رييس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: افزايش مصرف شيشه موجب بيشتر شدن وقوع جرايم خشن در كشور مي شود و در بسياري از موارد فرد تحت تاثير دارو به انجام جرائم و يا رفتارهاي پرخاش‌گرايانه مانند تصادفات رانندگي، نزاع در تجمعات و يا مهماني‌ها، دعواهاي خياباني، قتل دست مي زند.

 


به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور دكتر احمد شجاعي صبح  ديروز در كنفرانس پيامدهاي سوء مصرف موادمخدر و روانگردان ها كه به همت اداره كل پزشكي قانوني استان تهران در سالن شهيد بهشتي برگزار شد افزود: از آنجايي که استفاده از اين مواد باعث اختلالات رفتاري از جمله پرخاشگري، رفتارهاي تهاجمي، عدم درک زمان و مکان، اختلات شناختي، برانگيختگي اميال جنسي و ... مي‌شود، همواره احتمال بروز حوادث و جرايم در زمان مصرف اين مواد مطرح است.

دكتر شجاعي با تاكيد بر اينكه مصرف مواد مخدر صنعتي رفتارهاي خشونت آميز را به دنبال دارد، گفت: رفتارهاي خشونت آميز در معتادان به مواد مخدر صنعتي در فاصله زماني بين شش ماه تا يکسال پس از شروع وابستگي افراد آغاز مي‌شود در حالي که در معتادان به مواد مخدر سنتي اين فاصله زماني بين يك تا سه سال پس از وابستگي شروع مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: ميزان بروز خشونت و رفتارهاي آسيب‌رسان در معتادان به مواد مخدر صنعتي با افزايش سن اعتياد افراد به اوج خود مي‌رسد در حالي که در معتادان به مواد مخدر سنتي با افت مواجه مي‌شود.

به گفته رييس سازمان پزشكي قانوني كشور، معتادان با سن بالاي 45 سال از رفتارهاي خشونت آميز کمتري نسبت به معتادان جوان‌تر با سن زير 45 سال برخوردارند و بيشترين بروز رفتارهاي خشونت آميز در جوانان گروه سني 25-16 سال رخ‌ مي‌دهد.

وي مواد مخدر را به دو دسته سنتي (ترياك، حشيش و كوكائين) و صنعتي (هروئين، LSD و آمفتامين ها) تقسيم كرد و گفت: مخدر به ترکيباتي گفته مي شود که از نظر ساختماني و علمکرد شبيه به ترياک و به صورت طبيعي يا صناعي است. همچنين مخدرهاي طبيعي مانند مورفين و کدئين، مخدرهاي نيمه صناعي مانند هرويين و مخدرهاي صناعي مانند متادون هستند.

دكتر شجاعي ادامه داد: مواد روانگردان به مواد شيميايي گفته مي شود که بر روي عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغييرات رفتاري، شناختي، خلقي و همچنين درجه هوشياري در فرد مصرف کننده شده و اين مواد در ابتدا باعث افزايش تمرکز و همچنين سرخوشي در فرد مصرف کننده مي شوند، همين امر منجر به سوء مصرف شده‌است.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور يادآور شد: در چند دهه اخير در دنيا اين دسته از ترکيبات شديدا مورد سوء مصرف قرار گرفته‌اند، در کشورمان نيز طي چند سال اخير مصرف آمفتامين‌ها در جوانان روند افزايشي داشته است.

وي با اشاره به اينكه شيشه با موادي ارزان قيمت و به سادگي در لابراتوارهاي غير قانوني و زيرزميني به روشي فوق‌العاده خطرناک توليد مي‌شود، خاطرنشان كرد: از آنجايي که داروهاي خياباني به صورت ناخالص تهيه مي شوند و همواره حاوي مواد افزودني بسيار است، شناسايي اين دسته از ترکيبات مورد سوء استفاده در مسموميت‌ها و در موارد تشخيص علت مرگ بيشتر نمودار مي‌شود.

به گفته دكتر شجاعي تعداد سوء مصرف‌كنندگان آمفتامين‌ها در جهان به تنهايي بيشتر از مجموع سوء مصرف‌كنندگان ترياك و كوكائين است كه رشد سريع اين مواد در جذب بازارهاي مصرف را نشان مي‌دهد و اين آغاز حركتي جديد از سوي مافياي مواد مخدر به منظور جايگزيني مواد مخدر شيميايي و صناعي به جاي مواد مخدر سنتي و طبيعي در جهان است.

وي با اشاره به افزايش 20 درصدي تعداد لابراتوراهاي توليد مواد روانگردان و آمفتامين ها در سال 2008 ميلادي و گرايش 30 تا 40 ميليون نفر به سوء مصرف مواد روانگردان و آمفتامين ها يادآور شد: براساس برآوردهاي صورت گرفته تعداد سوءمصرف مواد روانگردان و آمفتامين ها در آينده نزديك به بيش از مجموع سوء مصرف كنندگان مشتقات ترياك و كوكائين خواهد رسيد.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور افزود: امروزه شاخص هاي جذاب توليد و مصرف اين گونه مواد شيميايي و صناعي موجب شيوع و گسترش سريع آن در جوامع مختلف شده است. بر همين اساس بيشترين تمركز مصرف‌كنندگان محرك‌ها از نوع آمفتامين (ATS) در جهان با 72 درصد به قاره آسيا اختصاص دارد و پس از آن آمريكا، آفريقا، اروپا و اقيانوسيه به ترتيب با 11، 10، 6 و يک درصد قرار دارند.

وي گفت: به طور ميانگين 3.33 ميليون نفر در جهان طي سال 2008 ميلادي حداقل يكبار اقدام به مصرف محرك‌ها از نوع آمفتامين (ATS) كرده‌اندكه اين رقم تقريبا برابر مجموع ميانگين‌هاي مصرف كنندگان دو گروه مواد مخدر شامل ترياك و مشتقات آن و كوكائين است.

وي به برخي از جاذبه‌هاي توليد و سوء مصرف محرك‌ها از نوع آمفتامين (ATS) اشاره كرد و افزود: توليد آزمايشگاهي، زيرزميني و خانگي اين ماده مخدر شيميايي و افزايش روزافزون ناخالصي ها، موجب كاهش 50 درصدي قيمت شيشه طي يكسال اخير در كشور شده است كه بيشترين ميزان كاهش قيمت را در بين انواع مواد مخدر به خود اختصاص داده است./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.