دانش متخصصان زنان و زايمان کشور از سطح بالايي برخوردار است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي عنوان کرد:دانش متخصصان مامايي و زنان و زايمان کشور از سطح بالايي برخوردار است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حسن ابوالقاسمي، سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي امروز 26 بهمن در کنگره بين المللي بارداري ايمن که در تالار امام علي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي برگزار شده بود افزود: يکي از شاخص هاي مهم بهداشتي که توسط WHO عنوان شده است شاخص ميزان مرگ و مير مادران باردار است كه در سال هاي اخير ميزان مرگ و مير ماردان باردار کاهش پيدا کرده است و به حدود 340 هزار مرگ و مير در دنيا رسيده است.
وي گفت: 50 درصد اين مرگ و ميرها در حدود هشت کشور جهان گزارش مي شود که اين کشورها از فقر مادي، اجتماعي به خاطر مداخلات کشورهاي استعمارگر رنج مي برند و اين موضوع سلامت مادران باردار و بارداري ايمن آنها را به خطر مي اندازد.
ابوالقاسمي با بيان اينکه دانش متخصصان مامايي و زنان و زايمان کشور از سطح بالايي برخوردار است اظهار داشت: ما بايد تلاش کنيم اين دانش را به کشورهاي همسايه نيز انتقال دهيم، در ايران با گسترش دانشکده هاي پرستاري و مامايي نيروهاي ماهري تمام خدمات بارداري را ارايه مي دهند.
وي عنوان کرد: کاهش مرگ و مير مادران نقش مهمي در شاخص توسعه انساني دارد WHO سال گذشته اعلام کرد که ميزان آمار مرگ و مير مادران باردار در ايران کاهش يافته است و ايران به همين دليل از شاخص توسعه انساني بالايي برخوردار است، يکي از اثرات کاهش آمار مرگ و مير افزايش اميد به زندگي است .
سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تصريح کرد: شاخص مرگ و مير در کشور ما حدود 23 در هر 100 هزار تولد زنده است ولي هدف ما رساندن اين آمار به 15 در هر 100 هزار تولد زنده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: يکي از موضوعات مهم ديگر در زمينه بارداري و سلامت مادران اين است که بايد ماماها و متخصصين زنان به عقايد مردم توجه کنند، درست است که علوم مبتني بر شواهد پزشکي نقش مهمي در مراقبت از مادر دارند و بايد از علوم نوين بهره جويند اما توجه به عقايد و باورهاي ديني مي تواند در تسريع بهبودي مادران موثر واقع شود.
وي خاطر نشان کرد: بايد متخصصين زنان و زايمان امکان حضور مردان را در هنگام ويزيت مادران باردار فراهم کنند و تمام توجيهاتي که براي زنان مطرح مي کنند نيز براي مردان هم مطرح کنند تا روند مراقبت در دوران بارداري بهبود يابد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار