لايحه، پيشنهادي است كه از دولت براي تصويب به مجلس ارائه مي‌شود.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران، لايحه پيشنهادي است كه از سوي دولت براي تصويب و تبديل به قانون، پس از تصويب هيئت وزيران به مجلس ارايه مي شود.

به طور كلي لوايحي كه به مجلس ارايه مي‌شوند، دو‌گونه‌اند:

لوايح عادي كه دو شوري‌اند؛ به اين معنا كه مجلس در خصوص اين گونه لوايح در يك شور، كليات را به تصويب مي‌رساند و در شور ديگر به جزييات مي‌پردازد و مورد تصويب قرار مي‌دهد.

غالب لوايح، عادي هستند اما در بعضي از موارد كه سرعت تصويب قانون ضرورت دارد، لايحه به شكل ديگري تقديم مي‌شود.

لوايح مزبور يك شوري‌اند به اين معنا كه در يك شور، هم كليات و هم جزييات مورد بحث قرار گرفته و احيانا به تصويب مي‌رسد.

اين قسم از لوايح، ممكن است به يكي از سه شكل ذيل باشد:

الف) لوايح يك فوريتي: اين قبيل طرح‌ها و لوايح پس از تصويب فوريت آن در مجلس، به كميسيون مربوطه ارجاع مي‌شود تا خارج از نوبت مورد بررسي قرار گيرد.(ماده 116‌ آيين‌نامه داخلي مجلس)

ب) لوايح دوفوريتي: در اين گونه لوايح پس از تصويب دو فوريت آن، بلافاصله به توزيع آن بين نمايندگان اقدام مي‌شود و در جلسه بعدي مجلس توزيع مي شود، اين گونه لايحه‌ها به كميسيون ارجاع نمي‌شوند.

ج) لوايح سه فوريتي: در اين قبيل لوايح پس از تصويب قيد سه فوريتي آن، مجلس در همان جلسه وارد دستور مي‌شود (ماده 116 آيين نامه) و نيازمند ارجاع به كميسيون هم نيست.

ضمنا هنگامي كه لايحه‌اي با قيد فوريت در دستور كار مجلس قرار بگيرد قبلا از طرف رئيس مجلس مراتب به اطلاع شوراي نگهبان مي‌رسد و شوراي مزبور بايد در اين جلسات حضور يابد و نظر خود را حتي المقدور و بلافاصله پس از آراي مجلس و يا حداكثر تا 24 ساعت اظهار كند. (ماده 86 آيين نامه داخلي مجلس)./س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار