خمیازه سیاه اتوبوس‌های پیر در خیابان‌های بجنورد

مسافران که سوار می‌شوند، راننده پای خود را روی پدال گاز می‌فشارد، همزمان با غرش موتور ماشین، دودی غلیظ و سیاه از اگزوز تنوره می‌کشد و افرادی را که در ایستگاه انتظار اتوبوس بعدی را می‌کشند، به سرفه می‌اندازد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اتوبوس‌های خط واحد مرکز استان خراسان شمالی، گویا کارخانه‌های سیاری هستند که دود تحویل هوای شهر می‌دهند، دودی که پاکی هوای شهر و سلامت مردم را به چالش می‌کشد.

دودزایی اتوبوس ها، به علت نقص و ایرادی است که در این ناوگان پیر وجود دارد. قریب به اتفاق اتوبوس‌های شهرداری بجنورد، به سن فرسودگی رسیده اند و تجهیزات و قطعات مختلف آن‌ها نیازمند تعویض و یا تعمیر است، اما شهرداری در این زمینه، کاری انجام نداده و نتوانسته دستی بر سر و روی این ناوگان پیر و خسته بکشد.

در میان سایه‌های سنگینی که دود اتوبوس‌ها در هوای بجنورد برپا کرده، مسوولان محیط زیست اعلام می‌کنند که سیستم موتور این ناوگان، تاییدیه مراکز معاینه فنی را هم ندارد و باید تعمیر شود و شهرداری بجنورد پاسخ می‌دهد که برای رفع دودزایی اتوبوس‌های خط واحد، پول به اندازه کافی ندارد.

اما دود این بی پولی‌ها به چشم که هیچ در این شرایط کرونایی بر ریه مردم نشسته است. مردم هزینه این آلودگی را می‌پردازند و البته هزینه‌ای که به قیمت سلامت و جان آنان تمام می‌شود.

یکی از شهروندان بجنورد با گلایه از آلودگی بسیار زیاد اتوبوس‌های شهری گفت: شهرداری یکی از متولیان تامین رفاه شهری است و مکلف است برای جلوگیری از آلودگی هوا، اقدامات لازم را انجام دهد، اما در این باره کوتاهی کرده است.

ناهید روحانی افزود: کافی است پشت سر اتوبوس در خیابان باشی و شیشه خودرو لحظه ای پایین باشد، دود اتوبوس خفه ات می‌کند.

شهرداری دودزایی اتوبوس‌ها را رفع نکرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد هم در این باره گفت: بار‌ها با شهرداری و نیز نهاد‌های مربوط مکاتبه شده و خواستار رسیدگی به موضوع شده ایم، اما هنوز شاهد تردد اتوبوس‌های دودزا در مرکز استان هستیم.

محمد خالقی اظهار داشت: پیش از این مصوب شد که شهرداری این شهر نسبت به معاینه فنی اتوبوس‌های خط واحد و رفع آلایندگی آن اقدام کند که این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

او با بیان اینکه شهرداری، متولی و مسئول جلوگیری از بروز مشکل آلودگی هوا است، اما اتوبوس‌های خط واحد در شهر، به شدت دودزا است، افزود: شهرداری بجنورد، اعلام کرده که برای اجرای این مصوبه، با کمبود اعتبار روبه رو است.

خالقی افزود: اتوبوس‌های دودزا یکی از منابع آلاینده هوای شهر بجنورد است که انتظار می‌رود شهرداری نسبت به نوسازی ناوگان و رفع دودزایی اتوبوس‌ها اقدام کند.

او اظهار داشت: شمار بسیار زیادی از اتوبوس‌های شهرداری، معاینه فنی ندارند، اما برخورد با این تخلف، تاکنون بازدارنده نبوده است و این ناوگان همچنان بدون برگ معاینه فنی، در شهر تردد دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد خاطرنشان کرد: پلیس راهور مکلف است از تردد اتوبوس‌های خط واحد که برگ معاینه فنی ندارند، جلوگیری کند.

خمیازه سیاه اتوبوس‌های پیر در خیابان‌های بجنورد

دود‌هایی که از اتوبوس‌های پیر بلند می‌شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی هم در این باره گفت: داشتن تایید معاینه فنی برای ناوگان اتوبوس، همچون سایر ناوگان، الزامی است و پلیس در این زمینه، نظارت‌های لازم را دارد.

سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار داشت: پلیس در برخورد با تخلفات، هیچ اغماضی ندارد و در این زمینه، نسبت به جریمه اتوبوس‌هایی که برگ معاینه فنی نداشته اند، اقدام کرده است.

او افزود: البته جریمه، به تنهایی جوابگو نیست و نمی‌تواند مشکل را حل کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهرداری باید نسبت به رفع عیب و نقص فنی ناوگان اتوبوسی اقدام کند، اما در این باره اقدام مورد انتظار انجام نشده است.

مشکل دودزایی، کمبود اعتبار است

سرپرست سازمان حمل بار و مسافر شهرداری بجنورد هم در این باره گفت: برای تعمیر اساسی اتوبوس‌ها و رفع دودزایی این ناوگان به شدت با کمبود اعتبار روبه رو هستیم.

حمیدرضا شافعی اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری، امسال تنها چهار دستگاه اتوبوس در شهر بجنورد، تعمیر اساسی شده است.

او گفت: تعمیر اساسی هر دستگاه اتوبوس به طور میانگین، ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که تامین آن برای این نهاد، بسیار مشکل است.

بیشتر بخوانید

سرپرست سازمان حمل بار و مسافر شهرداری بجنورد اظهار داشت: در ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر، ۷۱ دستگاه اتوبوس نسبت به جابه جایی مسافران اقدام می‌کنند که البته اکنون تنها ۶۰ دستگاه از این تعداد، فعال است.

او تصریح کرد: مابقی ناوگان اتوبوسی شهر، به علت نقص و مشکلات فنی، غیرفعال است البته چهار دستگاه به صورت اساسی مورد تعمیر قرار گرفته است که وارد چرخه خدمات رسانی به شهروندان می‌شود.

شافعی درباره معاینه فنی اتوبوس‌های خط واحد گفت: شهرداری نسبت به معاینه فنی اتوبوس‌های شهری اقدام کرده است و تا کنون برای ۲۰ دستگاه از این ناوگان برگ معاینه فنی دریافت شده است.

او با بیان اینکه نداشتن برگ معاینه فنی، منجر به اعمال جریمه پلیس شده است، گفت: شهرداری برای حل مشکلات مربوط به حمل و نقل عمومی، نیازمند اعتبار و توجه ویژه دولت است، اما کمک‌های دولتی از چندسال گذشته، قطع و یا ناچیز شده است.

سرپرست سازمان حمل بار و مسافر شهرداری بجنورد با اشاره به اینکه سن ناوگان اتوبوس‌های شهرداری، بالای ۱۰ سال است و برخی حتی ۱۳ و ۱۵ سال دارند، گفت: اکنون قریب به اتفاق این ناوگان فرسوده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

بر اساس این گزارش، کمبود اعتبار بخش حمل و نقل عمومی شهر بجنورد، مورد گلایه استاندار خراسان شمالی هم قرار گرفته است.

استاندار خراسان شمالی پیش از این گفته بود که حمل و نقل عمومی، ارتباط زیادی با زندگی شهروندان دارد و این در حالی است که تنها یک نودم بودجه شهرداری بجنورد به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد.

محمدعلی شجاعی اظهار کرده بود: چگونه است که شهرداری تهران بودجه قابل توجهی را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده است، اما در بجنورد، امسال از هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بودجه شهرداری، تنها ۲۱ میلیارد ریال به این بخش داده شده که رقمی بسیار اندک است.

او با تاکید بر لزوم توجه به تقویت حمل و نقل عمومی گفت: خیلی از شهرداری‌ها برای تقویت حمل و نقل عمومی، از اسناد دولتی استفاده کرده اند، اما در این استان حتی یک مورد نبوده است، اینجا حرکت صفر است، مردم توقع دارند ما کار کنیم، اما مسوولان ما نشسته اند و کاری برای برون رفت از این مشکلات نکرده اند.

بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر با ناوگان اتوبوسی شهر جابه جا می‌شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.