سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان:

شورای نگهبان به هیچ عنوان زیر بار فشار نمی‌رود

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با بیان این که 98 نفر در انتخابات مجلس در استان همدان رقابت خواهند کرد، گفت: شورای نگهبان تحت فشار هیچ مسئله‌ای قرار نمی‌گیرد و به هیچ عنوان زیر بار جوسازی‌های نرفته و نخواهد رفت.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، محمد نباتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از جمله شاخصه‌های والای نظام جمهوری اسلامی بعد مشروعیت نظام که وابسته به اصل رکین و اساسی ولایت فقیه است، بحث مقبولیت مردمی است که شاخصه اصلی این مقبولیت مردمی را در حضور شکوهمند مردم ایران در عرصه‌های مختلف انقلاب خصوصاً در عرصه‌های انتخابات دیدیم و مشاهده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی از جمله شاخصه‌های انتخابات است، ابراز کرد: در طول 33 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 30 انتخابات در کشور برگزار شده که نشانگر اعتنای نظام به نظر و رأی مردم است و به واقع اگر پشتوانه مردمی هر نظام برداشته شود، به زوال می‌گراید.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس نهم، عنوان کرد: 12 اسفندماه سال جاری نیز بار دیگر شاهد حضور شکوهمند مردم در عرصه انتخابات خواهیم بود که در این راستا همه عرصه‌ها آماده است و کارهای مورد نیاز نیز صورت پذیرفته است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به لحاظ حضور نمایندگان در مجلس نهم از نظر گرایش‌های سیاسی مختلف وضعیت خوبی فراهم شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های شورای نگهبان 19 نفر از افرادی که عدم احراز یا رد صلاحیت شده بودند، تأیید صلاحیت شدند که بر این مبنا تعداد افراد تأیید صلاحیت شده استان همدان به 97 نفر رسیده البته یک نفر نیز از استان تهران وارد حوزه انتخاباتی همدان شده است که بر این اساس آمار به 98 نفر می‌رسد.

نباتی با تشریح جزئیات تایید شدگان در شهرستان‌های استان، با بیان اینکه در حوزه شهرستان اسدآباد هفت نفر ثبت نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد پنج نفر تأیید و یک نفر رد صلاحیت شده و یک نفر نیز انصراف داده است، ضمن آن که از بین تایید صلاحیت شدگان یک نفر حوزه انتخابیه خود را به همدان تغییر داده است.

به گفته وی، در حوزه نمایندگی شهرستان‌های بهار و کبودرآهنگ، 12 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، 7 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و 2 نفر نیز انصراف داده، یک نفر رد صلاحیت شده و پیش از رسیدگی به شکایات نیز دو نفر رد صلاحیت شده بودند که شکایتی ارائه نکردند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با بیان اینکه در حوزه شهرستان تویسرکان 26 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 21 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند، تصریح کرد: سه نفر از این افراد رد صلاحیت شدند و دو نفر نیز که پیش از رسیدگی به اعتراضات رد صلاحیت شده بودند شکایتی ارائه نکردند.

به گفته وی، در شهرستان رزن نیز 7 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 4 نفر تأیید و 2 نفر رد صلاحیت شدند و یک نفر نیز انصراف داده است.

نباتی با بیان اینکه در شهرستان ملایر 24 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 16 نفر تأیید و 2نفر رد صلاحیت شده‌اند، گفت: در این حوزه 4 نفر انصراف داده‌اند و 2 نفر نیز که پیش از رسیدگی به اعتراضات رد صلاحیت شده بودند شکایتی تسلیم هیئت نظارت نکردند.

وی با بیان اینکه در شهرستان نهاوند 18 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 14 نفر تأیید، یک نفر انصرافی و سه نفر نیز رد صلاحیت شده‌اند، گفت: در حوزه انتخاباتی شهرستان همدان نیز 38 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 30 نفر تأیید و پنج نفر نیز رد صلاحیت شده‌اند و سه نفر نیز انصراف داده‌اند و همچنین یک نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از اسدآباد به همدان تغییر داده است.

به گفته وی، میانگین رقابت کاندیداهای استان برای حضور در مجلس، 10 نفر برای هر کرسی نمایندگی است و سطح افراد تأیید صلاحیت شده نیز به نسبت دوره قبل بالاتر رفته است.

نباتی با بیان اینکه بیش از 80 درصد از ثبت‌نام شدگان در استان همدان تأیید صلاحیت شده‌اند، ابراز کرد: در کل می‌توان گفت تعداد 132 نفر در استان برای نمایندگی در مجلس شرکت کرده‌اند که از این تعداد 97 نفر تأیید و 17 نفر رد صلاحیت شده‌اند و 12 نفر نیز انصراف داده‌اند، ضمن آن که پیش از رسیدگی شورای نگهبان 6 نفر از رد صلاحیت شدگان نیز‌ شکایتی اعلام نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه از 22 بهمن‌ماه جاری مرحله دیگری از روند تأیید صلاحیت‌ها آغاز شده که تا 24 بهمن ادامه دارد، گفت: 17 نفر ردصلاحیت شده می‌توانند شکایات خود را مستقیماً به شورای نگهبان اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد که در نهایت در دوم اسفندماه نتایج قطعی اعلام می‌شود.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با بیان اینکه تلاش هیئت نظارت بر انتخابات همواره بر این بوده که در روند احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها بر مدار قانون عمل کنند، خاطرنشان کرد: احراز و عدم احراز صلاحیت بر مبنای ماده 28 و 30 قانون انتخابات است که شامل مسائل ایجابی (ماده28) و مسائل سلبی (ماده 30) می‌شود.

وی با بیان اینکه شاید فردی که درصدد نماینده شدن مردم است صلاحیت به کارگیری در برخی از پست‌های دولتی را داشته باشد اما صلاحیت حضور در مجلس شورای اسلامی را نه، یادآور شد: شورای نگهبان تحت فشار هیچ مسئله‌ای قرار نمی‌گیرد و به هیچ عنوان زیر بار جوسازی‌های نرفته و نخواهد رفت.

نباتی در ارتباط با تبلیغات پیش از موعد نامزدهای انتخاباتی نیز ابراز کرد: همه فعالیت‌هایی که از جانب این افراد صورت می‌پذیرد مانند برپایی میهمانی‌ها، ولخرجی‌ها و حاتم‌بخشی‌ها و ...، رصد شده و به صورت کامل در پرونده آنها لحاظ می‌شود چون اینگونه موارد که از جانب تکیه‌کنندگان به قدرت و ثروت صورت می‌گیرد، نقطه شروع بدعت‌گذاری است که ما نیز به این موارد بسیار حساس هستیم.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با بیان اینکه هیئت نظارت بر انتخابات کار اجرایی و برخودی با نامزدهای متخلف ندارد، تصریح کرد: امر هشدار و اخطار دادن به متخلفان از جانب این هیئت انجام می‌شود اما اینکه مستقیماً وارد عمل شود و برخورد کند، نیست.

وی در پایان با بیان اینکه در هر حوزه اخذ رأی یک نفر ناظر مسئول و دو نفر ناظر دیگر حضور دارند، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی که دارای حساسیت بیشتری هستند تعداد این افراد افزایش می‌یابد و در این راستا همه موارد از بعد نظارتی بر انتخابات مهیا است و مرحله‌ای نیست که ناظران هیئت در آن حضور نداشته باشند./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.