اگر به دنبال توافق هستین، خیلی دقت بکنید. چون توافق آن هم طولانی مدت کار ساده ای نیست
Germany
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ای داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اصلا سیاست نمی دانم
فقط می دانم برجام هم معامله برد برد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خواب دیدی خیر باشه.بله فقط برای اروپا برای ما باخت بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مفاد قراردادکه مشخص نشد.پس کارشناس درمورد چی چیزی بحث کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
پس به قدرت خدا اعتقاد ندارید که زیربیرق چین و روسیه رفتید.ضمنا مگه توشورای امنیت ظالمانه ترین تحریمهاراهمین روسیه وچین تاییدنکردند.نمیتونستن وتو کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چقدتوجیه ذلیلانه ای پس نه شرقی نه غربی از سردرتون بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
وقتی سیاستمداران یک کشور با تصمیم های اشتباهی که میگیرند،باعث می شوند در حال حاضر فقط برای بقا تصمیم بگیرند،و کشور چین هم بهترین استفاده رو از این موقعیتها میبرد.قصه تکراری ما از چاله به چاه افتادنه.
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۱:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یارانه ها هم قرار بود مردم رو از فقر نجات بده...
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۰۰:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام ودرود اول اینکه در وصیت نامه امام خمینی صریحا از شوروی که دستی دراین قرارداد ننگین داره ب کمونیست ملحد اشاره شده وچین کمونیست از قراداد قبلیش مشخصه که خلیج نیگون فارس رو داره غارت میکنه وتا الان دولتنردان ما گفتن نه اینجوری نیست ولی شواهد بر غارتگری چین کمونیست شهادت میدهد
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۰:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بنده چندسالی کیش زندگی میکنم

ازونجایی که کیش یک جزیره توریستیه،و چین هم بهترین سازندگان تو دنیا هستند،بهترین کاره باهمکاریه هم جزیره رو به یه جای تفریحی عالی تبدیل کنند.

اصلا خبری از فروشو...نیست!!! بخدا بهترین کاره همکاری با چین.
سرمایه گذار خارجی بهترین گزینه برای اقتصاد هر کشوریه!!!
چرا مردم ما انقدر زودباورند!!!

اصلا فروختن جزیره و...خنده اوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۰:۰۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
درست میفرمایید اتفاقا تو یکی از بندهای این قرارداد اشاره شده که طرف چینی در هتل سازی و ساخت مراکز تفریحی و جذب توریست همکاری باید کنه که از این بابت سود خوبی نصیب طرف ایرانی میشه ضمن اینکه این قرارداد برای تایید باید بره مجلس بررسی بشه از همه ابعاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من چیز شفافی نخوندم ندیدم همش میگه ما با چین قبل و بعد انقلاب در ارتباط بودیم هستیم و خواهیم بود. آقا شما که میگید رسانه ها دارن هیاهو میکنند بگید که چه کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
خدا نکنه
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۳:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
به خاطر اینکه چین حق وتوداره مسولیین اگه بتونندیکی ازاستانهارو به چین میدادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
وقتی جمله برد برد را می‌شنوم تن و بدنم میلرزه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۳:۰۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
آقای انصاری مانمیخواییم قرارداد25ساله ببندیم شاید برای بعضی منفعت داشته باشه ولی واسه عموم مردم تاراج ذخایر به دنبال داره. چندسال دیگه چین به بهانه عدم وصول مطالبات دست روی جزایر ایران میزاره. تحمل کردیم فقر رو شما از فقر هیچ خبر ندارید ماتحمل کردیم. حالا بعد از ااینهمه مستعمره چین بشیم شاید افرادی که درخصوص تجارت خارجی اونهم با ارتباطات سود ببرند ولی ما بیچاره میشیم چین دلش برای ما نسوخته از آب گلالود ماهی میگیره. آژانس هم نصف قسم که دستشه دیگه بسه
Canada
ناشنای
۲۲:۵۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اگر چین کشور بدی چرا امریکا بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار با اون تجارت داره چیه لرای ما بد ولی برای امریکا اروپا عربستان امارات و... خوبه
France
کیان
۲۲:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اگه قرارداد خوبیه پس چرا مفادش رو منتشر نمیکنید؟ وقتی رقابتی سر خرید نفت ایران نباشه چرا چین باید به نفع ما کار کنه؟ چین هم که عاشق چشم و ابروی ما نیستن که، اینم در نظر بگیرید که کمونیست هستند و هیچ خدایی ندارند
Indonesia
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
برای اینکه میخوان آمریکا مفاد قرارداد رو نفهمه و جلوگیری نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اگر با آمریکا مذاکره می کردیم بهتر نبود تا اینقدر باج به چین روسیه میدهیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
درود حرف دل من جوون اینه
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۰:۰۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
همون یه بار که مذاکره کردیم واسه هفت پشتمون بسه کشور باید مستقل باشه اما اگه همین چین نبود اوضاع اقتصاد ما خیلی داغون تر از این حرفا بود امریکا که رو تعهدش نموند اروپا هم که کلا واسه ما ناز میکنه ما تو دنیا کدوم کشور رو جز چین داریم باید ازش استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
فقط اینو بگم که شرم آوره استاد دانشگاه این حرفها رو می زنه تا حالا قرارداد ۲۵ ساله شنیدین بس کن آقا خجالت بکش از کجا مدرک گرفتی این قرار داد اگه حتی ۱۰۰ درصد به نفع ایران باشه خیانتی غیر قابل بخشش که نفرین ابدی خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
حکومت جمهوری اسلامی از بدو تشکیل تا الان پر افتخارترین حکومت بعد از اسلام در ایران می باشد که حتی با مبارزه شبانه روزی با استعمارگران به قدرت بالایی رسیده.
گارد جاویدان سپاه و ارتش تا الان از تمامیت ارضی امپراتوری ایران مراقبت کرده اند.
بگذار دشمنان ایران بسوزندو بمیرند.
درود بر ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
خواب
۲۲:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
باشه شما راست میگی.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
نوکر ارباب بودن که بهتره تا نوکر، نوکر شدن
قراره چین ابرقدرت بشه ؟!! یادتون رفته برا چی انقلاب کردیم که از زیر یوغ ابر قدرت بیاییم بیرون ، هیچ کشوری ابر قدرت نمیشه مگر با له کردن کشورهای ضعیف ، هر قراردادی با چین فقط برا چین بُرد داره و شکست برا ما
Iran (Islamic Republic of)
حاج رضا
۲۲:۲۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اقایون پروفسوری که نظر میدهید شما ببینید علت اینکه روسیه و چین از ما در مقابل دنیا حمایت میکنند و حتی کوپن خود رو که هماان حق وتو هستش میسوزونند برای چیست؟؟؟ برای این است که عاشق چشم و ابروی ما هستند !!!! نخیر بخاطره اینه که خدا میدونه چه منفعتی از بابت معادن منابع نفت و گاز و دریا جنگل خاک آب و و و و بهشون میرسه که حاضرند به نفع ما وتو کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
درود به اون شرفت.
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
هر چه باشد باید مشکل گرانی را حل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مشکل گرانی با این چیزها حل نمیشه باید خودمون یعنی مردم مشکلو حل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
دو خط نگفته اصل لین قراداد چیه. فقط از کشور دوست و برادر عزیز چین تعریف کرده. همین.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
این موضوعی نیست که دولت تمام تصمیمات را بگیرد
بلکه باید توسط مردم وبراساس رای مردم تصمیم گیری شود
Canada
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
زمانی که انقلاب اسلامی شروع شده بود وپیروزی نزدیک بود چین و شوروی سابق کمونیست بودند واز دیدگاه روحانیون کمونیستها بی دین ، کافر و نحس بودند کمونیست همان کمونیست است چطور الان نسبت به غربیهای مسیحی با ارزشترند . درکل غربیها بهتر از شرق کمونیست هستند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
وقتی تا 25 سال چینی ها کیش رو اونم به نیروی کار خودشون میسازن یعنی کشور رو دادیم رفت وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
استعمار چین...استعمار روس....صید ماهی ها..خدایاااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۲۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
بالاخره سند همکاری و محتوای آن چیست؟ اینها که همه فلسفه است متن نوشته شده چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
بچه ها سلام .
نمره من از فهم سیاسی اگه عدد صفر هم باشه .
همونکه ترامپ با این قرارداد مخالفت کرده برای من یک معنی میده ،
این قرارداد برای ایران مفید است .
وقتی کشوری که در سازمان ملل حق وتو داره ، در ایران منافعی داشته باشه ، اوضاع فرق داره ...
فقط امیدوارم قرارداد طوری باشه که منافع اقتصادی ایران داخل اون به خوبی لحاظ شده باشه .
کشورهای توسعه یافته ،همه سرمایه گذاران خارجی با منافع مشترک بین المللی توسعه پایدار پیدا کردن
Iran (Islamic Republic of)
ایزی
۲۳:۳۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
واقعا فهمت از سیاست صفره فکر میکنی ترامپ هر چی که میگه نظر واقعیش همونه???اون رو حساب اینکه یه عده مثل تو برداشت میکنن مخالفت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
پس کجا رفت کلمه استقلال از ازادی و جمهوری و اسلامی؟ بعدشم از کالاهایی که چینی ها به ایران میفرستن مشخصه که چقدر روابط تجاریشون به نفعمونه.و درنهایت، بردبرد برای شماست که هرکاری میخواین به رای خود و بدون توجه به خواست مردم انجام میدین. اخه مگه مملکت ارث پدرتونه؟
Iran (Islamic Republic of)
وطن دوست
۲۰:۰۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
هیچکس از مفاد این قرارداد نمیدونه ولی هر چه هست باید به تصویب مجلس برسه. جالب اینه که آدم خواری مثل آمریکا و مکارایی اروپاییا نگران شدن!!! این نشون میده خیلی هم بد نیست. ولی قبول دارم باید با چینیا خیلی حساب شده کار و مواظب بود.
Azerbaijan
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
در جواب این فکر که میگه، اون مغزی که میره غرب همون بهتر که بره:
اولا که خیلیها که میرن غرب موقعیتی تو کشورش گیر نیاورده که رفته اونجا، این یعنی مسوولان ما باید شرمنده اون جونهایی باشن که به در و دیوار میزنن تو کشور خودشون یک کار مناسب گیر بیارن ولی نمیتونن و مهاجرت میکنن. یعنی واقعا اینطور بنظر میرسه که اونی که رفته اونور وطنش رو دوست نداره و هیچ کاری حاضر نیست برا کشورش بکنه؟!
دوما، دقیقا تا زمانیکه اینطور فکر کنیم، غرب به استعمار منابع فکری و مادی ما ادامه میده، چون میگه اینها که پشیزی برا نیروهای خودشون ارزش قایل نیستن و خود مردمش هم این رو متوجه شدن، خوب پس براحتی میشه منابع فکری و ثروتهاشون رو به طرف خودشون بکشونیم، همونطور که اینهمه سال اینکار رو کردن، الان هم همینکار رو میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
همچنین طرف چینی ۱۲۰ میلیارد دلار در حوزه توسعه زیر ساخت‌های تولید و حمل‌ونقل در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری هم در پنج سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن دوره‌ای و براساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل‌ونقل ایران تزریق می‌شود. در مقابل طرف چینی نفت و گاز را با سی درصد تخفیف و با مهلت باز پرداخت دوساله از ایران خریداری می‌کند و می‌تواند بازپرداخت را با یوان چینی انجام دهد. دو سوم مبلغ خرید نقد خواهد بود و یک سوم به شکل کالا و خدمات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
فعلاً تا پایان تحریم تسلیحاتی در آبان ماه، به چین گیر ندید، بعداً هر چی خواستید بگيد،..................
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
مهم منتفع شدن هر دو کشور و خروج از این وضعیته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
جالبه!!!!
چنانی میگه حجم بالای تجاری با چین سکه ۱۰ میلیون و دلار ۲۰ هزار شده
چی به مردم میرسه ؟؟؟؟
جز بدبختی و اقتصاد داغان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
تو این 25 سال یکهو دیدی چینی ها جزیره کیش کندن بردن چین بعید نیست از چشم بادامیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
با توجه به نظر رهبر، مبنی بر نگاه به شرق و اینکه در آینده نزدیک، چین قدرت اول اقتصادی دنیا خواهد شد و آمریکا به رهبری ترامپ و سایر سردمدارانش رو به افول حتمی است، نزدیک شدن به چین و بستن قراردادهای گوناگون، کاری بسیار خردمندانه و درست و صحیحی می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چین الان پول فروش نفت مارو به علت تحریم نمیده. ازموده را ازمودن خطاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چین که منشا کرونا در جهانه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
کره شمالی هم به جز با چین با کشوری رابطه ندارند. کم‌کم باید بریم جلبک خوردن و گرسنگی کشیدن رو از اونها یاد بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
هانی
۲۳:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خخخخ آره به خوب نکته ای اشاره کردی
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۶:۵۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
این جناب که چیز قابل ذکری در مورد واقعیت قرارداد نگفته راست میگه بیاد تک تک بندهاش رو بخونه مردم خودشون تشخیص میدن ایت قرارداد به نفع ایرانه یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مردم خخخخخخ. مردم چکاره هستن که باید خبر داشته باشند که اینا دارن چه کاری می‌کنند با این ابو خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
من با هم نطر کارشناسی شده موافقم..شکست تحریم ها و تضمین جدب سرمایه گداری برای کشور در سالیان آینده فقط میتونه در قالب قرار داد دراز مدت با کشوری مثل چین باشه که تحت سلطه امریکا نیست ونگاه ارباب رعیتی هم نداره و نگاهش فقط تحاری هست.یک قرار داد درست ومحکم و اصولی و شفاف میتونه تضمینی برای اینده کشور باسه..امان از جهل مردم که راحت فریب میخورن..
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۲۳:۵۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
واقعا هیچ جوابی پیدا نمی کنم بهت بدم غیر از اینکه دوهزار بده آش به همین خیال باش.
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۱۶:۳۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چون مااز رویه بدبختی رفتیم طرف چین.پس اوناهم دارند لطف میکنند.از تعداد سالهاش معلومه که چین نمیخواد مارو مفت ازدست بده.۲۵س وابسته گی.معلومه بعدش دیگه عمرا بتونیم جدابشیم.درثانی مسئول دلسوز هم نداریم.همه هزهم بدترن.اما چین بداندکه صدتا قرارداد همکه امضاء بشه وقتی مردم نخواستن فرداش باطله.درثانی ماخودمون کلی جوان بیکار داریم.چین غلط میکنه کارگراشو از چین بیاره.نون و آب و پولو منابع بدیم اما جوان خودمون بیکارباشه.اینه نگاه به داخل.نگاه به جوانان و سرمایه های داخلی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
خدا داند و بس
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
جدا از مفاد پنهان قرار داد و ضررهای احتمالی از دید دیگه به این مسئله نگاه کنید
مبیبنید چین کشور بسیار پرجمعیتیخ درحدی که با این همه وسعتش کفاف این جمعیت هنگفت رو نمیده اگر قرار باشه 25 سال چینی ها به ایران بیان و از منابع استفاده کنن باید بگم یکی از ضرر های مشهودش زاد ولد و سکونت دائمی خیلی از چینی ها در ایرانه درحالیکه جوانهای ایرانی کار پیدا نمیکنند چشم بادومی های کمونیست عین زالو کم کم به کل کشور نفوذ میکنند انوقت توی هر خیابونی باید چشممون به چینی بیوفته اینش مهم نیست اما ازونجایی که خیلی زرنگن خیلی راحت طی این 25 سال بخشی مشاغل رو در دست میگیرن و َجوونهای ماهم که بهشون بها داده نشده فوقش میرن زیر دست اینا نوکری کنن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۲:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
سزای ادم تمبل همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایرانیا روزی 12 ساعت کار میکنند با کمترین حقوق در دنیا تنبل فقط خودتیو بس
Iran (Islamic Republic of)
م.ح
۱۶:۱۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
به غرب که دین مسیحیت دارد اعتماد نکردین وای به حال این بی دینان. کمونیست،،، چندین بار. شما را دور زدن و خودتونو به خواب زدین ، چرا میادین نفتی قراردادشونو اجرا نکردن ، چرا در باره برجام جلوی آمریکا نه ایستادن ،چرا خرید نفتو نزدیک 90درصد پایین آوردن ، پس اینو بدونیین که هیچ کشوری اونم مثل ابر قدرتها قربون صدقه کسی نمیرن فقط. به یک چیز فکر میکنند ، غارت اموال کشورهای دیگر ، چه روسیه ، چه آمریکا، چه چین ، چه انگلیس ، پس ، فرا فکنی کافیه، به خواست واراده ملت خود گوش دهید، وبس .
Germany
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چینی ها مهربونن. مگه بوروسلی رو ندیدید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
شما امر بفرمائید چه کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
 بخشی از بند قرارداد ننگین : مقابل طرف چینی نفت و گاز را با سی درصد تخفیف و با مهلت باز پرداخت دوساله از ایران خریداری می‌کند و می‌تواند بازپرداخت را با یوان چینی انجام دهد. دو سوم مبلغ خرید نقد خواهد بود و یک سوم به شکل کالا و خدمات. طرف چینی می‌تواند تا ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چین را با هدف محافظت از سرمایه‌گذاری خود به ایران بیاورد.[۳][۲۵][۲۶] بر اساس این قرارداد، همچنین شرکت‌های چینی در تمامی پروژه‌های مربوط در ایران حق تقدم دارند.
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
به چه حقی مفاد قرارداد رو از مردم پنهان میکنید؟؟؟؟! دیگه پاتون زیادی فراتر از گلیم رفته یادتون رفته شما فقط نوکر ملتین وظیفتون خدمت گذاریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
ببخشید ولی کمونیست ها گدا هستن به این سادگی برای کسی پول خرج نمی کنن تا مطمءن نشن سود بسیاری براشون توی یه کشوری وجود نداره نمونه اش همین چین چند سال آزاد راه تهران شمال رو دادیم دست اینا آخر سر خودمون تکمیلش کردیم یا این که هنوز پول نفت هایی که بهشون فروختیم رو کامل ندادن و به جای قبلیا هم گفتن بیاید جنس ببرید آدم رو یاد مغازه دارایی میندازن که باقی پولت رو آدامس میدن بزرگ ترین بدهکار ایران همین الانم چین هستش وای به روزی که بخوان با ما قرارداد ببندن لطفا این نظر رو منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۵۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
یعنی اگه بعد از این خواستیم بریم کیش باید از چین ویزا بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اصن معلومه بالارو نخوندی
Iran (Islamic Republic of)
ممد لفظ باز
۲۲:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اینم شانس مایه
Iran (Islamic Republic of)
ص.ج.ب از تبریز
۱۵:۴۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چه این قرارداد واقعیت داشته باشد ویا نداشته باشد ، به هر ترتیب از نظر من یک خیانت بزرگ به کشور است ، چرا که در طول زمان این قرارداد ، تمامی سرمایه های ملی کشور (آبزیان) و حتی گیاهان دریایی به یغما برده میشود و نمی شود جلوی تخریب محیط زیست را گرفت ، چینی ها هر چه از سنگ ترم تر باشد می خورند ،پس به هوش باشید هوس قرارداد به ذهن تان نزد ،چرا که ظلمی بزرگ این آب و خاک خواهید کردو خائن واقعی به کشور محسوب می شوید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
شانس ما رو ببین تا اومدیم خارج درس بخونیم کلی خبر بد داریم میشنویم ولی خدارو شکر هنوز سایه رهبر عزیزمان بالا سرمان است من مطمئنم تا ایشان زنده هستند اجازه نمی دهند همچین قرارداد ننگینی امضا بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
تو که الانم داری از انگلیس پیام میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
شاید فیلتر شکن زده
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر رصوی
۰۲:۱۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تو با این روحیت حیفه بری خارج برو حوزه رهبر عزیزتم خوشالتر میشه خخخ
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شماخودتوناراحت نکن بخواب عزیزم الان اونجاشب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ببینیم و تعریف کنیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
عهد نامه ی ترکمن چای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی را مردم ایران 41 سال پیش با شجاعت و دادن هزاران شهید سردادند و در آن زمان ایران با کل دنیا در ارتباط بود. متاسفانه بخاطر سیاستهای غلط و غلط و عدم ارق ملی مسئولان قبل و حاضر و دشمنی و کینه و لجاجت با دنیا کار را به جایی رساندن که هیچ کشوری حاضر نیست با ایران همکاری و رابطه ای سیاسی و اقتصادی و... داشته باشد و مسئولان ما بخاطر شکست در دادن شعارهایی که سالهای قبل داده اند و الان در مانده شده اند مجبورند که چنین اقداماتی را انجام دهند. واقعا همه مسئولان در برابر شهدا مسئولند. مسئولان ما متعهد باشند و مفاد این قرارداد که به تایید تمام سران نظام و از جمله حضرت اقا و رییس جمهور و نمایندگان مجلس و مسئولان نظامی و.. است را برای مردم بیان کنند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
ناشناس انشاالله شیعه حکومت مصلحت است
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
درود بر تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چه ربطی داره اون شعار در ارتباط با دخالت دیگر ملتها در اداره حکومت و حاکمیت ایران بوده نه روابط تجاری و اقتصادی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
یادش بخیر، یک زمانی میگفتند نه شرقی نه غربی!
ولی حالا میگن نگاه به شرق
البته روابط باید باشه ولی اول به فکر صنعت و اشتغال داخلی باشید، چیزی که خودمون نمیتونیم تولید کنیم یا کارش را انجام بدهیم از خارجی ها کمک بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
مدیریت قوی اینا اینطوریه که بخاطر امتیازهایی که خارجیها بهشون میدن از کالای ساخت داخل استفاده نمیکنند وطن فروش به کی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
وطن فروشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چین چین!
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چرا باید به این روز بیفتیم که التماس کنیم از ما نفت بخرند؟
در قبال خرید نفت، چه امتیازاتی به چین دادیم؟
مستعمره به چه معناست و چقدر با مستعمره شدن فاصله داریم؟
توضیح بدید به مردم
Iran (Islamic Republic of)
سوهانی
۱۴:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
فقط گفتی خوبه از دیدگاه خودت اگه خوبه مفاد قرارداد و نشون بده همه ببینن که خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اِ، نشون بِدن که چین هم جا بزنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
آقا چرا اعتراض میکنید معنی برد برد رو نمیدونید برد اول یعنی پیروزی چین ومعنی برد دوم یعنی بردن منابع و ذخایر ما به چین است شما بیخودی شلوغش کردید بنده خداها دارن توضیح میدهند
Iran (Islamic Republic of)
بهروز iran
۱۴:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
از دوستان، از هم میهنان آگاه و دلسوز میهن درخواست دارم این قرارداد کاملا" استعماری رو مطالعه کنند و مانع چنین قراردادهایی از جنس ترکمنچای و برجام چای و چنین ننگی برای ملت ایران شوند پاینده ایران
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۰:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خدا بهت شفا بده.

اول اطلاعاتتو زیاد کن.
کدوم استعمار!!!!

واقعا اگه یه سرمایه گذار بره تو یه کشوری،میشه استعمار!!!
پس کل دنیا استعماره همن!!!

خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا چرتو پرت میگی،؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۴:۴۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
تا حالا هر قراردادی بستیم به ضرر مردم ایران بود ما قرارداد 4 ساله ببندیم اگه رئیس جمهور بعدی هم قبول کرد 4 سال دیگه تمدید بشه نه 25 ساله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
درقراردادهای اینچنینی، جز حفظ نظام وحفظمنافع آفازاده ها، هدفی درکارنیست، ودراین میان مردم بدبخت وبدبختر می شوند!؟! ونظام خوشحاله که درمقابل آمریکا وتحریم ها ایستاده!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
پس رک بگو دوس داری یه رسه برای زیر سلطه آمریکاییها و خلاص.روابط تجاری نباشه که هر روز از بیماری و گرسنگی شاکی هستید حالا هم که با بزرگ ترین اقتصاد دنیا قرارداد بسته شده بیخود و بی جهت همه جا فریاد میزنن ای کشور رو فروختن بین این همه دری وری .هیچ کدوم هیچ تخصصی ندارند برا کشورشان هیچ کاری نکردن در همه چیز هم متخصص و کار شناسن.اگر مشکلی داشت پیر دانای کشور مثل دولت بی تدبیر نیست. پس خیالتان راحت هیچ کشوری نمی تونه این پیر دانا رو دور بزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
هدف دادن امتیازهای زیاد به چین جهت حمایت آن ازایران!! شعارنه شرق نه غربی کجا رفت!! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اگه قراره مستعمره چین باشیم بهتره مستعمره غرب بشید .اینجوری جنس های با کیفیت وارد کشور میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
مملکت پر شده از جنس چینی بنجل. نفت میدیم جنس چینی میگیریم. واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
آخه چرا چین؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
پس کجا خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
پس چی؟ بریم سمت آمریکا؟ آمریکا به نوکرش یعنی شاه هم رحم نکرد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
مستعمره ی چین شدیم....
نه شرقی نه غربی؟؟؟؟؟؟؟
مستعمره ی چین و روس شدیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
مستعمره ی چین شدیم....
نه شرقی نه غربی؟؟؟؟؟؟؟
مستعمره ی چین و روس شدیم...
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
انشاالله نشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چرا مستعمره . شما ها چرا همه چیو به هم ربط میدید مگه نباید با کشورا معامله کرد و تعامل داشت. حالا چون چینه بده . اگه کد خدا بود هیچ مشکلی نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۰۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
قرارداد ۲۵ ساله مراوده تجاری عادی نیست، یکجور معامله برد باخت است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۴۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
آقا ناشناس، شماها که میگفتین نگاه به داخل، حالا چون چین هست اشکالی نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
ناشناس۱۴:۲۲ هنوز پیشنویسش هم تایید نشده. غلط میکنه کسی که بخواد قرارداد امضا کنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
مفاد قرارداد باید برای مردم روشن شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
رابطه داشتن با کشور های دیگر بد نیست ولی دستتونو جلوشون دراز نکنین چون برای ما ایرانی ها تحقیر آمیزه.. با سابقه‌ای که چین توی اینطور معاملات داره باید خیییلی تیز باشید و درست برنامه ریزی کنید که کلاه سرمون نذارن.. ما از کل اروپا ثروثمندتر هستیم ولی چون تحریم هستیم ممکنه پول کم بیاریم و مثل خیلی کشور های دیگه به جای بدهیمان تکه ای از خاک وطنی که هزاران و یا میلیون ها جوانِ شهید برای حفظ کردنش دادیم را به چینی ها به مدت سال های زیاد اجاره بدیم که این مقدار از بدهیمون خیلی زیادتره و ضرر میکنیم.. برای من مهمه که چی به سر ایرانمون و عزتمون و بچه‌هامون قراره بیاد.. ما به سختی و فقط و فقط به یاری خدا تونسته‌ایم ایران‌ رو مقابل ابر قدرت های ظالم حفظ کنیم و نباید دو‌ دستی و کادو پیچ شده به چین تقدیمش کنیم، شعار نه شرقی نه غربی منظورش این نیست که با همه دنیا و شرق و غرب قطع رابطه کنیم.. من نمیگم رابطه نداشته باشیم ولی نباید از اونا بخواهیم نیروی نظامی بیاره تا از ما محافظت کنه! یک جایی شنیدم که گفته بودن نیروی نظامی میارن تا از مال و اموالشون محافظت کنند دقیقا کدوم مال و اموال رو میگن؟؟ لطفا به نظر رهبر توجه و عمل کنید.. ما مردم اگه احساس کنیم داره بهمون زور گفته میشه و دوران شاه پهلوی داره تکرار میشه به خاطر خودمون و کشورمون و آیندگان بلند خواهیم شد..بالاخره این بازی باید یک جایی تموم بشه... اگه نظر من رو منتشر نکنی بخدا دشمن کشورتی
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
انشاالله ما ایرانی ها تحقیر آمیز نی
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۲:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اینم شانس مایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
ناشناس ۱۵:۳۸منظورت چیه نفهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
کامنتم چقد مثبت خورده باریکلا به خودم با این سن کمم .. چقد چیز فهم بودمو نمیدونستم خخخخ قول میدم بزرگ شدم رییس جمهورتون بشم خخخخخ
اگه بگم باورتون نمیشه من چند سالمه!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
هی روزگار..
دلم برا بچه ی نداشتم میسوزه.
سلام بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
همون بهتره. فرزند اوری تو این مملکت جنایته مدیون بچه ها میشیم
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اگر نفت میفروشی پس کو پولاش کو اثارش پس جرا دلار 22000 تومنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
رسما مستعمره ی چین شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
بنده این قرارداد رو (پیشنویسشو) مطالعه کردم. خیلی هم خوبه.
چی باعث شده بدون تحقیق انقدر بی انصافانه نگاه کنید؟ بنده هم دل خوشی از این دولت ندارم ولی دلیل نمیشه بی انصاف باشم
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
انشاالله نشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
خواب دیدی خیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
وقتی چین نیروی کار خودشو میاره اینجا یعنی مستعمره چین شدیم تحقیق زیادی نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
عمری مستعمره انگلیس و آمریکا بودیم حالا مستعمره کشوری باید بشیم که روزی خودش مستعمره این و اون بود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
ببخشید ولی ما هیچگاه مستعمره ی امریکا نبودیم.همکاری با استعمار فرق میکنه.من خواهان ارتباط با روسیه و چین هستم ولی این پیمان نامه ننگ و بسیار اسیب زا هست برای کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
همیشه همکاری ایران باابرقدرتها، به استعمارایران تبدیل شده
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
انشاالله نبودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۰ تير ۱۳۹۹
پس غارت منابع ایران در حالیکه بیشتر مردم ایران حتی آب خوردن سالم نداشتند و کشور جاده و پل و سد و راه آهن درست حسابی نداشت و بچه‌ها از بیماریهای ساده به دلیل نبودن امکانات بهداشتی درمانی میمردند اسمش چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چین قدرت اول اقتصادی و نظامی آینده است، بدون شک، آمریکا رو به افول است، دقیقاً.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
بیسواد ما کی مستعمره امریکا و انگلیس بودیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
تعامل با هر کشوری خیلی خوبه و اگر اون کشور یکی از ابرقدرت های اقتصادی باشه که عالیه ولی یه نکته اینجا هست اونم اینه که اگر ما تعامل با کل دنیا رو کنار بزاریم بچسبیم به دوتا کشور در این صورت میشیم شبیه مستعمره و باید هر کاری که اون دوتا کشور میخوان رو انجام بدیم و تبدیل میشیم به یه کشور منزوی که وابسته به یک کشور دیگه و اگر اتفاقی برای اون کشور بیافته ما هم دچار مشکل میشیم حالا چه این کشور بخواد آمریکا باشه چه بخواد چین باشه ما کشور های اسلامی نباید دست کشور های دیگر بشویم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
دوست گرامی اولل اینکه اگر چین ابر قدرت هست برای خودش هست و دوم اینکه شما برو دوسه بند از قرارا داد که درز کرده را بخوان خواهی دید این قرار داد به سود ایران نیست
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ تير ۱۳۹۹
انشاالله نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چین هم ممکنه یه روز دشنمی بدتر از آمریکا برای ما بشه
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
معلستان کجاست?
United States of America
رسول
۱۳:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
این وسط های هوی آمریکا میزان و ملاک درست بودن این سند نیست چون که آمریکا و چین دعوای بخور بخور دارن باهم آمریکا شاید از این ناراحته که چرا منابعمون رو رقیب خودش میخوره و این وسط های و هوی آمریکا برای نفع و ضرر مردم ایران نیست برای تضاد منافعش با چینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
امام خمینی فرمودند که هر وقت دشمن از شما عصبانیست و از شما ایراد میگیرد بدانید که کارتان درست و صحیح است، آمریکا هيچوقت خیر ما را نمی خواهد.
۱۲۳
آخرین اخبار