نخستين ژئوپارك در جزيره ي قشم در كنار سواحل زيباي خليج فارس و جنگل حرا واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ژئوپارك قشم يكي از مراكز مهم گردشگري كشور به شمار مي آيد كه پيوند زيبايي و شگفتي طبيعت در آن تجلي يافته است.

اين ژئوپارك كه نخستين ژئوپارك خاورميانه و يكي از منحصر به فردترين ژئوپارك هاي جهان است در كنار سواحل خليج فارس و جنگل و دريايي حرا مي تواند در جذب گردشگر و علاقه مندان به طبيعت نقش مهمي را ايفا كند.

 

سازمان يونسكو بعنوان يكي از اصلي ترين متوليان شناسايي و حفاظت از ميراث طبيعي دنيا،ژئوپارك را قلمروهايي تعريف مي كند كه نه تنها داراي ميراث طبيعي و زمين شناسي منحصر به فرد هستند،بلكه ويژگي هاي فرهنگي و سنتي نيز در آن ها چشمگير است.

در حال حاضر 77 ژئوپارك عضو شبكه يونسكو در 24 كشور دنيا پراكنده اند و كشور چين با 23 ژئوپارك در صدر اين كشورها قرار دارد بين كشورهاي اسلامي هم تا امروز فقط دو كشور مالزي و ايران موفق به عضويت در شبكه جهاني يونسكو شده اند.

سازمان علمي فرهنگي، يونسكو ژئوپارك را يك محدوده معين جغرافيايي تعريف مي كند كه شامل چند پديده ويژه و زيباي زمين شناسي، تعدادي جاذبه هاي طبيعي فرهنگي،‌هنري،تاريخي هم وجود داشته باشد.برابر اين تعريف 77 ژئوپارك در دنيا از سوي يونسكو به ثبت رسيده كه ژئوپارك قشم از آن جمله است.

ژئوپارك قشم در سال 2006 به ثبت جهاني رسيد و البته خيلي پيش از ان عنوان نخستين ژئوپارك خاورميانه را به خود اختصاص داده بود و نام ايران را در زمره كشورهاي داراي ژئوپارك ثبت كرده بود.

اين ژئوپارك شامل موزه اي است كه حيات وحش منطقه را به صورت تاكسيدرمي به همراه عكس هايي از پديده هاي زمين شناسي ژئوپارك در خود جاي داده است و همه روزه مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد.

وجود 220 گونه پرنده و 30 گونه خزنده و 20 گونه جانور چهارپا در محدوده ژئوپارك قشم و اطراف آن همان ويژگي منحصر به فردي است كه مي تواند زمينه توسعه هرچه بيشتر ژئوپارك قشم را فراهم كند.

علاوه بر اين وجود آثار باستاني در محدوده ژئوپارك قشم كه قدمت برخي از آنها به دوره مادها برمي گردد،جنبه ي باستان شناسي اين ژئوپارك را تقويت كرده است و يك امتياز ويژه نسبت به ژئوپارك هاي ديگر جهان دارد./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار