رشد فن آوری در کلانشهرها اثرات تخریبی صنایع مزاحم و آلاینده

پدیده ای به نام توسعه، امروزه بسیاری از کلانشهرها را به خود جذب کرده است و روند شهر نشینی را تا حد امکان به رشد صعودی رسانده و به تبع آن رشد و افزایش صنایع مزاحم تخریبی را بیشتر در مسیر آن قرار داده است. باید گفت: که همراه و همگام با پیشرفتهای فن آوری در شهرهای بزرگ مخصوصا تهران مسائلی مانند مطالعه و بازنگری صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده که به لحاظ فاکتورهای سلامت و بهداشت حائز اهمیت است بیشتر احساس می شود تهران یکی از کانون های عمده صنایع در ایران است که حدود 14 درصد از صنایع ایران در این شهر مستقر است. همچنین 50 درصد از کارخانه های بزرگ صنعتی در پایتخت قرار گرفته است اگر عامل به مانند برپا داشتن نسنجیده صنایع را که مفهوم آن به در نظر گرفتن شرایط محیطی و اقلیمی، از جهت وزش باد؛ کیفیت خاک و تمامی مسائل مربوط به آن همچنین آلودگی های صوتی محدود نمی شود را برآورد بنمائیم، نتیجه چندی فراتر از حد تصور آمارها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ نخستین بار در سال 1385 شورای شهر تهران مصوبه ای در خصوص حذف مشاغل مزاحم در پایتخت را به تصویب رساند و خواستار و خروج این مشاغل از شهر و ساماندهی آنها در اراضی تالاب بهرام شد و در خرداد ماه 85 طی مصوبه ای با انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به اراضی تالاب بهرام موافقت کرد.
شهرداری تهران هم مجاز شد تا براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها به موجب نقشه ها و مطالعات مربوطه، نسبت به احداث مجتمع ولی عصر انتقال صنوف مزاحم و آلاینده که شامل لینگ تراش ها، سنگبری ها ، فلز تراشی ها همچنین آهنگری خواهد شد را به اراضی تالاب بهرام طبق برنامه زمان بندی شده منظور كند.
البته باید گفت که انتقال مشاغل مزاحم شهر تهران کار پیچیده و زمان بری خواهد بود و معضلاتی همچون صدمات زیست محیطی و آلودگی های مربوط به آب و هوا را به دنبال خواهد داشت.
در همین راستا این نکته حائز اهمیت بوده که همکاری اصناف و اتحادیه های مربوط به آنها از جایگاه ویژه ای در طرح انتقال آنها به خارج از تهران برخوردار است.
محمد باقر قالیباف شهردار تهران می گوید: طی یک زمان بندی تقریبا 2 ساله، مابقی مشاغل و صنایع مزاحم از تهران به نقاط دیگر منتقل خواهند شد.

وی می افزاید :شهرداری برای ساماندهی بعضی از واحدهای صنفی و صنعتی که در محدوده پل چوبی و مولوی قرار دارد مکانی را در جاده خاوران در نظر گرفته و آنها را به این منطقه منتقل می کند.
بنابراین نظر باید انتقال واحدهایی را که در مناطق قرار نگرفته منظور شده ولی جزو مشاغل آزاد شده محسوب شده و برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کند نیز باید تاکیدئ کرد.
جدای از تمامی این مباحث باید گفت وعده هایی که از طرف شهرداری داده می شود در حالی است که بسیاری از کارشناسان شهری بر این باورند که مشکلات این نهاد فراتر از آن است که بتواند در زمان مشخص شده محقق شود.
البته باید به این امر اذعان داشت که شهرداری و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران درطرح حذف صنوف مزاحم و آلاینده موفق عمل کنند.
البته دور از ذهن نیست که روند اجرای طرح انتقال در گرو استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی شهرداری است و این امر بدان جهت لازم است که با تمرکز بر این بهش می توان در راستای توسعه شهرک ها به منظور استقرار صنایع و صنوف کمک بسزایی انجام پذیرد.
باید این نکته را مد نظر داشت که شهرها خارج از استانداردهای شهرسازی رشد کرده اند به طوری که با گسترش شهرها به مرور صنایع و صنوف در دل مناطق مسکونی قرار گرفته و این مزاحمت ها باعث شده بخشی از منابع مالی و اعتبارات شهرداری سرف رفع این گونه معضلات شود.
بر طبق نظریه های کارشناسان شهری در چند سال اخیر بخشی از صنوف و صنایع مزاحم را از تهران خارج شده که از آن جمله می توان به صنف آهن فروشان و پرنده فروشان اشاره کرد.
براین اساس برخی از صنوف و صنایع مزاحم شاید باعث آلودگی هوا و آلودگی صوتی نشود، اما وجود آنها در برخی مناطق باعث ایجاد ترافیک های سنگین و خارج از حد استاندارد شده است که به نظر می رسد که خروج این صنوف نیز الزامی است.
بنابراین گزارش عدم امکان توسعه فعالیت ها در شهر تهران و محدودیت های قانونی آن باعث شده است که صنایع از تهران انتقال پیدا کنند که در صورت عملیاتی شدن کامل این طرح، بسیاری از مشکلات زیست محیطی و آلودگی های صوتی و ترافیکی رفع خواهد شد.
کمالی علی پور مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه مکان یابی برای انتقال مشاغل مزاحم حائز اهمیت است تاکید کرد: با توجه به نبود فضای کافی و مناسب و محدودیت های زیست محیطی شهر تهران و همچنین وجود زمین های ارزان قیمت در حاشیه حریم و خارج از پایتخت مطالعات و برنامه ریزی ها برای انتقال مشاغل مزاحم به مناطق مورد نظر انجام گرفته است.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه بیش از 70 هزار واحد شغلی در تهران وجود دارد که تاکنون حدود 10 هزار واحد شغلی منتقل شده اند افزود: بخشی از انتقال صنایع و مشاغل مزاحم شهر به شهرک صنفی و خدماتی ارجاع می شود که تاکنون این روند رشدی 60 درصدی را تجربه کرده است.
علی پور اعلام کرد: نمی توان از وجود مشاغل و صنایع مزاحم و آلاینده در تهران آمار دقیقی به لحاظ سهم آلودگی های آنها ارائه کرد.
ولی باید به دلیل حیاتی بودن موضوع آلایندگی در شهر تهران آهنگ خروج این واحدها را از شهر تندتر از گذشته پیش برد.
دور از ذهن نیست که همکاری اتحادیه های مربوط در جهت حل مشکلات فرهنگی و مقاومت هایی که در برخی از واحدهای صنفی وجود دارد را نمی توان نادیده گرفت.
مشاغل آلوده و مزاحم از دید کارشناسان شهرداری آن دسته از فعالیتهایی هستند که به دلیل ایجاد آلودگی صوتی، فاضلاب و آلودگی بصری مشکلات و مزاحمت هایی را برای شهروندان به وجود می آورند.
احمد حسن پور معاون هماهنمگی و امور مناطق محیط زیست در خصوص این مشاغل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ترجیح شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع مزاحم شهر تهران بر این است که این صنایع شرایط خود را اصلاح کرده و با تغییر کاربری را در فاصله صدور رای در دستور کار خود قرار بدهند.
حسین پور خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای انتقال صنایع به مراکز دیگر نمی توان به شکل ضربتی با آن برخورد کرد و این امر نیازمند یک بازه زمانی بیشتری خواهد بود.
ولی در نهایت باید گفت تغییر کاربری بعضی از مشاغل و صنایع احتمال کاهش و سی نزولی بعضی از تولیدات را به چالش خواهد کشید.
چه بسا تغییر کاربری بعضی از مشاغل افراد را نسبت به ایجاد عاملی برای رو آوری به صنعت و مشاغل دیگر بی انگیزه کند حالا ایجاد این توازن میان کاهش آلودگی های تهران از طریق خروج مشاغل آلاینده و انتقال آنها به شهرک های اطراف پایتخت و حفظ و رشد تولیدات صنایع چگونه ایجاد خواهد شد را باید شهرداری و شورای شهر ایجاد کنند. /ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار