رئيس قوه قضائيه:

هفته آينده؛ برخورد قاطع دستگاه قضا با سوداگران مرگ آغاز مي شود

رئيس قوه قضائيه با هشدار به سوداگران مرگ گفت:‌ دستگاه قضائي براي مقابله و برخورد با سوداگران مرگ منتظر هيچ ارگاني نیست و به طور مجزا با سوداگران مرگز قاطعانه برخورد مي کند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضایی باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني طي سخناني در همايش بين‌المللي «شهروند مسئول در تبيين امر به معروف و نهي از منكر» تصريح كرد: از مهم‌ترين اركان امر به معروف و نهي از منكر بحث تصدي‌هاي حكومتي است و ما بايد فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر را ترويج دهيم. همان طور كه در كلام مقام معظم رهبري هم شنيده‌ايم دليلي ندارد كه امر به معروف و نهي از منكر با ضرب و جرح همراه باشد بلكه با زبان هم مي‌شود اين كار را انجام داد و اتفاقا موثر هم خواهد بود.

وي با بيان اينكه همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضاييه در مسئله امر به معروف و نهي از منكر وظايفي بر عهده دارند، ادامه داد: با اينكه قانون اساسي تصريح داشته است كه حدود و كيفيت امر به معروف و نهي از منكر را قانون مشخص مي‌كند اما متاسفانه قوه مقننه اين كار را زمين گذاشته است.

رييس دستگاه قضايي افزود: متاسفانه در طول اين 30 سال روساي جمهوري آمده‌اند و به قواي ديگر تذكر داده‌اند اما در مورد اين اصل كسي تذكري نداده است؛ در حالي كه اين مسئله از مصاديق مهم تذكر است.

آملي لاريجاني با اشاره به مجروح شدن دو طلبه آمر به معروف اظهار كرد: در اين قضيه ما شنيديم برخي حرف‌هايي در مورد قوه قضاييه زده‌اند، در حالي كه چنين نبوده كه قوه قضاييه كوتاهي كند زيرا برخي از جريان‌ها به زمان بيشتري نياز دارد. در مورد يكي از همين كساني كه امر به معروف كرده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، اين فرد مدتي در بيمارستان بستري بود. قاضي بايد صحبت‌هاي او را مي‌شنيد و بر اساس قوانين آيين ‌دادرسي حكم مي‌كرد.

وي خاطرنشان كرد: در كشور ما متاسفانه در دوره اصلاحات بسيار اين مطلب را ترويج كردند و بسيار امر به معروف و نهي از منكر را بي‌اهميت جلوه دادند. متاسفانه در اين دوره هم عده‌اي اين حرف را زده‌اند. البته اين حرف درست است كه فقط بي‌حجابي منكر نيست و منكرات ديگري هم وجود دارد كه بايد با آنها برخورد شود اما ما نبايد مسئله برخورد با بي‌حجابي را كم‌رنگ كنيم.

رييس قوه قضاييه يادآور شد: متاسفانه اين افكار گاهي در كلمات ظاهر مي‌شود. ريشه اين حرف‌ها در مغرب‌زمين و ريشه اين تفكر، تفكر ليبراليسم است.

آملي لاريجاني گفت: ما چرا بايد ارزش‌هاي با اين عظمت را زمين بگذاريم اما يك فرد غربي 700 صفحه در مورد فضيلت اين فريضه بنويسد؟ من فكر مي‌كنم اين جاي خجالت است براي كساني كه مي‌خواهند اين فريضه را كم‌رنگ كنند.

وي با بيان اينكه ما بايد مانند نماز و روزه به امر به معروف و نهي از منكر اهميت بدهيم، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد كه ما بايد نهضتي را در اين زمينه شروع كنيم. ما در جلسه‌ مسئولان عالي قضايي هم بحثي را مطرح كرديم كه مواد مخدر را بايد جدي‌تر بگيريم زيرا يكي از مصاديق نهي از منكر همين مبارزه با مواد مخدر است كه جوان‌ها را به افرادي بي‌مصرف در كنار پارك‌ها تبديل مي‌كند.

رييس قوه قضاييه ادامه داد: همه قوا بايد در نهضتي كه ذكر شد شركت داشته باشند. البته قوه قضاييه منتظر قواي ديگر نمي‌ماند. ان‌شاءالله از هفته آينده هم برنامه‌هاي جدي براي برخورد با اين سوداگران مرگ خواهيم داشت و آنها بدانند اين برخورد تشديد خواهد شد.

آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه امر به معروف و نهي از منكر هم نياز به يك عزم ملي دارد، اظهار كرد: ما مسكن مهر مي‌سازيم، اختراعات را تشويق مي‌كنيم و ... كه همه اين‌ كارها خوب است اما همه اينها در سايه امر به معروف و نهي از منكر بايد باشد.

وي خاطرنشان كرد: كار ستادهاي مردمي در اين زمينه بسيار خوب است و ما اميدواريم با بحث پيشگيري از وقوع جرم كه در قوه قضاييه مطرح است يك نهضت عمومي در ميان مردم رخ دهد تا امر به معروف و نهي از منكر به جايگاه واقعي خود برسد.

رييس دستگاه قضايي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك فريضه بزرگ الهي به حاشيه رانده شده است، گفت: مسئله امر به معروف و نهي از منكر در قرآن به عنوان يكي از صفات مومنان نام برده شده و در كتب فقهي هم مورد بحث قرار گرفته است.

آملي لاريجاني افزود: در حديثي از امام باقر (ع) آمده است كه در آخرالزمان گروهي مي‌آيند كه اگر ضرري براي آنها نباشد امر به معروف مي‌كنند وگرنه از آن اجتناب مي‌كنند. در روايت ديگري از امام باقر (ع) هم گويا ايشان پيش‌بيني كرده‌اند زماني را كه عده‌اي امر به معروف و نهي از منكر را عيب مي‌بينند. مرحوم امام (ره) در تحرير‌الوسيله مي‌فرمايند امر به معروف و نهي از منكر از بالاترين فرايض است و بقيه فرايض به اين دو اقامه مي‌شوند و وجوب اين دو از ضروريات دين است.

وي يادآور شد: مسئله امر به معروف و نهي از منكر چنان اهميتي در اسلام دارد كه فقها انكار آن را موجب كفر مي‌دانند. آن وقت ما چنين فريضه‌اي را كه همه مي‌دانند جزو اسلام است، به حاشيه رانده‌ايم./ن

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار