همایش تجلیل از خالقان آثار علمی و پژوهشی بسیج رسانه ملی؛

با توجه به ارتقاع سطح دانش و توقع جامعه، تولید پیام باید بر مدار تحقیق و پژوهش باشد

همایش تجلیل از خالقان آثار علمی و پژوهشی بسیجیان رسانه ملی در دانشکده صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

و به نقل از روابط عمومی بسیج صداوسیما، از آن جا که در رقابت رسانه ای امروز آنچه موجبات برتری یک رسانه را فراهم می آورد پیشگام بودن در عرصه ی علمی و پژوهشی است؛ لذا رسانه ی ملی نیز نگاه ویژه ای به بحث پژوهش دارد و این در حالی ست که می توان به این روش صدای انقلاب اسلامی را در آن سوی مرزها به گوش همه ی مخاطبان رساند.

در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحول فضای علمی کشور، بسیج رسانه ی ملی ورود به عرصه ی پژوهش را در دستور کار خود قرار داد و برای نخستین بار از خالقان آثار علمی و پژوهشی بسیجیان رسانه ملی تقدیر کرد.

علی اصغر جعفری، مشاور رئیس سازمان و رئیس بسیج صداوسیما در مراسم افتتاحیه این همایش ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش ها و توجه ویژه به عرصه ی علمی و پژوهشی در رسانه بتوانیم راه روشنی که انقلاب اسلامی فرا روی ملت ها قرار داده به مخاطبان علاقمند سراسر جهان بشناسانیم.

وی برگزاری این همایش را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: این حرکت نمادین بسیج نشانگر ریل گذاری جدید فعالیت های اثر بخش بسیج برای مقابله با تهدیدات نرم دشمن و نگاهی متفاوت نسبت به گذشته است.

جعفری با بیان این که رسانه ملی به عنوان رسانه ی برتر جمهوری اسلامی وظیفه مضاعفی دارد؛ اظهار کرد: در چند سال اخیر گام های موثری برداشته شده اما بسیج رسانه ی ملی باید متناسب با توقعی که از او می رود و تاکیدات مقام معظم رهبری فعالیت های علمی خود را سازماندهی و تعمیق بخشد.

وی شکل گیری پایگاه بسیج علمی، آموزشی و پژوهشی در حوزه ی معاونت آموزش و پژوهش صداوسیما را نشان از اهتمام بسیج رسانه ملی به پژوهش محور ساختن برنامه ها خواند و تصریح کرد: فعالیت های خوبی متناسب با رویکردهای مد نظر در شورای عالی راهبردی بسیج انجام شده که تشکیل پژوهشکده مجازی بسیج رسانه ملی از آن جمله است.

رئیس بسیج صداوسیما از پذیرش اعضای هیات علمی در پژوهشکده مجازی بسیج خبر داد و گفت: این حرکت شروعی ارزشمند است و همایش تجلیل از خالقان آثار علمی و پژوهشی نیز از دستاوردهای آن می باشد.

وی ظرفیت بالای بسیج سازمان را مورد توجه قرار داد و افزود: ارسال بیش از 500 اثر به دبیرخانه همایش نشانگر وجود نیروهای توانمند، صاحب نام، مطلع و موثر در حوزه ی رسانه است و باید از این ظرفیت به درستی بهره برد.

مشاور رئیس سازمان با اشاره به فعالیت های انجام شده در معاونت های استان اظهار امیدواری کرد که در آینده ی نزدیک شاهد تحولات عمیق و موثری در حوزه ی پیام خواهیم بود.

جعفری با بیان این که برخی تلقی شان از بسیج این بود که بسیج در کارکرد قبلی خود مانده و خود را با ضرورت ها و نیازهای جدید منطبق نکرده است؛ اظهار کرد: این در حالی است که در بسیج کشور برای حضور فعال بسیجیان کشور در عرصه های جدید فرهنگی، اجتماعی، برنامه ریزی شده و بسیج رسانه ی ملی بیشتر به عنوان یکی از اقشار تخصصی بسیج مستضعفین نقش مهمی در تحولات جدید دارد و امروز در حوزه های مختلف تحقیقاتی و علمی و بالاخص در حوزه رسانه بخش عمده ای از فعالیت ها را بر دوش دارد.

به گفته ی وی، امروز بسیج رسانه ملی در عرصه ی مقابله با تهدیدات نرم صاحب ایده و اثر است و ساز و کار مناسبی را سازماندهی کرده و در قرارگاه مقابله با تهدیدات نرم نیز فعالیت های خوبی در حال انجام است و شکل گیری چهار گردان سایبری و انجام فعالیت های ویژه با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و علمی در سازمان نشانگر عزم جدی بسیج در این عرصه است.

رئیس بسیج صداوسیما، بسیج رسانه را پیشتاز در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی دانست و افزود: امیدواریم راه برای فعالیت های دیگر باز شود .

وی همچنین از ابلاغ ساختار جدید بسیج سازمان در آینده ی نزدیک خبر داد و گفت: تشکیلات بسیج رسانه ملی مبتنی بر نگاه جدید به وظایف و ماموریت های بسیج رسانه ملی است.

جعفری هدف عمده ی همایش را توجه رسانه ای موثر به فعالیت های پژوهشی و تحقیقی خواند و ابراز کرد: دوران استفاده ی برنامه سازان از دانسته ها و اطلاعات محدود فردی گذشته است و امروز به دلیل ارتقاع سطح دانش و توقع جامعه تولید پیام باید بر مدار تحقیق و پژوهش باشد.

وی اضافه کرد: تولید پیام بدون تحقیق و پژوهش کاری بیهوده است و به دلیل ارتقای سواد رسانه ای باید از پژوهش های جدید و کارشناسان موثر بهره گرفت تا پیام تاثیری مطلوب داشته باشد.

جعفری برخی برنامه ها را فاقد تاثیر دانست و افزود: برای خلق پیام ماندگار و سهیم بودن در فعالیت های اجتماعی باید همه ی فعالیت های برنامه سازی و تولیدکنندگان پیام مبتنی بر تحقیق و پژوهش کاربردی انجام باشد.

وی با نگاهی بر گذشته و عدم انطباق پژوهش ها با نیاز جامعه گفت: امروز همان طور که باید تولید مبتنی بر پزوهش باشد پژوهش هم باید متناسب با نیازها، اولویت ها و کاربردی باشد و هر دو باید یک دغدغه و نقطه ی اشتراک داشته باشند.

رییس بسیج رسانه ی ملی نگاه ریاست صدا و سیما در چند سال اخیر را پژوهش محور دانستن کارهای تولیدی دانست و تصریح کرد: برنامه ای که پژوهش محور نیست باید از مدار تولید و پخش خارج شود و باید برنامه ها از عمق بیشتری برخوردار باشد تا مخاطب را جذب کند.

وی با اشاره به برنامه های رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر معاندین تلاش می شود تا مخاطبان شبکه های جمهوری اسلامی احساس کنند که برنامه های ما از پشتوانه و صحت علمی برخوردار نیست و لذا باید با افزایش تولید برنامه های علمی و اطلاع رسانی مناسب این شگرد تبلیغاتی و عملیاتی را خنثی نماییم.

جعفری فعالیت های بسیج را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: 10 سریال، 15 تله فیلم و 20 مستند توسط بسیج در حال تولید است که همگی پژوهش محور هستند و این اقدام اولین بار است که در بسیج رسانه ی ملی و در تمامی قالب های برنامه سازی انجام می شود.

وی بر ضرورت پیشگام بودن در عرصه ی پژوهش تاکید کرد و گفت: بسیج تاکنون در تمامی عرصه ها پیشگام بوده و امروز با توان مناسب در عرصه ی پژوهش وارد شده و بضاعت خوبی دارد و می تواند با بهره گیری از نیروهای خلاق، فکور و اندیشمند پیشگامی خود را در این عرصه نشان دهد.

جعفری افزود: اولویت های تحقیق در سایت پژوهشکده مجازی تعیین شده و پژوهشگران می توانند متناسب با نیازها تحقیقات خود را آغاز نموده و بر تقویت جایگاه علمی بسیج رسانه ملی بیفزایند.

وی از اجرای دوسالانه این هماش خبر داد و گفت: آثار رسیده به این همایش متعلق به سالهای پس از سال 88 بوده و امیدواریم در همایش های بعدی کارهای به روزتری را شاهد باشیم.


** عباس طارمی، دبیر همایش و فرمانده پایگاه بسیج معاونت آموزش و پژوهش صداوسیما، برگزاری این همایش را در راستای برنامه ریزی های انجام شده در پژوهشکده مجازی بسیج خواند و از دریافت 520 اثر به دبیرخانه همایش خبر داد.

وی که تعداد آثار رسیده به دبیرخانه همایش را نشان از ظرفیت بالای کارکنان و بسیجیان رسانه ی ملی می داند؛ افزود: تعداد 314 اثر به بخش علمی، 81 اثر به بخش دانشجویی و 114 اثر به بخش ویژه رسید که پس از دو بار ارزیابی توسط 25 داور و هیاتی از دبیران بخش های علمی آثار رسیده امتیاز بندی شد.

طارمی میزان ارتباط آثار با نیازهای رسانه، کاربردی بودن آثار برای حل مسایل سازمانی و استفاده در برنامه های سازمان، حل چالش های اساسی سازمان و ارائه ی راه حل برای چالش ها با قابلیت پیاده سازی را از جمله ملاک های ارزیابی برای امتیاز دهی به آثار برشمرد.

وی، ارتباط کلی اثر با رسانه، ارتباط ماهوی اثر با رسانه، ارتباط کاربردی اثر با رسانه و ارائه راهبرد و قابلیت پیاده سازی اثر در برنامه ها را از دیگر ملاک های ارزیابی آثار خواند.

دبیر برگزاری همایش ارتباط عنوان با محتوا، میزان نوآوری در ارائه ی اثر، استفاده از منابع جدید و ... را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تمامی آثار رسیده از معاونت های استان به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته اند و امیدواریم این همایش گامی برای به روز سازی آثار علمی و پژوهشی در عرصه ی رسانه باشد.

وی در خصوص بخش ها و محورهای همایش نیز بیان کرد: این همایش در سه بخش علمی و پژوهشی، دانشجویی و بخش ویژه و با محوریت فرهنگ و تفکر بسیج، دفاع مقدس، بیداری اسلامی، بیداری آمریکایی، وحدت و انسجام ملی، تولیدات رسانه ای تلویزیونی و رادیویی، شبکه های اجتماعی، جنگ نرم، پژوهش های رسانه ای، امید و آگاهی بخشی، خانواده و جوان، اخلاق و دینداری و پژوهش های قرآنی و معارف اسلامی برگزار شده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار