باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریسا بهرامی- اقبال خانی پیش از ظهر امروز در بازدید از زمین 1800متری پروژه ساخت اولین هنرستان دانش آموزان با نیازهای ویژه شهرستان سقز وسومین هنرستان استثنایی استان و دیدار با حمید رضا خان محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی،توسعه وتجهیز مدارس کشور که با حضور نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی،مدیران کل آموزش وپرورش ونوسازی مدارس استان، فرماندار وجمعی از مسئولین برگزار شد، اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز(عادی) 6.1 متر مربع و به ازای هر دانشآموز با نیازهای ویژه 9 متر مربع است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: قول مساعدت خیر بزرگوار حاج ماموستا خضر عمری برای ساخت اولین هنرستان سقز ومرکز جامع سنجش در این شهرستان گامی موثری در توسعه عدالت آموزشی است.
خانی ادامه داد: در سطح استان 4 شهرستان سنندج، مریوان، سقز وبانه در زمینه سرانه فضای آموزشی مدارس استثنایی پایین تر از میانگین کشوری هستند.
رئیس آموزش وپرورش و پرورش استثنایی استان افزود: سرانه فضای آموزشی مدارس استثنایی در این شهرستان ها 7متر مربع است که این رقم کمتر از میانگین کشوری است.
وی اضافه کرد: براساس استانداردهای جهانی سرانه فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی 25 متر مربع تعریف شده که با توجه به نوع معلولیت و برنامه های توانبخشی و حمایتی، تعداد دانش آموزان در هر کلاس متفاوت می باشد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه با تکمیل پروژههای جدید، سرانه این مدارس نیز افزایش خواهد یافت، گفت: اکثر فضاهای آموزشی موجود در آموزش وپرورش استثنایی استان نیازمند مقاوم سازی و بهینه سازی و تعمیرات کلی هستند.
وی با بیان اینکه نهضت عدالت آموزشی، یکی از راهبردهای مهم دولت چهاردهم و مورد تاکید و پیگیری جدی رییس جمهور است، خواستار افزایش سهم مدارس استثنایی استان در نهضت توسعه عدالت آموزشی شد .
خانی به بهره گیری از ظرفیت ها و حمایتهای خیرین در زمینه مدرسهسازی اشاره کرد و گفت: روند کمکهای خیرین در امر مدرسه سازی استان با توجه به وضعیت فضاهای آموزشی بویژه در حوزه استثنایی باید بیش از پیش تقویت شود.
وی خاطر نشان کرد: با وجود ایجاد دو مقطع پیش حرفه ای وکاردانش خاص در مدارس استثنایی استان از سال1384فضای مناسب و جدیدی برای این دانش آموزان ساخته نشده است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه گفت: از سال 1402 با ارتقاء مراکز اختلالات یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام این مراکز نیازمند ایجاد مراکز جدید و استاندارد در شهرهای هدف می باشند.
وی عنوان کرد: از سال 1378 فقط یک فضای آموزشی 6 کلاسه تیپ استاندارد در سطح استان و در شهرستان سقز به بهره برداری رسیده است.