معاون ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمان:

شهرداري مسئول تخريب بافت تاريخي کرمان است

شهرداري اداره کل و مسکن و شهرسازي با مجوز ساخت سقف هاي شيرواني و طبقات با ارتفاع زياد در بافت تاريخي کرمان از مسئولان تخريب اين بافت هستند.

محسن موحدي،معاون ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمان درخصوص وضعيت نامطلوب بافت تاريخي کرمان به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:ميراث فرهنگي کرمان اعتبار کافي و توانايي جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز را در بافت تاريخي کرمان ندارد و مسئول وضعيت امروز اين بافت نيست.

وي ادامه داد:عوامل متعددي از جمله تغيير سليقه و فرهنگ،مهاجرت مردم و ساخت و ساز بدون ضوابط ميراث فرهنگي موجب نابودي اين بافت تاريخي مي‌شود.

موحدي تصريح کرد:ميراث فرهنگي فقط از بناهايي که داراي حريم هستند حفاظت مي‌کند؛اما درخصوص بافت هاي تاريخي تنها وظيفه‌ي هشدار و پيشنهاد را دارد و نمي‌تواند از مشکلات بوجود آمده در بافت جلوگيري کند.

وي در خصوص تغيير وضعيت بافت تاريخي کرمان عنوان کرد:چنانچه بخواهيم از نابودي بافت کرمان جلوگيري کنيم؛شهرداري و اداره کل مسکن و شهرسازي بايد با سازمان ميراث فرهنگي همکاري و هماهنگي داشته باشند.

موحدي به اعتبار اندکي که در اختيار دارد اشاره کرد و گفت:سازمان ميراث فرهنگي با اعتبار اندکي که براي مرمت در دست داشته ديوارها و بدنه‌ي پياده روهاي اين بافت را مرمت کرده است.

وي در ادامه گفت:ميراث فرهنگي کرمان با بودجه‌ي کم توانايي زيادي براي مرمت و ساماندهي اين بافت ندارد.

موحدي اظهار داشت:يك مشاور براي تعيين ضوابط حفظ بناهاي تاريخي در بافت کرمان از سوي ميراث فرهنگي و به تائيد شهرداري و استانداري انتخاب شده و هر اقدامي بايد با تائيد مشاور در بافت صورت بگيرد که متاسفانه تا به حال صورت نگرفته است./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار