مجموعه آثار شهيد حسن باقري با توجه به قرارگيري مطالبي در رابطه با ظاهر و جسم جنگ در صدر مطالب پرداخته شده در آثار مرتبط با ادبيات جنگ و بي توجهي به اهميت فضاهاي عقلاني اين واقعه تاريخ ساز،ما را به فضاي عقلاني دفاع مقدس برمي گرداند.

به گزارش خبرنگار بخش ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛مراسم آئين رونمايي از پنج جلد اول از مجموعه آثار شهيد حسن باقري كه امروز با حضور رضا اميرخاني نويسنده،سردار سرلشكر پاسدار محمد باقري معاون اطلاعات و عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح ،سردار فتح الله جعفري مدير عامل موسسه شهيد حسن باقري،محمد هادي ايازي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران و خانواده شهيد حسن باقري در تالار ايوان شمس برگزار شد.

رضا اميرخاني نويسنده،‌حضور در چنين محفلي را ذخيره اي براي آخرت خود دانست و گفت:از خود نگفتن و از او گفتن را از احمد دهقان و نحوه نگارش كتابهاي با عنوان اثار شهيد حسن باقري توسط او اموختم.

وي افزود:احمد دهقان كه در اكثر آثار خود،‌گوهري از گوهرهاي جنگ و گوهرتراش و زرگر بوده در آخرين كار خود،‌نه گوهر و گوهر تراش، بلكه گوهر و گوهر شناسي توانا در خلق قطعي ماندگارترين اثر باقيمانده در كتابهاي جنگ است.

اين نويسنده مجموعه آثار شهيد حسن باقري را بهترين ماخذ براي پردازش به سالهاي اول جنگ،‌دانست و اظهار داشت:مهم ترين بخش مجموعه آثار شهيد حسن باقري را نوشته ها و خاطرات روزانه شهيد باقري تشكيل مي دهند.

اميرخاني اين مجموعه ارزشمند منقول از شهيد حسن باقري را فاكتوي براي برگشت ما به فضاي عقلاني جنگ دانست و تصريح كرد: امروزه ما از جسم جنگ صحبت كرده و از فضاي عقلاني آن چيز زيادي ندانسته و به آن بخش مهم،‌اهميت چنداني نمي دهيم.

وي گفت:حسن باقري و امثال او در حيطه مغز جامعه،‌كار انجام داده و نويسندگان حال حاضر ادبيات دفاع مقدس،‌برخلاف قسمت هيجاني جنگ،‌به ارزش هاي واقعي مكتوم مانده آن كمتر پرداخته اند.

اين نويسنده ادامه داد:آشنايي با افكار و انديشه هاي جنگ،ما را به مغز اين واقع تاريخ ساز نزديك مي كند.

اميرخاني افزود:مستندسازي كه امروزه به عنوان يكي از ضعف هاي ادبي ما نتيجه اي جز نبود اسناد تاريخي در آينده را دربرنخواهد داشت؛شگفت آورترين فاكتور قابل توجه در نوع نگارش حسن باقري به حساب مي آيد.

وي با اشاره به آشنايي حسن باقري با ادبيات گفت:لغت سازي در آثار شهيد باقري،‌يك آسمان از لغات وضع شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي در حيطه ادبيات جنگ،‌بالاتر است.

اين نويسنده به خلل آفريني غلبه جنبه هيجاني برجنبه عقلاني در حوزه نگارش آثاري در قالب ادبيات جنگ و دفاع مقدس اشاره كرد و گفت:‌ترس من از ناديده گرفتن عقل در جنگ تحميلي است.

*زندگي شهيد باقري ،‌مستند مي شود

همچنين؛محمد هادي ايازي،‌معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران ضمن اشاره به فعاليت هاي معاونت فرهنگي شهرداري تهران در حوزه ثبت وقايع واقعي دفاع مقدس و خاطرات فرماندهان جنگ از توليد فيلمي مستند از زندگي شهيد باقري خبر داد.

وي گفت:اين فيلم مستند كه در آينده نزديك از دريچه صداوسيما به مخاطبان ارائه مي شود،‌نتيجه تعاملات ميان دست اندركاران موسسه روايت فتح و معاونت فرهنگي شهرداري تهران است.

وي گفت:محمد باقر قاليباف در سمت شهرداري تهران،‌تاكيد زيادي در حفظ ياد و خاطره شهدا دارند.

ايازي اظهار داشت:ما در معاونت فرهنگي شهرداري از ظرفيت هاي مردمي در حفظ ياد و خاطره فرماندهان و شهداي جنگ،بهره برده ايم.

لازم به ذكر است؛در پايان مراسم آئيني رونمايي از پنج جلد اول از مجموعه آثار شهيد حسن باقري علاوه بر تجليل از ما در شهيد حسن باقري و احمد دهقان ،‌نويسنده از مجموعه پنج جلدي آثار شهيد حسن باقري رونمايي شد.

خاطرنشان مي شود؛محمد باقر قاليباف شهردار تهران به رغم علاقه وافر خود به حضور در مراسم رونمايي از پنج جلد اول از مجموعه آثار شهيد حسن باقري به دليل حضور در محل پروژه تونل صدر،موفق به حضور در اين مراسم ارزشمند نشد./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار