هفته نامه فلسطینی المنار ، بخش هایی از یک گزارش اسرائیلی را درباره بحران در سوریه و نقش تل آویو در این بحران و اهداف اسرائیلی ها منتشر کرد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛‌ این گزارش همچنین دربرگیرنده اهدافی است که تاکنون اسرائیلی ها به آن دست یافته اند. اسرائیل نخستین طرفی است که از اوضاع کنونی در سوریه سود می برد زیرا نظام و ارتش سوریه دچار فرسایش شده است.

 

بر اساس این گزارش ، اطلاعات به دست آمده به خصوص از سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و شمار زیادی از کشورهای غربی در ده سال گذشته نشان می دهد نظام سوریه به صورت سری توانایی های شاخه های مختلف ارتش این کشور را ارتقا داده است تا برای هرگونه تهدید خارجی آماده شود .

 

این گزارش می افزاید: آنچه سوریه اکنون با آن روبروست موانع ایجاد شده در مسیر توسعه و ارتقای توانمندی های ارتش این کشور است و آشوب های داخلی گروه های مسلح جلوی ارتقای ارتش را در سوریه گرفته است.

 

ده ها کشور از جمله شماری از کشورهای عربی به خصوص کشورهای عرب خلیج فارس و مشخصا عربستان و قطر و همچنین ترکیه و با حمایت های گوناگون اسرائیل و دوستان اسرائیل در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در حمایت از افراد مسلح نقش مهمی در مناطق متعدد سوریه دارند و هدف از این "جنگ جهانی" علیه سوریه نیز فلج کردن توانایی این کشور و خارج کردن آن از دایره تأثیر گذاری و روی کار آوردن نظام جدید هم پیمانی است که از آن بیم و ترسی وجود نداشته باشد و منبع تهدید برای ائتلاف تحت رهبری آمریکا نباشد.

 

این گزارش اسرائیلی می افزاید ادامه بحران در سوریه به معنای آن است که این کشور برای سال های طولانی ، دیگر خطری برای اسرائیل نخواهد بود و تلاش های نظامی دیگر نیز به توسعه توانایی‌ها آنچنان که نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای آن برنامه ریزی می کند متمرکز نخواهد بود.

 

این گزارش اسرائیلی افزوده است ، سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای مانند ترکیه سطح تهدید ارتش سوریه را بر این کشورها کاهش داده اند و مسئولان ادارات سوریه در سازمان های امنیتی کشورهای مختلف جهان فقط نظاره گر حوادث در سوریه هستند و منتظرند تا لحظه متلاشی شدن ارتش سوریه را ببینند همچنانکه چنین اتفاقی برای ارتش عراق رخ داد.

 

این کشورها انتظار دارند این اتفاق برای ارتش مصر نیز بیفتد . این گزارش اسرائیلی در ادامه به هرج و مرج در سوریه اشاره کرده و و نوشته است، هرج و مرج حاکم بر سوریه این امکان را داده است که شمار زیادی از جاسوسان وارد این کشور شوند.

 

در این گزارش اسرائیلی آمده است، همچنین داوطلبان متشکل از فرماندهان افراد مسلح ،‌ رهبران مخالفان ، قطر ، عربستان ، دوستان تل آویو در لبنان به ما گزارش هایی می دهند و جزئیات حوادث سوریه را در زمینه های مختلف و مشخصا در زمینه های نظامی و راهبردی گزارش می دهند و هر آنچه که به امریکا و قطر و عربستان و می‌رسد به طور طبیعی در نهایت به شبکه اطلاعاتی و سازمان های اطلاعاتی اسرائیل می رسد.

 

این گزارش اسرائیلی در پایان می افزاید هدف طرف هایی که قدرتمندانه در حوادث سوریه شرکت کرده اند و همچنین هدف از انفجارها و قتل ها و ایجاد وحشت ها نیز ایجاد خلاء سیاسی و تضعیف نظام در سراسر سوریه است تا کشور به جزایر درگیر با یکدیگر تبدیل شود./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار