نخست وزیر ژاپن از مذاکره دولت توکیو با آمریکا برای معافیت از تحریم های ایران خبر داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، "یوشینیکو نودا" نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که توکیو در حال مذاکره با واشنگتن است تا از مجازات هایی که آمریکا برای شرکت هایی که مشغول معامله با ایران هستند تعیین کرده است، معاف شود.

در شرایطی که قرار است دور جدید تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران از اول ژوئیه سال جاری اعمال شوند، نخست وزیر ژاپن گفت که توکیو به دنبال تامین کنندگان دیگری می گردد تا بتواند کاهش واردات نفتی ایران را جبران کند.

نودا در ادامه با اعلام اینکه توکیو امیدوار است که نهادهای مالی ژاپن که مشغول معامله با بانک مرکزی ایران هستند از مجازات های آمریکا معاف شوند، افزود: من نیز نگران برنامه هسته ای ایران هستم اما از راه حل دیپلماتیک در این زمینه حمایت می کنم.

بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران، شرکت‌های خارجی مجبور هستند تا میان همکاری با بخش نفتی و بانک مرکزی ایران و از طرفی همکاری با بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند و در صورت همکاری با ایران از لیست نهادهای مالی که آمریکا با آنها معامله می کند، حذف می شوند.

 تلاش ژاپن برای معافیت از مجازات های آمریکا در ارتباط با تحریم ایران در شرایطی گزارش می شود که بر اساس خبر منتشر شده در پایگاه اینترنتی "آتلانتیس"، در حالی که بسیاری از نیروگاههای هسته ای ژاپن پس از وقوع زلزله و سونامی 2011 تعطیل شده اند و این کشور به شدت به واردات نفت و گاز نیاز دارد، مساله تحریم نفتی ایران شرایط تامین امنیت انرژی ژاپن را پیچیده تر از گذشته کرده است.

این در حالیست که ژاپن تقریبا به واردات تمام انرژی مصرفی خود متکی است و حدود 9 درصد از نفت این کشور از طریق ایران تامین می شود که این رقم در طول 5 سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داشته است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار