همزمان با سراسر كشور، در پي مبادله تفاهم نامه مشترك طرح ملي دانش آموزي نجات آب با همكاري آموزش و پرورش آذربايجان شرقي و با هدف آموزش و حساس سازي دانش آموزان مقطع راهنمايي و خانواده هاي آنان و ايجاد حساسيت، آگاهي بخشي و احساس مسئوليت نسبت به ضرورت مديريت منابع آب در استان آذربايجان شرقي اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ، مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي با اشاره به ضرورت ارتقاي آگاهي هاي عمومي و بويژه دانش آموزان درباره آب اظهار داشت: اين طرح با هدف آموزش و حساس سازي دانش آموزان مقطع راهنمايي و خانواده هاي آنان و ايجاد حساسيت ، آگاهي بخشي و احساس مسئوليت نسبت به كاهش منابع آب در استان اجرا مي شود.

هاشمي در بخش ديگري از اظهاراتش با تأكيد بر اهميت صيانت از آبهاي زيرزميني و جلوگيري از اضافه برداشت از اين منابع ، استفاده از شيوه هاي نوين آبياري و اطلاع رساني به مردم را در اين خصوص مؤثر ارزيابي كرد و افزود : داير نمودن كلاس هاي ترويجي و اطلاع رساني به اقشار مختلف مردم بويژه كشاورزان امري ضروري است كه در اين خصوص مي توان از ظرفيت هاي موجود در مدارس استفاده كرد.

مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: متأسفانه از حدود 40 سال قبل ، به دنبال افزايش شديد مصرف آب در بخش هاي مختلف بويژه در بخش كشاورزي ، منابع آبي در معرض خطر جدي قرار گرفته اند تا آنجا كه سطح آب در منابع آب زيرزميني ، سالانه دچار افت و سقوط شده است، در چنين شرايطي كاهش مصرف آب تنها راه نجات اين منابع از اتمام و تخريب هميشگي است و اين امر نيازمند آگاهي و احساس مسئوليت در تمامي اقشار مردم است.

هاشمي افزود: ميانگين بارش سالانه در استان آذربايجان شرقي 296.2 ميلي متر ، در ايران 250 ميلي متر است كه يك سوم متوسط بارش جهاني است. اين آمار و ارقام گوياي اين حقيقت است كه ما در استان كم آبي زندگي مي كنيم.

به گفته وي استفاده بي رويه و برداشت اضافي از منابع آبهاي زيرزميني منجر به بحراني فراگير در استان و موجب مرگ تدريجي اين ذخاير حياتي شده است.

هاشمي يادآور شد : در استان آذربايجان شرقي نيز علي رغم اينكه ظرفيت بالقوه شناخته شده منابع آب زيرزميني فقط ۳۷ درصد كل منابع آب را تشكيل مي دهد ولي ميزان بهره برداري از آب زيرزميني ۵۸ درصد كل منابع آب را شامل مي شود و همين امر منجر به وضعيت نامطلوب منابع آب زيرزميني شده كه از كل ۲۱ محدوده مطالعاتي استان، ۶ محدوده آن ممنوعه ، ۲ محدوده آن قسمتي آزاد و قسمتي ممنوعه، ۱۳ محدوده آن آزاد مي باشد.

وي پيامدهاي جدي برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني را ، کاهش روزافزون مخازن اين منابع و فرونشست زمين- كه سبب وارد آمدن خسارت به تأسيسات ، سازه هاي زيربنايي و ايجاد شكاف مي شود- شور و غيرقابل استفاده شدن منابع آبي در اثر حركت آبهاي شور به سمت آبهاي شيرين ، افزايش هزينه هاي توليد مواد غذايي ، صنعتي و مهاجرت از روستاها ، بيكاري و ناهنجاري هاي اجتماعي عنوان كرد.

وي افزود: با توجه به شرايط بحراني موجود ، لازم است راهكارهايي به منظور نجات آب به اجرا درآيد ، در اين ميان فرهنگ سازي و ارتقاي آگاهي هاي عمومي ، زيربناي ساير فعاليت هاست و طرح فرهنگي- دانش آموزي نجات آب كشاورزي به منظور تحقق چنين زمينه اي به اجرا درمي آيد.

هاشمي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: اين طرح در 6 بخش آموزشي ، مشاركتي ، ارتباطي ، رسانه اي ، تشويقي و ارزيابي اجرا مي شود ، در بخش آموزشي مفاهيم ، مسايل و ابعاد مختلف طرح با استفاده از اقلام و كارگاه هاي آموزشي به دانش آموزان آموزش داده مي شود ، در بخش مشاركتي به منظور تثبيت آموخته هاي بخش آموزشي و همچنين بازخورد گرفتن از دانش آموزان و مشاركت دادن آنان در طرح فعاليت هايي مانند مسابقات متنوع و نيز طرح ناجي آب كشاورزي در نظر گرفته شده است.

وي خاطرنشان كرد : در بخش ارتباطي تلاش مي شود با وجود مخاطبان وسيع و گسترده در طرح ، استفاده از ابزارهايي از جمله سايت و مركز پيامك مدنظر قرار گيرد. همچنين بخشنامه هايي از سوي اداره كل آموزش و پرورش با هدف اطلاع رساني هر چه مناسب تر به دانش آموزان در طول اجراي طرح براي آنان ارسال مي شود.

به گفته مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي، براي ارتباط با افكار عمومي و معرفي گسترده تر طرح و پوشش بخش هاي مختلف آن ، شبكه اي از رسانه ها اعم از نشريات و برنامه هاي صدا و سيما مدنظر مجريان اين طرح قرار گرفته است.

وي در پايان گفت: با هدف قدرداني از تلاش هاي مخاطبان و دست اندركاران طرح ، جوايزي نيز در بخش هاي مختلف لحاظ گرديده و همچنين به منظور سنجش رشد شاخص هاي طرح در بخش هاي مختلف ، سامانه نظارت و ارزيابي نيز در آن پيش بيني شده است./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.