مدیرکل آزمایشگاه مکانیک خاک استان البرز گفت: آسفالت حفاظتی سبب جلوگیری از فرسایش سطح راه‌های شنی و یا آسفالته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فرهاد احمدنیا   در سمینار آموزشی آشنایی با انواع آسفالت‌های حفاظتی در اداره کل راه و ترابری سیستان‌ و بلوچستان اظهار داشت: راه‌های هر کشور به عنوان ستون اصلی اقتصاد هر کشور به حساب می‌آیند و روسازی این راه‌ها نیز قسمتی از سرمایه‌های ملی هر کشور است و از این رو اهمیت نگهداری از راه‌های موجود، روزبه رو افزایش می‌یابد.
مدنیا افزود: یکی از روش‌های حفاظت از رویه راه‌ها و افزایش عمر روسازی‌های آسفالتی، استفاده از آسفالت‌های حفاظتی و سطحی است.
وی ادامه داد: آسفالت حفاظتی به آن دسته از مخلوط‌های قیر و مصالح سنگی اطلاق می‌شود که برای پوشش و محافظت راه در مقابل عوامل جوی به کار گرفته می‌شود.
مدیرکل آزمایشگاه مکانیک خاک البرز بیان داشت: این آسفالت به سهولت اجرا شده و ضخامت آن معمولا تا 2.5 سانتی متر است.
وی خاطرنشان کرد: این تکنولوژی روشی جدید در آستانه راهی طولانی است که به تازگی در کشور در حال انجام است.
احمدنیا افزود: رویه راه‌ها در اثر عوامل جوی نظیر، بارندگی، یخ‌زدگی، تابش خورشید و اثرات سایشی چرخ‌های وسایط نقلیه، لاستیک یخشکن و دیگر عوامل در طول دوران بهره‌برداری دچار فرسایش می‌شوند.
اوی بیان کرد: در صورتی که اقدامات ترمیمی صحیح در زمان مناسب روی این سطوح انجام نشود، خرابی‌ها گسترش یافته و دیگر لایه‌های روسازی و زیرسازی نیز دچار آسیب می‌شوند.
مدیرکل آزمایشگاه مکانیک خاک البرز خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از تشدید فرسودگی و تخریب سطح راه‌ها، اقدامات اصولی و نسبتا ارزان قیمتی را می‌توان در ابتدای دوران شروع خرابی‌ها و یا حتی قبل از آن انجام داد تا ضمن حفاظت از روسازی موجود، سطح خدمات‌دهی راه نیز در حد مناسب تامین شده و بهره‌برداری از آن به صورت ایمن انجام شود.
وی با بیان اینکه اگر روسازی آسفالت به خوبی طراحی و اجرا شده باشد، سالها قابل استفاده است، افزود: آسفالت‌های حفاظتی برای غیر قابل نفوذ کردن سطح راه، افزایش مقاومت سایشی و لغزشی آن و نیز بهسازی موقت رویه‌های موجود آسفالتی و بتنی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مدیرکل آزمایشگاه مکانیک خاک البرز گفت: این نوع رویه‌سازی به علت سرعت و سهولت اجراء و نیاز محدود به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی در مقایسه با آسفالت گرم بسیار مقرون به صرفه است.
این جلسه به همت مهندسان مشاور عمران دشت فراساز برای مهندسان، کارشناسان و روسای ادارات راه و ترابری سیستان و بلوچستان برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.