بيماري خاموش 5درصد كردستاني ها را در دام خود گرفتار كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماريها در دانشگاه علوم پزشكي  كردستان با اعلام اين خبر گفت: براساس آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته توسط اين دانشگاه بیش از 5درصد مردم استان كردستان مبتلا به بيماري ديابت هستند .

محمد كريمي افزود: متأسفانه 48 درصد از بيماران مبتلا به ديابت از بيماري خود اطلاعي ندارند واين بدترين حالت در كنترل و پيشگيري از ديابت است.

به گفته وي: اساس پيشگيري از بيماري ديابت،  تغذيه سالم، فعاليت بدني و كاهش وزن است.

كريمي افزود: افراد داراي سابقه خانوادگي ابتلا به ديابت ، فشارخون بالا، چربي خون بالا، اضافه وزن و چاقي، زنان باردار، زنان با سابقه ديابت حاملگي ويا دوبار سقط خود به خودي يا مرده زدايي از گروههاي هستند كه درمعرض خطر ابتلا به بيماري ديابت قرار دارند.

مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماريها در دانشگاه علوم پزشكي كردستان در ادامه به اجراي طرح غربالگري ديابت در سطح شهر سنندج اشاره كرد وگفت: در راستاي اجراي اين طرح كليه جمعيت شهر سنندج از نظر وجود بيماري ديابت غربالگري ميشوند.

كريمي اضافه كرد: براي تمامي بيماران شناسايي شده مبتلا به ديابت ساليانه حداقل4بار از نظر عوارض بيماري و اقدامات كنترلي مورد بررسي قرار گرفته و به منظور پيشگيري از عوارض ثانويه بيماري اقدامات درماني تخصصي و فوق تخصصي در مورد اين بيماران اعمال خواهد شد.

وي از شهروندان سنندجي خواست با مراجعه به مراكز بهداشتي درماني سطح شهر و انجام يك سري اقدامات ، با كارشناسان اين مراكز در زمينه توصيه هاي ارائه شده همكاري كنند.

كريمي در پايان با اشاره به اينكه ديابت بيماري مزمن، پنهان و خاموش است كه اكثر كساني كه به آن مبتلا هستند از وجود بيماري خود خبر ندارند گفت: پُر نوشي ، پر اداري و خستگي از مهمترين علائم بيماري ديابت است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.