یکی از مهمترین چالشهای پیش روی صنعت شیر لرستان روند تولید و فرآوری شیر به صورت سنتی است به طوریکه در حال حاضر 95 درصد شیر تولیدی در لرستان به صورت سنتی تولید می شود.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

؛در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف سرانۀ شیر و فرآورده های آن بسیار بالاست و با وجود این، سیاست هایی دنبال می شود که با عملی شدن آن ها جایگاه این فرآورده ها باز هم بالاتر می رود.

به طور متوسط دریافت کلسیم از این منبع روزانه 1500-1200 میلی گرم است و این فرآورده ها به تنهایی بیش از 70 درصد کلسیم مورد نیاز مصرف کنندگان را تامین می کنند.

همچنين به نظر می رسد ضرورت توجه به صنعت شیر کشور و از میان بردن مشکلات فراروی این صنعت از جمله مسائلی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سنتی بودن تولید و فرآوری شیر در لرستان

استان لرستان به عنوان یکی از قطبهای دامپروی کشور یکی از استانهای مهم و دارای قابلیت در توسعه صنعت شیر است که باید برای رفع موانع موجود در این حوزه در استان چاره اندیشی جدی صورت گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این باره اظهار داشت: در حال حاضر 95 درصد شیر تولید شده در لرستان به شکل سنتی و نیمه صنعتی فرآوری می شود.

برزو رضائیان با تشریح چالشهای پیش روی صنعت شیر در این استان، یادآور شد: چالش و مشکلی که در استان با آن مواجه هستیم سنتی بودن تولید و فرآوری شیر در لرستان است.

وی با اشاره با دلایل سنتی بودن تولید و فرآوری شیر در استان عنوان کرد:در حال حاضر عمده بهره برداران شیر در لرستان کم سواد هستند.

تولید سالانه 350 هزار تن شیر در لرستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه لرستان بعنوان یکی از استانهای مهم دامپروری کشور مقام دوازدهم تولید شیر کشور را دارد، افزود: هم اکنون این استان تولیدی برابر با 350 هزار تن در سال دارا است که این میزان 3.7 درصد و 9.5 میلیون تن تولید شیر خام کشور محسوب می شود.

وی به برنامه های در دستور کار در این زمینه اشاره کرد و گفت: در طی برنامه چهارم توسعه کشور سالانه 20 هزار تن به تولید شیر استان با سیاست گذاریهایی که در زمینه اصلاح نژاد و بهبود وضعیت تغذیه دام، نوسازی و بهسازی جایگاه دام، آموزشهای لازم، ایجاد واحدهای کوچک گاو شیری 3 تا 5 راسی، اعطا تسهیلات بلند مدت و کوتاه مدت و ... افزوده شده است.

تولید شیر خام در لرستان به 500 هزار تن می رسد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ادامه داد: با ادامه این روند و استمرار اینگونه حمایتها در برنامه پنجم توسعه تولید شیر خام استان لرستان به 500 هزار تن خواهد رسید.

رضائیان با اشاره به استعداد لرستان در توسعه صنعت شیر، گفت: میانگین تولید شیر خام استان در حال حاضر روزانه بسته به فصل بین 800 تا یک هزار تن برآورد می شود.

وی با اشاره به وضعیت فرآوری شیر در استان، یادآور شد: در سال 89 حدود نیمی از تولید شیر خام تولید شده در استان جذب 12 واحد صنایع لبنی استان شد و 50 درصد دیگر به خارج از استان صادر و یا جذب واحدهای لبنی فروش لبنیات سنتی در سطح شهرها شد.

95 درصد شیر تولیدی در لرستان مربوط به واحدهای سنتی است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ادامه داد: در حال حاضر 95 درصد تولید شیر خام قابل استحصال استان در واحد های سنتی و نیمه صنعتی روستایی و 5 درصد توسط دامداران صنعتی گاو شیری تولید می شود.

رضائیان بیان داشت: رتبه اول تولید شیر خام استان مربوط به گاوهای دورگ و رتبه دوم و مربوط به گاوهای اصیل و گوسفند و بز و گاوهای بومی رتبه های سوم، چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: در استان لرستان کمترین تولید شیر خام مربوط به جمعیت 850 راسی گاومیش استان به میزان 450 تن در سال است که این میزان جذب بازار مصرف سنتی می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان یادآور شد: در حال حاضر شهرستان بروجرد با 80 هزار تن تولید شیر خام مقام اول تولید استان و شهرستان پلدختر با 8 هزار تن کمترین تولید شیر خام را داراست.

اشتغال 200 هزار نفر در صنعت شیر لرستان

رضائیان به نقش صنعت شیر در اشتغال و معیشت استان اشاره کرد و گفت:  بر اساس بر آوردهای صورت گرفته بیش از 200 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در زمینه تولید، فرآوری و توزیع شیر خام در استان فعالیت دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ادامه داد: همچنین از طرفی سرمایه گذاری صورت گرفته در زمینه تولید شیر بیش از 15 هزار میلیارد ریال و گردش مالی شیر خام و فرآوری شده در سال گذشته بالغ بر یک هزار و 540 میلیارد ریال بر بوده است.

رضائیان با بیان اینکه در حال حاضر 128 مرکز جمع آوری شیر خام در سطح استان به کار جمع آوری و استحصال شیر خام اشتغال دارند، افزود: هر کدام از این مراکز از 2 تا 5 نفر کارگر و راننده و مدیر و یک نفر کارشناس فنی و بهداشتی در اختیار دارند.

به هر روی با توجه به نقش مهم صنعت شیر در استانی مانند لرستان به عنوان یکی از قطب های مهم دامپروری کشور باید زمینه های توسعه روش های صنعتی به منظور ارتقا کیفیت شیر تولیدی و همچنین توسعه اشتغال در استان در دستور کار متولیان امر قرار گیرد/ب.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.