100 مورد اختلاس در مهم‌ترین مرکز مالی آمریکا

با افشاي ۱۰۰ مورد اختلاس مالی در وال‌استریت، مهم‌ترین مرکز مالی آمریکا درگير رسوايي گسترده اي شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دويچه وله، 120 نفر در وال‌استریت با دست‌کاری در بازارهای مالی‌ در اين اختلاس دست داشته اند؛ کسانی که اطلاعاتی ذی‌قیمت درباره شر‌کت‌های مختلف در اختیار دارند و با فروش این اطلاعات به سوداگران مالی امکان سوء‌استفاده‌های کلان در نوسانات بازار سهام را فراهم می‌کنند.

وال استریت ژرونال در این باره نوشته است که این اولین بار است که اف بی ‌آی دست به چنین افشاگری می‌زند.

با این اقدام اف بی ‌آی ابعاد جدیدی از رسوایی در مهم‌ترین مرکز مالی آمریکا از پرده بیرون می‌افتد. رسوایی که از سال ۲۰۰۹ به این سو درباره‌اش بارها گزارش شده ‌است. ماموران تا به حال علیه ۶۶ نفر که مشغول فعالیت‌های غیرقانونی در صندوق‌های تامینی بوده‌اند، شکایت کرده‌اند که ۵۷ نفرشان محکوم شده‌اند.

"دیود چاوز"، یک سخنگوی اف بی آی به وال استریت ژورنال گفته است که پلیس فدرال آمریکا می‌خواهد پیگیری در این زمینه را گسترش دهد. به گفته او گروه بزرگی مورد سوء‌ظن هستند که در حال حاضر اطلاعات و شکایت ‌از آن‌ها جمع‌آوری می‌شود.

او تاکید می‌کند که جستجوها بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر از آنی جلو می‌رود که در ابتدا تصور می‌شد. وال استریت ژورنال در این باره نوشته است: این احتمالا بزرگترین اقدام پلیس علیه تبهکاران مالی در تاریخ مدرن است.

در دهه هشتاد موارد زیادی رسوایی مالی برملا شد. الیور استون، کارگردان سینما موضوع را به یک فیلم ماندگار به نام "وال‌استریت" در تاریخ سینما ثبت کرد. فیلمی با بازیگری مایکل داگلاس در نقش یک فعال بازار بورس، آدمی را به نمایش گذاشت که بویی از شرم و اخلاق نبرده است.

با امکانات جدید، بورس‌بازان می‌توانند در عرض چند ثانیه سودهای سرسام‌آوری را از نوسانات بازار ارز نصیب خود کنند. داشتن اطلاعات محرمانه درباره‌ی شرکت‌ها و معاملاتی که آن‌ها می‌کنند، می‌تواند این سودآوری را در ابعادی بسیار بزرگ‌تر ممکن سازد.

براساس تحقیقات اف بی آی، شبکه‌هایی که در حال حاضر این اطلاعات را رد و بدل می‌کنند به مراتب حرفه‌ای‌تر، سریع‌تر و وسیع‌تر از دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند. این‌ها شبکه‌ای هستند متشکل از بانک‌داران، تحلیل‌گران اقتصادی، مشاوران مالی و مدیران شرکت‌ها به همراه فعالان بازار سهام.

پلیس فدرال آمریکا تاکید می‌کند که در مقابل افرادی از درون شرکت‌ها هم هستند که با اف ‌بی آی همکاری دارند و اسناد و مدارک مشکوک را در اختیار ماموران قرار می‌دهند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار