دختران جوان بخوانند؛

آنوركسيا عارضه اي در كمين سلامتي دختران جوان

تحمل استرس های فراوان، شرایط زندگی سخت و تبعیت از مد، بستری برای مبتلا شدن قشر جوان جامعه به این نوع اختلال است.

دکتر پروین میرمیران دانشیار دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: آنورکسیا یا بی اشتهایی روانی یک اختلال غذایی است که به موجب آن افراد به خود گرسنگی می دهند و یک تصور بیمار گونه ای از خود در مورد افزایش وزن و چاقی دارند.

وی ادامه داد: این افراد با نگاه کردن خود در آینه خود را مدام چاق تصور می کنند افرادی که از آنورکسیا رنج می برند دچار کاهش وزن شدید تا 15 کیلوگرم پائین تر از وزن طبیعی خود هستند.

میرمیران در ادامه تصريح كرد: این مشکل معمولاً‌در بین دختران جوان جامعه و از زمان آغاز بلوغ آنان شروع می شود این افراد اصولاً متعلق به طبقات اجتماعی_اقتصادی بالاتر هستند و اين عارضه در سنین بین 15 تا 30 سال شایع تر است.

این دانشیار دانشکده علوم تغذیه در مورد زمینه های ابتلا به اين عارضه افزود: مادرانی که در دوران بارداری متحمل استرس ها و هیجانات شدیدی هستند با تأثیر روی جنین خود، در آینده بستر ابتلا به این اختلال را در کودک خود فراهم می كنند.

وي گفت: افرادی که رابطه منسجم و صميمي  با اعضای خانواده خصوصاً پدر و مادر ندارند، تبعیت بیش از حد از مد و مدگرایی، مستعد ابتلا به این اختلال هستند.

وی در مورد ساير علايم بالینی اين  بیماری اظهار داشت: از علايم دیگر این اختلال که شاید در بین همه مبتلایان شایع نباشد می توان  به عقب افتادن حداقل سه دوره از عادت ماهیانه در خانم ها، عدم تمایل یا امتناع از غذا خوردن در ملاء عام، اضطراب، ضعف، شکننده شدن پوست،  تنگی نفس و وسواس در مورد کالری مصرفی اشاره كرد.

میرمیران خاطرنشان کرد: برای درمان این دسته از افراد، مرحله اول مشاوره دقیق و تخصصی آنان و ریشه یابی روانی این اختلال و قانع کردن فرد مبتلا به ادامه مسیر درمان است، دارو درمانی در مرحله دوم درمان و در نهایت تجویز الگوی صحیح تغذیه برای این افراد است که در نهایت بتوانند سلامت جسمی و روانی خود را بازیابند./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار