وزير منابع آب عراق:

پيشرفت پروژه هاي آبي ايران ما را غافلگير كرد

وزير منابع آب عراق گفت: پيشرفت پروژه هاي آبي ايران ما را غافلگير كرد.

به گزارش سرويس اقتصادي  باشگاه خبرنگاران به نقل از شرکت آب منطقه اي تهران "مهند السعدي" در بازديد از تاسيسات آبي استان تهران، اظهار داشت: در بازديد از منابع آب و تاسيسات آبي كه در سفر اخير صورت گرفت، پيشرفت اين پروژه ها ما را غافلگير كرد.
السعدي هدف سفر هيات عراقي به ايران را پاسخ به دعوت وزير نيروي كشورمان عنوان كرد و گفت: در اين سفر مذاكراتي در زمينه آب هاي مشترك ايران و عراق انجام شد و با پروژه هاي مختلف در ايران نيز آشنا شديم.
وي با تاكيد بر توان فني و مهندسي كشورمان در ساخت تاسيسات آبي از جمله سد و تونل انتقال آب، بيان داشت: استفاده از فن آوري هاي نوين و همچنين پيشرفت هاي بسياري كه در پروژه هاي مختلف مشاهده شد، نشان از توان بالاي مهندسين ايراني دارد.
وزير منابع آب عراق طرح تونل انتقال آب از سد تنظيمي كرج به تهران را پروژه اي مهم برشمرد و اظهار داشت: اين طرحي بزرگ است كه تخصص و توان ايرانيان را به خوبي نشان مي هد.
در اين بازديد همچنين مهندس "سيامك نيلچيان" مجري طرح انتقال آب از سد تنظيمي كرج به شهر تهران با ارائه گزارشي از روند اجراي اين طرح،‌ اظهار داشت: اين طرح با هدف انتقال آب از سد كرج به شهر تهران و در سطح ملي طراحي و به تصويب هيات دولت رسيده است. مسير انتقال آب شرب شهر تهران از سد تنظيمي كرج مسيري است كه در 50 سال پيش احداث شده و آب رهاسازي شده از سد كرج پس از طي مسافت 20 كيلومتر در رودخانه كرج وارد آبگير بيلقان مي‏شود و از آنجا وارد يك خط لوله فولادي به قطر هزار ميلي متر و دو خط لوله بتني به قطر دو هزار ميلي متر شده و آب را به تصفيه خانه شماره يك (جلاليه) و تصفيه خانه شماره دو (كن) منتقل مي نمايند.
نيلچيان با بيان اينكه اين طرح در زمان كنوني نزديك به 73 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، افزود: از سال 83 قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) به عنوان پيمانكار قطعه اول تونل، فعاليت خود را آغاز و در سال 88 اين قطعه را به پايان رساند. ساخت قطعه دوم نيز پس از اتمام قطعه نخست يعني از سال 88 آغاز شده و پيش بيني مي شود كه تيرماه سال 91 حفاري و لاينيگ قطعه دوم تونل انتقال آب به پايان رسيده و در سال 92 نيز تمام سيستم آبگير و تزريقات تونل انتقال آب و تصفيه خانه ششم تهران به بهره برداري كامل برسد.
وي با تاكيد بر اينكه با اجراي اين طرح بدون نياز به پمپاژ و هزينه برق مصرفي و تعمير و نگه‏داري سيستم پمپاژ، جهت انتقال آب از سد تنظيمي كرج به تهران، آب را در ارتفاع بالا وارد شهر تهران مي نمايد، گفت: همچنين تونل انتقال كه در عمق زمين قرار گرفته، از نظر امنيت به مراتب بهتر از انتقال آب با خط لوله خواهد بود. از ديدگاه پدافند غيرعامل نيز اين روش انتقال آب نسبت به طرح هاي ديگر و طرح هاي كنوني انتقال آب به شهر تهران، برتري محسوسي دارد.
نيلچيان در خاتمه گفت:‌با توجه به هدفمندي يارانه ها، با اجراي اين طرح در آينده شاهد كاهش برق مصرفي از محل پمپاژ آب به بالادست منطقه هدف خواهيم بود.
در اين بازديد مهندس "عليرضا دائمي"، مشاور معاون وزير نيرو در امور مديريت منابع آب، مهندس "كمال الدين كاظمي"، سرپرست دفتر طرح هاي توسعه منابع آب و مديران و كارشناسان آب تهران هيات عراقي را همراهي كردند.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار