نقش پررنگ دوربين هاي تلويزيوني در شكار تصويرهاي خوب و بد فوتبالي را نمي شود منكر شد پنجره اي كه اين دوربين ها بر روي چشم هزاران بيننده باز مي‌كنند باعث مي شود تا فوتبالي ها خود را مجاب بدانند تا در مقابل دوربين ها هر حركتي از خود نشان ندهند چرا كه آن ها زير ذره بين هستند البته گاهي هم در مواقع حساس مرتكب خطايي مي شوند كه بايد مجازات آن را هم بپردازند نمونه اخير شكار بي اخلاقي توسط دوربين هاي تلويزيوني حركت 2 بازيكن خاطي پرسپوليس بود كه البته اولين و آخرين اتفاقي نبود كه لنز دوربين هاي تلويزيوني آن را در معرض ديد عموم گذاشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مسائل مختلفي در لحظه هاي حساس يك بازي فوتبال به وجود مي‌آيد كه باعث بروز برخي عكس العمل ها توسط بازيكنان مي شود و آن ها براي لحظه اي فراموش مي كنند كه در تير رس وسايل ارتباط جمعي قرار گرفته اند و با همين اقدامات خود را به دردسر مي اندازند.

بيشترين سهم شكار دوربين هاي تلويزيوني عكس العمل بازيكنان يك تيم پس از تعويضشان توسط سرمربي است اين اعتراض ها به سادگي در دوربين ها محسوس است مسئله بعدي اعتراض به داوري در مسابقات است كه در فوتبال كشورمان نيز شيوع زيادي داشته است و به محض اينكه قضاوت ها به ضرر تيمي شود كادر فني و بازيكنان آن تيم عكس العمل خاصي نشان مي دهند و تصوير اعتراض آنها به معرض نمايش عموم گذاشته مي شود.

مسئله بعدي اقداماتي است كه بازيكنان در لحظات خاص بازي انجام مي‌دهند به عنوان مثال شادي هاي پس از گل يا عكس العمل ها پس از به هدر دادن موقعيت هاي گل و يا بعد از انجام خطا نيز در تيررس دوربين ها قرار مي‌گيرد.

رفتار سرمربيان و كادر فني تيم ها در مسابقات و به ويژه در زمان خطا و يا به ثمر رساندن و نرساندن گل توسط بازيكنان ديدني است.

مورد ديگر شكار دوربين ها شعارها و رفتارهاي تماشاگران در سكوهاي ورزشگاه است كه بسياري از تيم ها نسبت به رسانه ها در اين خصوص اعتراض دارند كه نبايد صداي اعتراض هواداران در رقابت ها شنيده شود.

مصاحبه و صحبت هاي كادر فني نيز به عنوان مستندي گواه بر حضور بي دريغ رسانه ها در تمام صحنه هاي ورزشي به شمار مي‌آيد، مسئله جالب ديگر درگيري بازيكنان خودي و غير خودي در ديدار هاست و همچنين درگيري سرمربيان با بازيكنان نيز از جمله مواردي است كه توسط دوربين ها شكار مي‌شود.

*استيل آذين در دام دوربين ها

وقتي تيم استيل آذين خواستار پخش مستقيم مسابقه هاي خود شد و هزينه اي را نيز براي به نمايش گذاشتن مسابقات خود پرداخت، گمان نمي‌كرد كه همين پخش مستقيم مي‌تواند براي استيل آذيني ها گران تمام شود اشجاري يكي از بازيكنان اين تيم در جريان يكي از ديدارها با يكي از بوقچي هاي حاضر در ورزشگاه درگيري لفظي پيدا كرد كه همين قضيه از طريق دوربين ها به نمايش گذاشته شد تا مسئولان اين تيم تا حدي از پيشنهاد پخش مستقيم ديدارهايشان پشيمان شوند.

پخش مستقيم براي بسياري از تيم هاي ديگر نيز حاشيه ساز شده است كه البته به علت فراهم نبودن حضور تمام هواداران در ورزشگاه ها لزوم پخش مستقيم ديدارها پررنگ تر مي شود و شكار صحنه ها توسط دوربين ها امري اجتناب ناپذير است.

*سرمربيان عصباني ، دوربين هاي مهربان

سرمربيگري فوتبال در سراسر دنيا شغلي حساس و پر تنش محسوب مي شود وقتي همه مسولان نتيجه گرا هستند و تمام كاسه كوزه ها در صورت نگرفتن نتيجه مناسب بر سر هدايتگر تيم مي شكند حساسيت اين شغل بالاتر مي رود از اين رو گاهي زمام كنترل رفتار از دست سرمربيان خارج مي شود و آنها شروع به مصاحبه و صحبت هايي مي كنند كه بعدها برايشان ايجاد مشكل مي كند.

از جمله سرمربياني كه عادت به اعتراض و مصاحبه هاي خاص آن ها به صورت مكرر تكرار مي شود مي توان از قلعه نويي، مرفاوي، دايي نام برد.

درگيري لفظي قلعه نويي با برخي از بازيكنان تيمش صحنه تكرار شدني در دوربين هاي تلويزيوني بود.

مرفاوي نيز كه در طول ليگ ششم و اواخر ليگ نهم هدايت استقلال را بر عهده داشت از الفاظ نامناسبي براي خطاب كردن يكي از تماشاگران معترض و همچنين در ملاحت برخي از بازيكنانش استفاده مي كرد همچنين سخنان و مصاحبه وي در خصوص وجود جادوگري در تيم استقلال در اواخر فصل يازدهم نيز توسط دوربين هاي تلويزيوني ضبط شد.

* اعتراض به تعويض، چاشني دوربين هاي تلويزيوني

اپيدمي اعتراض بازيكنان به تعويض، ديگر عادي شده است بازيكنان حاضر در ميدان خود را مستحق اين مي دانند كه تا پايان مسابقه در زمين باقي بمانند و در صورتي كه تعويض صورت پذيرد به اين تصميم سرمربي اعتراض مي كنند.

عده اي از بازيكنان با زمزمه هايي كه ناشي از نارضايتي آن ها از تعويض است، احساسات خود را بروز مي دهند و در حالتي شديدتر بازيكن تعويض به جاي رفتن به سوي نيمكت به طور مستقيم به رختكن مي رود كه نمونه بارز آن حركت رضا نوروزي در تيم فولاد خوزستان بود كه مجازات هايي را نيز براي اين بازيكن در بر دارد.

مثال ديگر در زمينه اعتراض به تعويض درمورد نيكبخت واحدي بود كه در دربي ليگ هفتم در اواسط نيمه دوم تعويض شد وي پس ازعبور از خط طولي و خوش و بش با قطبي سرمربي پرسپوليس در آن زمان ناسزايي به وي گفت كه دوربين هاي تلويزيوني آن را شكار كردند.

* درگيري بازيكنان خودي، عجيب اما شكار شدني

يكي از عجيب ترين صحنه هاي شكار شده توسط دوربين هاي تلويزيوني درگيري مهره هاي خودي يك تيم با يكديگر است كه نمونه آن درگيري 2 بازيكن آبي پوش تيم استقلال با هم در جريان يكي از مسابقات اين تيم بود.

در اواخر ديدار استقلال- مس سرچشمه در رقابت هاي نيم فصل نخست امسال هافبك دفاعي ملي پوش استقلال بر سر نحوه پوشش دادن يك توپ با مدافع هم تيمي اش اختلاف نظر پيدا كرد و درگيري لفظي اين 2 بازيكن باعث شد تا آندو اخراج شود و محروميت يك جلسه اي براي وي درنظر گرفته شود.

* اعتراض به داوري شكار هميشگي دوربين ها

كنترل رفتار در هنگام قضاوت هاي حساس داوري از جمله مواردي ا ست كه از عهده همه بر نمي آيد علي دايي از جمله افرادي است كه در بيشتر مسابقات از داوري گله دارد.

سرمربيان ديگر تيم ها نيز به ندرت پيش مي آيد كه نسبت به قضاوت هاي داوران عكس العملي از خود نشان ندهند.

اين موارد تنها بخشي از صحنه هايي بود كه توسط دوربين ها شكار شده است و پر سر و صدا ترين تصوير ضبط شده توسط دوربين ها حركات ناشايست دو بازيكن تيم پرسپوليس بود كه تا مدت ها به سوژه اول ورزش كشورمان تبديل شد.

فوتبالي ها بايد بدانند هر حركتي از آن ها زير ذره بين اهالي ورزش و مردم قرار مي گيرد و بار سنگين از مسوليت فرهنگي بر دوش آن هاست./ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار