بررسي چگونگي گسترش سرطان با کمک نانوذرات

پژوهشگران در دانشگاه ميشيگان با کمک نانوذرات مغناطيسي تکنيکي را ارائه کرده‌اند که به آنها اجازه مي‌دهد که سلول‌هاي سرطاني منفرد را بصورت بلادرنگ بهنگامي که در داخل سيال شناور هستند، پايش کنند. اين تکنيک مي‌تواند به پزشکان در مطالعه سلول‌هاي توموري فراري که باعث متاستاز مي‌شوند، کمک کند. متاستاز به فرآيند گسترش بيماري در بدن گفته مي‌شود.

 

 

به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي ستاد ويژه توسعه فناوري نانو ، دانشمندان مي‌گويند که اين رهيافت مي‌تواند راه را براي انواع جديدي از درمان‌هاي هدفگيري شده که فراتر از پزشکي شخصي هستند، هموار کند. رمي البز از دانشگاه ميشيگان گفت: "ما دنبال درمان انفرادي هستيم، نه فقط براي يک شخص، بلکه براي يک سلول."



طرح شماتيکي از يک سلول چرخنده که در داخل پيچه‌هاي مغناطيسي واقع شده است: دو سيگنال سينوسي يکسان، با اختلاف فاز 90 درجه، از اين دو جفت پيچه عبور مي‌کند. ميدان مغناطيسي اعمالي و ممان مغناطيسي سلول همخط نيستند و به‌همين خاطر گشتاوري ايجاد مي‌شود که منجر به چرخش سلول مي‌گردد.

يک نوع سلول سرطاني ويژه‌ي خطرناک که دانشمندان دوست دارند بيشتر درموردش بدانند، سلول توموري سيار است. اين سلول‌ها از تومور اصلي جدا شده و وارد خون مي‌شوند، تا بافت‌هاي دور را تخريب کنند.

اين پژوهشگران مي‌گويند که فهم بهتر سلول‌هاي توموري سيار مي‌تواند منجر به درمان‌هايي شود که روي آنها متمرکز هستند، و از گسترش سرطان از جايگاه اصلي‌اش ممانعت کند. اين مي‌تواند عمر بيمار را بيشتر کند.

در رهيافت اين پژوهشگران از آهنرباهايي براي چرخاندن سلول‌هاي سرطاني استفاده مي‌شود، بگونه‌اي که اين امکان فراهم مي‌شود که سرعت چرخشي اين سلول‌ها وضعيت و شکل را آنها آشکار کند. يک سلول در حال رشد، در حال تقسيم، و يا در حال مرگ در سيستم مذکور با سرعت کمتري مي‌چرخد.

براي نشان دادن اينکه سيستم مذکور کار مي‌کند، آنها سلول‌هاي سرطاني گردن را با نانوذرات مغناطيسي قابل دسترس تجاري در داخل يک محلول جاسازي کردند. سپس اين محلول را در يک ميدان مغناطيسي که با سرعت کافي مي‌چرخيد، قرار دادند تا به يک آهنگ چرخش ناهماهنگ برسند. بخاطر اين چرخش ناهماهنگ، اين سلول‌ها بيشتر تحت تأثير دارو قرار مي‌گيرند و سلول‌هاي بزرگ‌ترِ در حال مرگ يا تقسيم خيلي کندتر و با الگوهاي خاصي مي‌چرخند.

بگفته اين پژوهشگران اين سيستم جديد مي‌تواند در تست دارو پيشرفت ايجاد کند. آن مي‌توان دانشمندان را قادر به هدف‌گيري مقاوم‌ترين سلول‌ها کند.

اين پژوهشگران جزئيات نتايج کار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي PLoS ONE منتشر کرده‌اند. /ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار