آلمان، کره، هند و ژاپن زیر پای تحریم های ضد ایرانی آمریکا را خالی می کنند

کشورهای ژاپن، کره، هند و آلمان مذاکرات فشرده‌اي را با آمریکا را آغاز کرده اند که هدف از آن معاف شدن از تحریم های آمریکا علیه ایران با واگذاری حداقل امتیاز است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي، در حالی که آمریکایی ها اذعان دارند حتی اگر مجموعه تدایر تحریمی آنها علیه ایران به طور کامل اجرا شود هم تاثیری بر اراده ایران در پی گیری برنامه هسته‌ای اش نخواهد داشت و خبرهای پی در پی حکایت از آن دارد که کشورهای مختلف در حال کنار کشیدن از پروژه تحریم ایران هستند.

 طی روزها گذشته خبرهای متنوعی منتشر شده است که نشان می دهد کشورهای ژاپن، کره، هند و آلمان مذاکراتی فشرده با آمریکا را آغاز کرده اند که هدف از آن معاف شدن از تحریم های امریکا علیه ایران با واگذاری حداقل امتیاز است.

منابع خبری می گویند این مذاکرات درباره هر 4 کشور در حال به نتیجه رسیدن است.

ژاپن نخستین کشوری است که تلاش هایی جدی در این زمینه را آغاز کرده است.

اوسامو فوجیمورا سخنگوی کابینه ژاپن در روز 4 اسفند 1390 اعلام کرد این کشور تا پایان ماه فوریه 2012 از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری شین هوا از توکیو، وی در ادامه گفت:درعوض ژاپن تنها پذیرفته است که 10 درصد صادرات نفت خود از ایران را کاهش بدهد».

مهم ترین درخواست ژاپن که از جانب امریکا پذیرفته شده معافیت از تحریم های بانکی علیه ایران است.

کره جنوبی دومین کشوری است که از پروژه تحریم امریکا علیه ایران کنار کشیده است.

کره جنوبی، روز سه شنبه 2 اسفند 1390 (21 فوریه 2012) گروهی از مقام های بلند پایه خود را عازم آمریکا کرده بود تا با مقامات این کشور در خصوص تحریم های ضد ایرانی گفت وگو کنند.

اکنون ظاهرا نتیجه آن مذاکرات آشکار شده و کره هم خود را از زیر بار تحریم ایران بیرون کشیده است.

باک جای وان، وزیر دارایی کره جنوبی، در روز 4 اسفند در این باره به خبرنگاران گفت: «سئول و واشینگتن درباره مستثنی شدن کره جنوبی از تحریم های غیر نفتی امریکا امریکا توافق کرده اند و مذاکره درباره بقیه مسائل (یعنی مستثنی شدن از تحریم های نفتی) هم ادامه دارد».

گزارش ها نشان می دهد امریکا از کره هم خواسته است در ازای مستثنی شدن از تحریم های ایران، واردات نفت خود از ایران را کاهش بدهد اما سخنگوی وزارت خارجه کره روز 4 اسفند به خبرنگاران گفت در این باره میان کره و امریکا هیچ توافقی صورت نگرفته است.

سومین و یکی از سرسخت ترین کشورها در مواجه با پروژه امریکایی تحریم ایران هند است.

مطابق گزارش های موجود، هند نه فقط کاهش واردات نفت از ایران را نپذیرفته بلکه اعلام کرده است که سال آینده هم به میزان امسال و بلکه بیش از آن از ایران نفت وارد خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز 5 اسفند در گزارشی نوشت: «جایپال ردی، وزیر نفت هند اعلام کرده است که واردات نفت از ایران در سال 2012 به اندازه سال 2011 خواهد بود و تغییری نمی کند».

وی در روز 4 بهمن هم اعلام کرده بود: «در آينده تلاش خواهيم كرد تا به طور كامل از منابع ايران بهره‌برداري كنيم زيرا شرايط نسبتا مطلوب است. ما از تحريم‌هايي كه بلوك‌هاي منطقه‌ ای و برخي كشورها اعمال مي‌كنند پيروي نمي‌كنيم. ما به دنبال منافع خود هستيم؛ ايران دومين تامين كننده بزرگ نفت (براي هند) است بنابراين ما نياز داريم از اين منبع استفاده كنيم».

در همین حال، پراناب موخرجی وزیر دارایی هند، در سفر به شیکاگو در ایالت ایلی نوی آمریکا گفته بود: برای هند امکان ندارد که تصمیم جدیدی بگیرد و واردات از ایران را کاهش شدید بدهد چون این کشور(ایران) می تواند نیازهای اقتصادهای نوظهور را تامین کند.

علاوه بر همه اینها، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد آلمان هم تلاش های جدی برای حذف کردن «معاملات غیر نفتی» از تحریم های اروپا علیه ایران آغاز کرده است./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار