در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد؛

جزئیات تفاهم نامه جدید پلیس و شرکتهای بیمه

در تفاهم نامه جدید پلیس و شرکتهای بیمه مقرر شد از این پس خسارتهای زیر دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان بدون نیاز به کروکی پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در پی امضای تفاهم نامه ای بین پلیس راهبر و بیمه مبنا، قرار شده است از این به بعد دریافت خسارت تصادفات تا سقف دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان بدون نیاز به کروکی پلیس و در محل توسط شرکت بیمه پرداخت شود از آنجایی که ماهیت اصلی بیمه آرامش بخشی به بیمه شوندگان است باید دید آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر؟

آیا شرکتهای بیمه حاضر به اجرای مصوبات این تفاهم نامه هستند؟ در تفاهم نامه جدید مشکل معطلی دو طرف تصادف حل شده یا همچنان باقی است؟

این موضوعات با حضور مهندس کریمی رئیس کل بیمه مرکزی و سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

بعد از پخش گزارشی با این محتوا که در شهری مثل تهران اگر خیلی عجله برای رسیدن به مقصد داشته باشی اگر از چشم ماموران پلیس و جریمه هايشان دور بمانی احتمال اینکه با ماشینهای کناری که آینه به آینه در حال حرکتند سپر به سپر شوید خیلی زیاده و اون موقع است که دردسرها شروع می شود و فقط برای چند دقیقه زودتر رسیدن باید با ترافیکی که پشت سرت درست می کنی کلی وقت معطل سر رسيدن پلیس شويد.

بعد این معطلی ها بود که پلیس و بیمه با هم تفاهم کردن تا شرکت های بیمه در تصادفات خسارتی وابسته سازشی بدون کروکی افسر تا سقف یک و نیم میلیون تومان خسارت بدهند اما این تصمیم هم نتوانست گره ای از مشکلات راننده ها در شرکتهای بیمه باز کند.

*اما روز گذشته تفاهم نامه ای امضا شد تا پرونده مشکلات قبلی بسته شود

سردار مومنی گفت:‌یکی از موضوعات اصلی در این تفاهم نامه سرعت پرداخت خسارت بدون حضور طرفین به مبلغ دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان بدون نیاز به کروکی پلیس و همچنین استقرار شرکتهای بیمه در معابر برون شهری و بین راهها در بحث گشتهای سیار است که پرداخت خسارت به صورت سیار را ممکن می سازد.

کریمی رئیس بیمه مرکزی، این طرح از همین امروز اجرایی شده است و به صورت پایلوت در تهران عملیاتی می شود.

سردار مومنی در توضیح مفاد این تفاهم نامه گفت: این اولین همایش مشترک بین شرکت بیمه و پلیس راهنمایی و رانندگی بود و در راستای این رویکرد که امروزه ترافیک یک موضوع بین بخشی بود و تک مولفه ای نیست باید با تعامل و دسترسی به همه ظرفیتهای موجود در كشور، ترافیک به سامان شود در غیر این صورت در آینده ای بسیار نزدیک شهرهای بزرگ تبدیل به پارکینگ خودرو خواهد شد و یک دستگاه یک نهاد و یک قانون هرگز نمی تواند ترافیک را ساماندهی کند به همین دلیل ما با دستگاه هایی که در این زمینه تاثیر گذار هستند رایزنی داریم که یکی از دستگاه های موثر در ترافیک صنعت بیمه است که می تواند هم در انضباط بخشی به ترافیک و هم در ایجاد احساس امنیت موثر باشد.

وی افزود: با پیشنهاد شرکت بیمه قرار شد بیمه یک قدم به جلو برود و به صورت سیار در صحنه حضور پیدا کند و همچنین در این تفاهم نامه آورده است که طبق قانون ،‌قانونگذار از تردد خودروهای فاقد بیمه جلوگیری کرده و در صورتی که این توقف در نزدیکی محل پلیس راه صورت بگیرد سازو کاری اندیشیده شود که خودرو فاقد بیمه در همان محل بیمه شود تا بتواند به مسیر خود ادامه دهد.

کریمی رئیس کل بیمه مرکزی هم در پاسخ به این سئوال که چرا این طرح به صورت آزمایشی از ابتدای اسفند اجرا می شود گفت: در همه کشورها دو نوع بیمه استفاده می شود که یکی از آنها بیمه های اجتماعی و خدمات درمانی است و دیگری بیمه های بازرگانی است که این تفاهم نامه در دسته بندی بیمه های بازرگانی و شخص ثالث جای می گیرد.

وی گفت: درتفاهم نامه اي امروز تصمیم گرفته شد برای تسهیل در پرداخت خسارت ها و تعیین تکلیف نوع خسارتهایی که پرداخت می شود و خدماتی که صنعت بیمه به مردم عزیز کشورمان ارائه می کند دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان جریمه بدون کروکی و در ازای بیمه نامه معتبر پرداخت کنند اما در صورتی که طرفین با هم تفاهم نداشته باشند باید منتظر حضور پلیس بمانند تا پس از کشیده شدن کروکی و بر اساس آن شرکتهای بیمه خسارت را ارزیابی و پرداخت کنند اما در صورت داشتن تفاهم تصمیم گرفته شده است تا از اسفند ماه با عملیاتی شدن این پروژه و ورود بیمه ایران و سایر شرکتها با مراجعه خسارت دیده با همراه داشتن کوپن بیمه نامه بعلاوه کپی گواهینامه راننده متخلف به شرکت بیمه بر اساس ارزیابی صورت گرفته خسارت تا سقف دو ميليون و دويست و پمجاه هزار تومان پرداخت شود و شهر تهران به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وی گفت: به رغم اعتماد ما به مردم عده ای حادثه ای را که به دلیل تصادف نبوده که این مسئله قابل اغماز است تهران پایلوت انتخاب شده است چون دسترسی به شعبات پرداخت خسارت مقداری با ترافیک بیشتر مواجه است سریعتر مقصر و حادثه دیده به تفاهم برسند تا از بروز ترافیک جلوگیری شود.

وی گفت: در صورتی که این پروژه در تهران ظرف دو تا سه ماه به خوبی عملیاتی شود در شهرهای دیگر نیز اجرا خواهد شد.

سردار مومنی درپاسخ به این سئوال که این طرح در مرحله قبلی که رقم خسارت کمتر بود با موفقیت همراه نبود هرچه تعبیراتی اندیشیده شد تا این اتفاق تکرار نشود گفت: یکی از گلایه های ما و مردم از صنعت بیمه در گذشته همین بود.

وی گفت: این یک مصوبه قانونی نیست و همانطور که مردم در مراجعه به شعبات خدمات می گیرند در این شیوه نیز باید همینطور باشد.

در گذشته مسئله ای مطرح بود که هم مقصر و هم غیر مقصر باید در محل بیمه حضور پیدا کنند که این مسئله یعنی عدم اجرای قانون چون افراد در این شرایط ترجیح می دادند، به جای اینکه دو روز در مراکز بیمه معطل شوند در محل منتظر رسیدن پلیس و کشیدن کروکی بمانند و این مسئله که عدم اجرای قانون است همواره گلایه ما در گذشته بود که این قیدها برای تاخیر در پرداخت بود اما امروز در این نشست مشترک تلاش شد تا این قیدهای اضافه برداشته شود.

وی گفت: نمونه دیگر این قیدها این بود که اگر بین دو بیمه شخصی فاصله افتاده بود می بایست کروکی پلیس داشته باشد که قرار شد این قیدها برطرف شود.

سردار مومني گفت: هر چه پرداخت خسارت کمتر شود و ما اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم اتفاقات بسیار بزرگی نظیر اتفاق امسال رخ می دهد که منجر به کاهش سوانح و حوادث شده که به نفع مردم دستگاه های دولتی و بیمه است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش حوادث و سوانح اتفاق بزرگی بود که برای آن باید از مردم و تمام دستگاه های دخیل قدردانی کرد.

وی افزود: بیش از 10 هزار میلیارد تومان در بروز خسارت صرفه جویی شده است که اینها عدد و رقم مادی هست اما واقعا ما چه طور می توانیم برای جان یک انسان قیمت گذاری کنیم!

وی همچنین گفت: باید هم دست به دست هم بدهیم تا این اتفاق خوب استمرار داشته باشد و سوانح و حوادث را به حداقل برسانیم همانطور که در دی ماه نیز این آمار کاهش داشت و این مسئله با وجود افزایش خودروها بود که بالغ بر 2 میلیون و 200 هزار وسیله نقلیه در ده ماهه اول امسال شماره گذاری شد و یک و نیم میلیون نفر گواهینامه اخذ کردند و همه اینها به چرخه حمل و نقل اضافه شد.

سردار مومنی گفت: در سه سال قبل به ازای هر 10 هزار خودرو 30 و اندی کشته داشتیم که الان این رقم به 10 مورد رسیده است که اتفاق بزرگی است که با اضافه شدن خودروها و از رده خارج شدن آنها افتاده است.

اگر بتوانیم همه ظرفیتها را بسیج کنیم سال آینده شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

اسدی مدیر عامل بیمه توسعه در خصوص موافق بودن شرکتهای بیمه با این طرح گفت:‌مسئولان درصدد پیدا کردن راهکارهایی هستند تا مردم آرامش بیشتری داشته باشند.

وی گفت: ‌از سه سال پیش طرحی به نامه تیم پرداخت آنی خسارت در 20 دقیقه داشتیم که گروه آموزش دیده ما با موتورسیکلت به محل حادثه مراجعه کرده که یک قدم از طرح امروز جلوتر است که در تهران و کرج عملیاتی شده و یک کارت ATM بلافاصله به آنها می دهیم و مبلغ خسارت ظرف 24 ساعت به آن کارت واریز می شود و خسارت دیده آن را دریافت می کند.

وی گفت: در طرح ما هم میزان خسارت و صحنه تصادف بدون نیاز به حضور طرفین بررسی می شود و اجرای این طرح می تواند 80 درصد مراجعات را کاهش دهد.

کریمی همچنین در پاسخ به نارضایتی مردم از کار کارشناسی بیمه گفت:‌ما شرکت های بیمه و شرکت مرکزی را از هم تفکیک می کنیم بیمه مرکزی به عنوان حاکمیت نظارت دارد بر وضعیت شرکتها و نحوه خدمات دهی آنها و مجری مصوبات هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته با دستور رئیس جمهور و رقابتی کردن شرکتهای بیمه ای تعرفه ها برداشته شد و شرکتهای بیمه در پی این هستند تا برای افزایش بازار خدمات نوین ارائه بدهند و برنامه های متعددی داریم که امیدواریم با همکاری شرکتها عملیاتی شود.

كريمي در مورد کارشناسی قیمتها گفت: در حال حاضر کارشناسان خود شرکتها این کار را انجام می دهند و چنانچه بیمه گزار از عملکرد کارشناسی ناراضی بوده و شکایت کند قطعا رسیدگی می شود و این از وظایف بیمه مرکزی است.

وی گفت: مبلغ دو میلیون و 250 هزار تومان برای خسارتها و تصادفات کوچک است و برای تصادفات با رقم بالاتر داشتن بیمه بدنه لازم است و شرایط خاص خود را دارد.

سردار مومنی در ادامه در خصوص گواهینامه های هوشمند و دستگاه های PDA گفت: تمام سوابق فرد و خودرو در این ابزارهای هوشمند ذخیره می شود.

وی گفت:‌یکی از موضوعات تفاهم نامه امروز تبادل اطلاعات بین طرفین بود که اتفاق بسیار بزرگی است که با کمک اطلاعات الکترونیک ممکن است.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای دهه 80 حدود 4 میلیون و سیصد هزار داشتیم و در حال حاضر در ابتدای دهه نود این رقم به 14 میلیون خودرو رسیده است که پیش بینی می شود در پایان دهه نود این میزان به 40 میلیون خودرو برسد و تبادل این حجم اطلاعات به صورت دستی امکانپذیر نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که برای پرداخت شبانه روزی خسارتها چه تمهیداتی اندیشیده شده است گفت:‌با استفاده از صنعت IT این امر ممکن می شود که در این مسئله پلیس از ما جلوتر هست و ما هم در تلاش هستیم تا بیشتر به روز شویم.

وی گفت: شبانه روزی کردن با اتکا به نیروی انسانی کار مشکلی است و باید حتما با استفاده از یک سامانه و سیستم IT این کار را انجام دهیم اما در حال حاضر با راه اندازی سیستم سیار این کار انجام می شود و ما آمادگی الکترونیکی شدن را داریم و با آماده شدن شرکتها این کار ممکن می شود و سال آینده این توسعه همگان با توسعه پلیس خواهد بود.

وی در خصوص نظام تنبیهی و تشویقی بیمه ها و اینکه چرا باید این جریمه به بیمه ها پرداخت شود گفت: شرکتهای بیمه بنگاهی اقتصادی هستند که برای خدمات رسانی ایجاد شده اند اگر بنا باشد که سیستمهای بازدارنده نباشد و ما به نوعی تشویق و به نوعی تنبیه و آگاه سازی انجام داده ایم و اگر این طور نباشد شرکت بیمه قادر نخواهد بود که بدون اعمال تمهیدات بازدارندگی به فعالیت خودش ادامه دهد بیمه یک صندوق تعاون است که همه در آن پول می گذارند و آسیب دیده برداشت می کند و اگر بنا باشد که هم استفاده و برداشت کنند دیگر چیزی باقی نمی ماند و اینها برای بازدارندگی است و در قانون آمده و باید اعمال شود و تنبیه نیست افزایش حق بیمه است و ابزار بازدارندگی است.

سردار مومنی گفت: از دید دیگر بهتر است اقدامات پیش گیری انجام شود تا تصادفی رخ ندهد.

این تفاهم نامه گام اول بود و امیدواریم در آینده اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی گفت: در یکی از کشورهای اروپایی صنعت بیمه برای خودروهای فرسوده با عمر بیش از 10 سال اعتباری اختصاص می دهد که بالغ بر 1500 یورو است تا مالک خودرو را از رده خارج کند که ممکن است منافع کوتاه مدت شرکت تامین نشود اما در دراز مدت خسارتهایی که خودرو فرسوده وارد می کند به مجموعه کشور به مراتب بیشتر است به همين علت یک گام جلوتر از حادثه هستند و صنعت بیمه در بحث خروج خودروهای فرسوده پیشگام است اما در کشور ما خودرو نو حق بیمه بیشتری دارد.

مهمانان برنامه خاطر نشان کردند: که امیدوارند طرح آزمایشی تنها 3 ماه به طول انجامد.

در پایان برنامه سردار مومنی از مردم خواست تا با نزدیکی سال جدید و آغاز ماه اسفند و افزایش تقاضا برای سفر مردم به هم کمک کنند و از سفرهای غیر ضروری جلوگیری کنیم تا ایام اسفند كه پرترافیک است پشت سرگذاشته و در جاده ها هم مراقب باشند چون بزرگترین حادثه ها نتیجه کوچکترین اشتباهات است./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار