مستند «نیشابور، شهر فیروزه» به کارگردانی بهروز نورانی پور و تهیه کنندگی کاظم نوری فروتقه در 5 قسمت 20 دقیقه ای درسیمای انگلیسی شبکه سحر تولید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه جهانی سحر، بهروز نورانی پور ساختار این برنامه را روایتی مستند از تاریخ، ادب، فرهنگ و هنر درشهرهای نیشابور و کاشمر عنوان کرد و گفت: « نیشابور، شهر فیروزه » باهدف به تصویرکشیدن تاریخ کهن شهر نیشابور که درگذشته از آن به عنوان ابرشهر یاد می شده است، معرفی مشاهیر مدفن دراین شهر همچون عطار، خیام و کمال الملک و معرفی فیروزه این شهر که آوازه ای جهانی دارد، ساخته شده است. ضمن اینکه اینکه این برنامه نگاهی به طبیعت و میراث فرهنگی شهر کاشمر دارد.

کارگردان این برنامه درادامه گفت: فیلمبرداری این مجموعه مستند درشهرهای نیشابور و کاشمر و روستای علی آباد کاشمر از 20 شهریور ماه سال جاری شروع شده و یک ماه به طول انجامیده است. برای تدوین و صداگذاری آن نیز مدت یک ماه و نیم زمان صرف شده است.

دو قسمت اول مستند «نیشابور، شهر فیروزه» به شهرنیشابور و آرامگاه خیام، عطار نیشابوری شاعران بلند آوازه ایرانی، معادن فیروزه و مصنوعات حاصل از این معادن اختصاص دارد. درسه قسمت آخر این مجموعه نیز به کاشمر و آیین های انارچینی و زعفران چینی، قالی بافی و صنایع دستی آن، آرامگاه مدرس و برج علی آباد پرداخته شده است.

دیگر عوامل مستند «نیشابور، شهر فیروزه» عبارتنداز: تحقیق و نگارش متن : بهروز نوارنی پور، نور و تصویر: محمد نوری، دستیار تصویر: اکبر گلی، تدوین : بهروز نورانی پور، فرهاد بلبلی و مدیرتولید : رسول نوری./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار