سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به عملکرد فدراسیون والیبال در سالی که گذشت

از روزهای سیاه،سپید، خاکستری تا میزبانی‌های شایسته و امید به تحقق یک رویا

سال 94 سال شلوغ پر فراز و نشیبی برای و والیبال ایران بود، که فدراسیون والیبال ایران در آن دو میزبانی شایسته و مورد قبول را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، والیبال یکی از پرکارترین رشته‌ها در سال 94 بود. رشته‌ای که تورنمنت‌های متعددی را در رده‌های مختلف و در بخش زنان و مردان پشت سر گذاشت.از عملکرد متوسط تیم ملی در لیگ جهانی و نمایش ضعیف ملی‌پوشان در جام جهانی گرفته تا نایب قهرمانی تیم نوجوانان در مسابقات زیر 19 سال جهان و قهرمانی تیم زیر 23 سال آسیا در میانمار. برگزاری لیگ برتر والیبال در دو بخش مردان و زنان و میزبانی ایران از تور جهانی والیبال ساحلی از دیگر اتفاقات رخ داده والیبال در سال 94 بود. سالی که محمدرضا داورزنی موفق شد برای نخستین بار از بین آسیایی‌ها صاحب یک کرسی در هیئت رییسه فدراسیون جهانی والیبال شود و در مجمع انتخاباتی فدراسیون با آرا بالا بار دیگر روی نیمکت ریاست فدراسیون بنشیند. لیگ برتر والیبال ایران آخرین مسابقات این فدراسیون در سال 94 بود. سال 95 نیز با استارت ملی‌پوشان برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک آغاز خواهد شد.

**شروع سال جدید با استارت اردوهای دختران و پسران

تیم ملی والیبال بانوان ایران نخستین تیمی بود که در سال 94 تمرینات خود را استارت زد. بانوان والیبالیست ایران در دو رده زیر 23 سال و بزرگسالان اردویی مشترک را در آکادمی ملی المپیک برگزار کردند. تیم ملی نوجوانان مردان ایران هم دومین تیمی بود که در آغاز سال از هفتم فروردین ماه تمریناتش را زیر نظر محمد وکیلی آغاز کرد. تیم ملی بزرگسالان ایران هم درتاریخ 15 فروردین ماه زیر نظر کواچ تمرینات خود را برای حضور در مسابقات لیگ جهانی و جام جهانی 2015 آغاز کرد. تا ماه نخست سال 94 با برگزاری اردوهای ملی‌پوشان در هر دو بخش مردان و زنان سپری شود.

**درخشش داوران و ناظران ایران در میادین جهانی

همچنین دعوت از دو داورایرانی برای حضور در مسابقات لیگ جهانی از اتفاقات مهم این ماه بود. جایی که محمد شاهمیری و ابراهیم فیروزی از سوی فدراسیون جهانی برای قضاوت در مسابقات لیگ جهانی 2015 انتخاب و دعوت شدند. همچنین غفار درخشنده در این ماه به چهار تورنمنت مهم دعوت شد. درخشنده با سال ها سابقه حضور در کمیته مسابقات AVC کاپ ، به عنوان یکی از سه ناظر اصلی جام جهانی انتخاب شد و نظارت نزدیک به 60 بازی را به او سپردند. درخشنده سرپرستی فنی رقابت های نوجوانان جهان در آرژانتین را هم بر عهده داشت. محمد شاهمیری همچنین در جام جهانی 2015 در 10 مسابقه قضاوت کرد. دیدارهای مهمی نظیر روسیه و آمریکا، آمریکا و ایتالیا بر عهده داور بین المللی کشورمان بود. او در پایان مسابقات جام جهانی رضایت کمیته داوران فدراسیون جهانی را جلب کرد.



**خانه تکانی مدیریتی در بخش بانوان و حضور مایدا در ایران

فروردین ماه سال 94 همچنین شامل یک خانه تکانی در بخش بانوان هم بود. جایی که زهره میرسپاسی مسئولیت نایب رئیسی بانوان فدراسیون را برعهده گرفت تا سال 94 با تغییرات مدیریتی در بخش بانوان آغاز شود. میرسپاسی با حضور در راس والیبال بانوان تغییرات و برنامه‌هایی را در نظر گرفت تا تحولات والیبال بانوان را از پایه آغاز کند.برگزاری دوره‌های استعدادیابی در سه بخش گسترده و جشنوارههای مینی والیبال گوشه‌ای از فعالیت‌های نایب رییس بانوان این فدراسیون بود. در اوایل اسفند ماه این سال هم فدراسیون والیبال ایران مایدا چیچیچ ، مربی اسلوونیایی بانوان را به ایران دعوت کرد تا هدایت تیم‌های پایه بانوان را عهده دار شود. چیچیچ به محض ورود به ایران تمرینات تیم نوجوانان ایران را زیر نظر گرفت.این اتفاق در حالی رخ داد که میرسپاسی در آغاز ورود خود به فدراسیون والیبال وعده حضور یک مربی بین المللی برای بانوان را داده بود.

**هشتمی دختران و قهرمانی پسران در جام زیر 23 ساله‌ها

در دومین ماه سال 94 اردوی تیم ملی جوانان با هدایت فرهاد نفرزاده از چهارم اردیبهشت آغاز شد.همچنین در این ماه نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر ۲۳ سال آسیای مرکزی با حضور تیم های زیر ۲۳ سال ایران و قزاقستان، تیم ملی زیر ۲۱ سال ایران (جوانان) و تیم نماینده مازندران به مدت سه روز در سالن سید رسول حسینی شهر ساری پیگیری شد مسابقاتی که با قهرمانی تیم ایران به پایان رسید. نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال زنان آسیا و انتخابی جهان هم از 11 اردیبهشت ماه به میزبانی فیلیپین برگزار شد. رقابت‌هایی که تیم ملی بانوان چین به قهرمانی رسید و تیم ایران با هدایت مریم هاشمی در رده هشتم مسابقات قرار گرفت.

همچنین در اردیبهشت ماه سال 94 نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال مردان آسیا و انتخابی جهان هم از ۲۲ اردیبهشت ماه به میزبانی میانمار آغاز شد.تیم ملی ایران با هدایت پیمان اکبری موفق شد در دیدار نهایی این رقابت‌ها کره جنوبی را شکست داده و ضمن کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها برای اولین بار، سهمیه مسابقات جهانی را از آن خود کند. مسابقات جهانی زیر 23 سال در کشور امارات برگزار شد و تیم ملی ایرن در بین دوازده تیم عنوان هفتمی را کسب کرد. تیم ملی ایران در آن مسابقات نمایش خوبی نداشت و در دیدار مقابل همه حریفان اروپایی و آمریکا متحمل شکست شد.

**35 روز تلاش بلندقامتان در سومین لیگ جهانی

رقابت‌های لیگ جهانی 2015 که سومین تجربه والیبالیست‌های ایران در این مسابقات بود هم از بیستم اردیبهشت ماه آغاز شد. تیم ملی والیبال ایران با هدایت اسلوبودان کواچ رقابت‌های لیگ جهانی را آغاز کرد.رقابت‌هایی که ایران در آن با تیم‌های لهستان ، روسیه و آمریکا هم گروه بود. ملی‌پوشان والیبال ایران در پایان مرحله گروهی این رقابت‌ها در رده سوم جدول ایستادند و از رسیدن به فینال بازماندند. با این حال نتایج تیم ملی ایران منجر شد تا در سطح A لیگ جهانی باقی بمانند. تیم ملی والیبال فرانسه در پایان لیگ جهانی 2015 با شکست صربستان عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. دیگر مسابقاتی که در اردیبهشت ماه سال 94 برگزار شد، هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا بود که از30 اردیبهشت ماه به میزبانی کشور چین به مدت 9 روز برگزار شد. تیم ملی والیبال زنان ایران با تیم های چین (میزبان) و هند هم گروه بود که در پایان این مسابقات به عنوان هشتمی دست پیدا کرد و تیم چین به مقام قهرمانی رسید.

**نایب قهرمانی شاگردان اکبری و میزبانی ایران از آسیایی‌ها

فدراسیون والیبال ایران در مرداد ماه این سال میزبانی هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا بر عهده داشت. رقابت هایی که از نهم مرداد ماه و با حضور 16 تیم آغاز شد و پس از پنج روز رقابت تیم‌ها در پایان با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید.ژاپنی ها در دیدار فینال این مسابقات تیم ملی ایران را شکست داده و جام قهرمانی را بالای سر بردند. البته تیم ملی ب ایران در این مسابقات حضور داشت. تیمی که هدایت آن بر عهده پیمان اکبری بود. پس از پایان رقابت‌های قهرمانی آسیا پیمان اکبری به همراه تیم پیکان راهی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آُسیا در چین تایپه شد.مسابقاتی که شانزدهمین دوره خود را سپری می‌کرد و پیکانی‌ها برای کسب هشتمین مدال طلای خود در این رقابت‌ها راهی چین تایپه شده بودند. با این حال شاگردان پیمان اکبری نتوانستند بار دیگر سکوی نخست مسابقات را از آن خود کنند و در دیدار نیمه‌نهایی با شکست مقابل نماینده قطر از رسیدن به فینال بازماندند و با پیروزی در دیدار رده‌بندی مقابل تیم پاولدارقزاقستان به عنوانی بهتر از سومی دست پیدا نکردند.

**نوجوانان و افتخارآفرینی بی سابقه در عرصه جهانی

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران با هدایت محمد وکیلی ، دیگر تیم والیبال بود که در مرداد ماه راهی تورنمنتی بین‌المللی شد. چهاردهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 19 سال مردان جهان به میزبانی آرژانتین از 23 مرداد آغاز شد و به مدت 10 روز ادامه پیدا کرد. نوجوانان بلندقامت والیبال کشورمان درخشش خیره‌کننده‌ای در این نبرد جهانی داشتند و موفق شدند در جدال با برترین تیم‌های جهان روی سکوی سوم جهان ایستاده و مدال برنز مسابقات را به گردن بیاویزند.ملی‌پوشان نوجوان کشورمان که با قهرمانی در رقابت‌های آسیا جواز حضور در مسابقات جهانی را بدست آورده بودند، در این نبرد جهانی موفق به شکست دادن تیم‌هایی نظیر بلغارستان، روسیه، آلمان و ایتالیا شدند. شاگردان محمد وکیلی در مرحله نیمه نهایی مقابل لهستان شکست خورده و از رسیدن به فینال بازماندند اما در دیدار رده‌بندی روسیه را که نایب قهرمانی دور قبل مسابقات بود شکست داده و روی سکوی سوم ایستادند.عملکرد تیم ملی نوجوانان ایران را شاید بتوان درخشان‌ترین نمایش از سوی تیم‌های ملی والیبال ایران در سال 94 دانست.

تیم ملی بزرگسالان ایران که خود را برای حضور در مسابقات جام جهانی 2015 آماده می‌کرد اواخر مرداد ماه راهی لهستان شد تا در تورنمنت چهارجانبه و دوستانه واگنر حضور پیدا کند. رقابت‌هایی که از 31 مرداد تا دوم شهریور ماه در لهستان برگزارشد و ملی‌پوشان ایران با نمایش ضعیف در این مسابقات و شکست مقابل چهار تیم فرانسه، لهستان و ژاپن عنوان چهارمی را کسب کردند.

**جنگ جهانی والیبال و پایانی بر عصر کواچ

پس ازجام واگنر تیم ملی ایران از لهستان عازم روسیه شد تا دیدارهایی دوستانه را به منظور آمادگی رقابت‌های جام جهانی با تیم ملی روسیه برگزار کند. ملی‌پوشان کشورمان در این دیدارهای دوستانه موفق به شکست تیم روسیه شدند تا با روحیه بالا عازم ژاپن و رقابت‌های جهانی شوند. سیزدهمین دوره مسابقات جام جهانی والیبال از هفده شهریور ماه به میزبانی کشور ژاپن و با حضور 12 تیم آغاز شد. این رقابت‌ها در حالی به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد که تیم‌های اول و دوم این مسابقات مستقیما راهی المپیک می‌شدند از همین رو به نظر می‌رسید همه تیم‌ها با تمام توان خود راهی رقابت‌ها شوند.

تیم ملی والیبال ایران هم که در دور قبل رقابت‌ها و در سال 2011 موفق به کسب عنوان نهمی شده بود، در تلاش بود این بار و در حالی که نسبت به چهار سال قبل جایگاه بهتری در والیبال جهان از آن خود کرده بود بتواند با غلبه بر قدرت‌های جهان عنوان بهتری را از آن خود کند.با این حال تیم ملی ایران در حالی که در آغاز مسابقات شکست مقابل آرژانتین را تجربه کرد، در ادامه نتوانست به موفقیت‌های قبلی خود دست پیدا کند و با شکست مقابل تیم‌هایی نظیر استرالیا و کانادا در نهایت در رده هشتم ایستاد.

عملکرد ضعیف تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی آغازگر تحولات گسترده در کادر فنی بود. پس از بازگشت ملی‌پوشان به ایران فدراسیون دست به کارشد و جلسات متعددی را برگزار کرد و در آن به بررسی مشکلات فنی تیم ملی در ژاپن پرداخت. جلساتی که درنهایت رای به پایان کار کواچ در تیم ملی داد. مرد صربستانی والیبال کارش در تیم ملی به پایان رسید و رائول لوزانو آرژانتینی به همراه خوان سیچلو عهده‌دار هدایت تیم ملی والیبال ایران شدند. رائول لوزانو به منظور عقد قراداد با فدراسیون والیبال و برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه به ایران سفر کرد و پس از آن برای هدایت تیم باشگاهی‌اش به لهستان رفت.لوزانو اواسط فروردین ماه 95 به ایران خواهد آمد و تیم ملی را از نزدیک هدایت خواهد کرد.

** بدترین عملکرد به نام تیم نفرزاده ثبت شد

بیستم شهریور سال 94 آغاز رقابت‌های قهرمانی زیر 21 سال جوانان جهان در مکزیک بود. رقابت‌هایی که در آن16 تیم حضور داشتند. تیم زیر 21 سال ایران که هدایت آن برعهده فرهاد نفرزاده بود، در مسابقات مکزیک عنوان دوازدهمی را از آن خود کرد تا بدترین عملکرد تیم‌های ملی والیبال در سال 94 را به نام خود ثبت کنند. تیم ملی والیبال جوانان روسیه در این مسابقات که هجدهمین دوره خود را پشت سر می‌گذاشت به مقام قهرمانی رسید.

**پیکان چهارم جهان شد

در آبان ماه سال 94 تیم والیبال پیکان به نمایندگی از ایران و قاره آسیا راهی رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های جهان شد. کشور برزیل میزبان شش تیم برتر جهان بود تا نبرد باشگاهای جهان را برگزار کند. یازدهمین دوره این مسابقات از 5 آبان آغاز شد و نهم آبان با قهرمانی تیم ساداکروز از کشور میزبان به پایان رسید. تیم پیکان تهران هم در پایان این رقابت‌ها در رده چهارم ایستاد.

**برگزاری لیگ برتر مردان و زنان با نام و یاد شهدای والیبالیست

بیست و نهمین دوره لیگ برتر والیبال ایران با عنوان یادواره200 شهید والیبالیست از اواخر مهر ماه با حضور 12 تیم استارت خورد.این مسابقات بر اساس برنامه ریزی سازمان لیگ در ابتدا به صورت لیگ برگزار شد و در نهایت هشت تیم برتر به مرحله پلی آف رسیدند و از بین این هشت تیم، چهار تیم ثامن الحجج خراسان، شهرداری ارومیه، پیکان و بانک سرمایه راهی نیمه نهایی شدند. فینال این مسابقات را هم دو تیم تهرانی بانک سرمایه و پیکان برگزار کردند.

چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان هم از پنجم آذر ماه با حضور هفت تیم دانشگاه آزاد اسلامی، گازتهران، ذوب آهن اصفهان، برق شیراز ، شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز و سایپا آغاز شد. در پایان این مسابقات تیم گاز تهران موفق شد بر سکوی قهرمانی بایستد. تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی و ذوب آهن اصفهان هم به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.


**میزبانی شایسته تورجهانی و ساحلی‌بازان در مسیر ریو

در بخش ساحلی درحالی که یک سال و نیم از تبدیل شدن کمیته به سازمان ساحلی گذشته بود، فدراسیون والیبال موفق شد یک میزبانی بزرگ را اخذ کند. میزبانی رقابت‌های تورجهانی والیبال ساحلی که از 25 تا 30 بهمن ماه درجزیره کیش برگزار شد.میزبانی این مسابقات به بهترین شکل ممکن از سوی ایران انجام شد به نحوی که مسئولان و ناظران فدراسیونت جهانی از نحوه و کیفیت میزبانی ایران ابراز رضایت کردند. تیم ملی والیبال ساحلی قطر در پایان این مسابقات موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

تیم‌های روسیه و لهستان هم به ترتیب روی سکوهای دوم و سوم ایستادند. ساحلی‌بازان ایران هم در این مسابقات نمایش خوبی داشتند و برای اولین بار در تاریخ تور جهانی موفق به حضور در جمع 24 تیم نهایی شدند و در پایان تیم‌های الف و ب ایران به طور مشترک عنوان هفدهمی مسابقات را کسب کردند. ملی‌پوشان ساحلی ایران در اردیبهشت ماه سال 95 باید با حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک که در تایلند برگزار خواهد شد، شانس خود را برای رسیدن به ریو امتحان کنند.

**والیبال در قلمرو داورزنی ماند

برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال ایران یکی دیگر از اتفاقات والیبال در سال 94 بود. مجمعی که با کاندیدا شدن علیرضا سلیمی، علی رحمانیون و محمدرضا داورزنی در تاریخ دهم بهمن ماه برگزار شد و محمد رضا داورزنی با کسب 41 رای از مجموع 42 رای ماخوذه بار دیگر از روسای هیات‌های استانی و خانواده والیبال رای اعتماد گرفت تا برای چهار سال آینده هم سکان دار فدراسیون والیبال ایران باشد.

درمجموع عملکرد فدراسیون والیبال ایران در سال 94 در قیاس با دیگر فدراسیون‌ها بهتر بود. والیبال یکی از پر تورنمنت‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت. جایی که 13 تورنمنت آسیایی و جهانی در دستور کار تیم‌های ملی و باشگاهی ایران قرار داشت. هرچند نگاهی به عملکرد تیم‌های ملی نشان دهنده کسب برخی نتایج ضعیف از سوی ملی‌پوشان است اما نقاط درخشان بسیاری هم در کارنامه والبیال ایران در سال 94 به چشم می‌خورد. مدال برنز قهرمانی نوجوان جهان، میزبانی شایسته ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا و تور جهانی والیبال ساحلی را می‌توان بخشی از اتفاقات خوب والیبال ایران دانست. فدراسیون والیبال سال سرنوشت‌سازی را پیش رو دارد که می‌تواند با نخستین المپیکی شدن تیم ملی بزرگسالان همراه شود. فدر اسیون‌نشینان والیبال برای تحقق رویای المپیکی شدن برنامه ریزی‌های متعددی انجام داده اند و بسیار امیدواراست این افتخار را با یاری لوزانو با تجربه به کارنامه درخشان خود اضافه کند.

گزارش : پرتو جغتایی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.