مسئولان آموزش و پرورش از هوشمند سازی مدارس ایران خبر می دهند و این در حالی است که مدارس هوشمند شده فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هشت سال قبل شورای عالی آموزش و پرورش طرحی مبنی بر هوشمند سازی مدارس کشور را تصویب کرد.

این در حالی است که براي هوشمند سازی مدارس نیاز به برنامه ریزی و فراهم آوردن امکانات و زیرساختهای لازم بود.

در سال تحصیلی 83-84 چهار مدرسه دولتی در چهار نقطه تهران برای اجرای طرح هوشمند سازی مدارس انتخاب شدند.

بعدها تعداد زیادی از دبیرستانهای مستقر در شهرهای دیگر کشور به این طرح پیوستند در سالهای اخیر مسئولان آموزش و پرورش بارها از هوشمند سازی هزاران مدرسه در کشور خبر دادند و یا اینکه آماری از مدارس هوشمند را اعلام کردند.

*تغییر در شیوه آموزش مهمترین رکن در مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند واقعی مدرسه ای است که آموزش در آن هوشمند شده باشد.

این در حالی است که نیاز کنونی جامعه آموزشی ما تغییر و حرکت به سوی هوشمندسازی آموزش و آموزشی بر اساس نیازها و استعدادهاست.

مدرسه هوشمند در واقع مرحله برتری در کاربری فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کشور است.

مدرسه ای که مدیریت و کنترل آن مبتنی بر فناوری شبکه و رایانه است و محتوای بیشتر درسهای آن الکترونیکی است و نظام ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است.

دانش آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاد دهنده و یاد گیرنده را بر عهده دارند.

در این مدارس برنامه درسی محدود کننده نیست و به دانش آموزان اجازه داده می شود از برنامه های درسی خود فراتر گام بردارند.

در این مدارس روش تدریس بر اساس دانش آموز محوری است.

تاکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی و یادگیری از خط مشیها و راهبردهای مدرسه هوشمند است.

آموزش رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و آموزش الکترونیکی امروزه از جدیدترین و مطمئن ترین روشها در توسعه آموزشهای فردی و سازمانی.

سیستم نوین آموزش الکترونیکی فواید و مزایای منحصر به فردی را برای افراد سازمانها و مراکز آموزشی به همراه دارد.

با ظهور اینترنت آموزش الکترونیکی باعث گسترش دامنه آموزشی و باعث به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات شد.

شاید همه اینها موجب شد تا ما نیز برای جا نماندن قافله جهانی به دنبال هوشمند ساختن مدارس خود شویم.

وقتی موضوع هوشمند سازی مدارس کشور مطرح شد بیشتر کارشناسان آموزشی در انتظار تحول در شیوه آموزش و استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس بودند.

کارشناسان عقیده داشتند در این مدارس رایانه جایگزین تخته سیاه شده و سی دی ها جای دفتر مشق را می گیرند.

دانش آموزان می توانند از طریق اینترنت هر چه را که می خواهند به دست آورند.

در این میان مسئولان آموزش و پرورش شاخصهای یک مدرسه هوشمند را مدیریت نظارت منابع آموزشی و کنترل یادگیری مطرح کردند!

برای ایجاد مدرسه هوشمند یا ورود فناوری اطلاعات به مدارس وزارت آموزش و پرورش باید به دنبال ایجاد بانکهای اطلاعات مدت وهماهنگ باشند که بتواند شبکه آموزش مدتی و استاندارد را اتخاذ کند تا خدمات محتوایی و آموزشی رابه راحتی در دسترس مدرسه قرار دهد این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان علوم تربیتی مدارس که در ایران هوشمند شده اند تنها اسم هوشمندی را به یدک می کشند و تنها مجهز شدن مدارس به برخی از امکانات اولیه مانند تخته های هوشمند، اتصال به شبکه اینترنت و تجهیز مدرسه به چند دستگاه را نمی توان هوشمند سازی دانست.

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده اند 20 هزار مدرسه تا پایان سال در کشور هوشمند می شود و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز چندی پیش اعلام کرد 4 میلیارد تومان برای هوشمند سازی مدارس استثنایی کشور تخصیص داده شده اما این که مدارس هوشمند ما تا چه اندازه با استانداردهای دنیا تناسب دارد و مسئولان آموزش و پرورش چه شاخص و تعریفی از مدرسه هوشمند دارند سئوال بر انگیز است.

گزارش از محبوبه مرادی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار