رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

دولت استاندارد 1.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفت

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: تاکنون استانداردی برای تعداد پرستار در کشور نداشتیم ولی با همکاری وزارت بهداشت دولت استاندارد تعداد 1.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفت اما در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی 0.5 پرستار در کشور داریم.




به گزارش سرويس علمي پزشکي  باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری غضنفر میرزابیگی در مورد کمبود نیروی پرستار و اینکه چه پیگیری‌هایی برای رفع این مشکل انجام شده توضیح داد: کمبود پرستار یکی از معضلات اساسی نظام سلامت ما است.

وی افزود: باید از سالها قبل یک استانداردی را برای تعداد پرستار در کشور تعریف می‌کردیم و این تعریف باید بر اساس جمعیت، تعداد بیمار و تخت‌ها بررسی و تعیین می‌شد تا بفهمیم چقدر پرستار نیاز داریم. امری که متأسفانه محقق نشده بود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: یکی از خواسته‌های جدی ما در سازمان نظام پرستاری این بود که یک استاندارد مشخصی تعریف شود و بالاخره با همکاری وزارت بهداشت این مسئله پذیرفته شد و اکنون استاندارد ۱.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفته‌اند و جلساتی هم در این راستا داشته‌ایم.

میرزابیگی با اشاره به اینکه اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه روز 0.4 تا 0.5 پرستار داریم افزود: این تعداد یک سوم آن چیزی است که باید داشته باشیم و مهمترین علت کمبود پرستار تعریف نشدن استاندارد بوده است به همین علت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه‌ها نیز متناسب با نیاز کشور نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تا زمان رسیدن به تعداد استاندارد پرستار باید چه کرد گفت: باید تا آن زمان از ظرفیت پرستاران موجود با بالا بردن انگیزه آنها مانند افزایش حقوق و مزایا استفاده کنیم. چرا که یک پرستار در شرایط فعلی 3 برابر آنچه که باید، کار می‌کند و اگر در دو شیفت مشغول باشد این کار ۶ برابر می‌شود. نباید کاری کنیم که پرستار دلسرد شود و از کنار مردم بی‌تفاوت بگذرد.

وی ادامه داد: وقتی برای آزمون استخدام پرستاری فراخوان دادیم 83 هزار نفر ثبت‌نام کرد‌ند و اگر ۵۰ درصد این تعداد را افرادی در نظر بگیریم که در سیستم مشغول به کارند و ‌خواستند تغییر وضعیت بدهند می‌توان گفت حداقل ۴۰ هزار پرستار دیگر آماده کار هستند. که این افراد یا خانم‌هایی هستند که استراحت در خانه را به شرایط کار فعلی ترجیح داده‌اند یا خانم و آقایانی هستند که جذب مشاغل دیگر شده‌اند.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: اگر حقوق و مزایای کاری این قشر را بالا ببریم و از طرفی میزان کار را برایشان درست تعریف کنیم به طوری که برای پرستار بصرفد که وارد بازار کار شود بخشی از مشکلات هم این گونه قابل حل است.

میرزابیگی تصریح کرد: قانون ارتقاء بهره‌وری در مجلس مصوب و در دولت اجرایی شده است و یکی دو ماه است که در بخش دولتی پرداخت‌ها شروع شده اما این اتفاق در بخش خصوصی نیفتاده است و قرار است وزیر بهداشت مکاتباتی را با بیمه‌ها و بخش‌های خصوصی در راستای اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری پرستاران داشته باشد چرا که قانون مصوب مجلس لازم‌الاجرا است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از پیگیری مطالبات دیگر پرستاران خبر داد و تأکید کرد: پرستاران به دنبال تثبیت جایگاهشان در هیئت امنای بیمارستان‌ها بودند. که این اتفاق افتاد و ۴ایرادی که به آیین‌نامه بیمارستان‌های هیئت امنای داشته‌اند با حمایت وزیر بهداشت برطرف شد.

وی اضافه کرد: همچنین دفاتر پرستاری در دانشگاه‌ها از زیر نظر معاونت درمان به زیر نظر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقاء یافتند و در قالب مدیریت پرستاری در زیر مجموعه رئیس دانشگاه تعریف شدند./ع



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار