رودخانه کن که تا همین چند سال گذشته به دلیل برخی مسائل تهدیدی برای کلانشهر تهران بود اکنون طبق طرح جامع شهر تهران به فرصت مناسبی تبدیل شده است که علاوه بر استفاده شهروندان با سرمایه گذاری در آن می تواند توجه گردشگران زیادی را جلب کند.

به گزارش

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران

، رودخانه کن با طراحی یک پارچه قرار است به محور سبزی در پایتخت تبدیل شود این رودخانه در محدوده منطقه هجده بعنوان فصل مشترک ناحیه 4 و5 و محور تفرجگاهی ارتباط دوسویه رودخانه را برقرار می سازد بنابراین دیگر محدود کننده نیست بلکه یک مسیر با اهمیت تلقی می شود.

همچنین طرح مصوب مسیل کن که نقش موثری در ارتباط فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مناطق دیگر شهر دارد در منطقه 18 به عنوان دروازه شهر تهران اهمیت بیشتری خواهد داشت و با راه اندازی این بزرگراه (مسیل کن) منطقه 18 به شرایط خاصی دست می یابد.

*3 هزار و 600 متر طی مسیر در منطقه 18

شهرام باقری معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 18 با اشاره به مسیر حرکت این رودخانه گفت: این رودخانه از شمال به طرف جنوب در شهر تهران جریان دارد که پس از پیمودن دره دوتوپه درمنطقه 2 و عبور از چند منطقه دیگر از جمله منطقه 18 به رودخانه کرج می پیوندد و در نهایت به دریاچه نمک در قم منتهی می شود.

وی افزود: طول رودخانه کن از بزرگراه تهران کرج تا جاده ساوه حدود 13 کیلومتر از جاده ساوه تا دریاچه نمک حدود 114 کیلومتر است که در منطقه 18مسافتی به طول 3/6 کیلومتر (3600متر) حدفاصل بین بزرگراه فتح تا آزادراه آزادگان را طی می کند.

*متفاوت بودن وضعیت زمین های رودخانه در قسمت های شمالی و جنوبی

معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 18 با اشاره به ویژگیهای رودخانه کن اظهار داشت: وضعیت زمین های قسمت شمالی و جنوبی اطراف رودخانه کن در منطقه 18 فرق می کند در زمینهای شمال شرق بخش های صنعتی واقع شده است و در زمینهای شمال غرب معادن برداشت شن قرار دارد.

باقری ادامه داد: همچنین زمین های جنوب اطراف رودخانه کن هم زمینهای کشاورزی است برای همین طرح ساماندهی رودخانه کن در منطقه 18 شرایط متفاوتی دارد به عنوان نمونه برداشت شن و ماسه در حاشیه غربی رودخانه در برخی قسمتها به حدود 70 متر اختلاف رودخانه با کف گودال می رسد و باید در طراحی چگونگی استفاده از زمین و همچنین پایدار سازی دیوارها و تامین دسترسی ها دقت بیشتری کرد.

به گفته معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 18 مطالعات انجام شده در 9 بخش مطالعات کالبدی و شهرسازی مطالعات امکان سنجی مطالعات اجتماعی برنامه ریزی مطالعات اقلیم و محیط زیست مطالعات هیرولوژي مطالعات ترافیک، مطالعات سیوبل و طراحی شهری انجام شده است.

*هویت طبیعی تهران

محمد حسین رئیسی مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با اشاره به بهره گیری از ظرفیتهای رودخانه کن و کرج در مسیرهای منتهی به جاده ساوه گفت: تداخل ترافیک محلی با ترافیک بین شهری وجود کاربریهای ناهمگون و رعایت نکردن حریم جاده در ساخت و سازهای گذشته از مهمترین آسیب های شناخته شده در جاده تهران ساوه به عنوان یکی از مبادی ورودی جنوب غرب تهران است.

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با اشاره به اینکه حدفاصل بزرگراه آزادگان و محل تلاقی رودخانه کن بستر خوبی برای ایجاد کاربریهای مناسب است افزود: رودخانه کن و کرج که به ترتیب با جاده تهران ساوه و آزادراه تهران ساوه تلاقی دارند از مهمترین نشانه های هویتی این محدوده به شمار می روند که در صورت ساماندهی می توانند القا کننده هویت طبیعی شهر تهران باشد.

*ساخت کتابخانه های مجهز

مجموعه های فرهنگی بسیاری قرار است در تفرجگاه کن در منطقه 18 ساخته شود که یکی از مهمترین آن ساخت کتابخانه های مجهز است.

شهرام باقری معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 18در این باره گفت:‌شهروندان می توانند علاوه بر اینکه از فضای تفریحی این امکان استفاده کنند مطالعه کتاب در فضای متفاوت با فضای کتابخانه ها را هم تجربه کنند.

به گفته معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 18 این کتابخانه به امکانات و تجهیزات روز مجهز است.

*تفرجگاه سبز

منطقه 18 به دلیل داشتن فضای سبز بسیار و باغهای کشاورزی نسبت به سایر مناطق شهر تهران سرانه فضای سبز بالایی دارد ولی هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد که به نظر می رسد فضای سبز تفرجگاه کن به میزان بسیار بالایی این کمبود را کاهش دهد به هر حال فضای سبز علاوه بر اینکه در کاهش دما تاثیر دارد آلودگی هوا را از بین می برد و اثرات زیست محیطی بسیاری دارد./ز

گزارش از رقیه بقایی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار