پژوهشگران استان اردبیل برای نخستین بار در کشور موفق به استفاده از پوکه معدنی در سیستم هیدروبونیک کشاورزی شدند.

امیر ارسلان حسین زاده پژوهشگر استان اردبیل (مغان) در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از پوکه معدنی به عنوان بستر کاشت در تولید مینی تیوبر سیب زمینی در سیستم هیدروبونیک برای نخستین بار در کشور ابداع شده است.
وی افزود: بستر کاشت از مهم ترین عوامل تولید مینی تیوبر است که با توجه به این مطلب که مواد تشکیل دهنده بسترهای مورد استفاده برای تولید مینی تیوبر از کشورهای خارجی و یا خروج ارز از کشور تاکنون تهیه می شد در این روش به جای مواد خارجی تشکیل دهنده بيشتر از پوکه معدنی در تولید مینی تیوبر پنج رقم سیب زمینی استفاده شده که بیشترین تعداد مینی تیوبر در متر مربع به تعداد 1022 عدد در بستر کاشت پوکه معدنی و در ایران 500 عدد در بستر کاشت خارجی بوده است.
وی تصریح کرد: کیفیت و قیمت مناسب، كيفيت بالا، جلوگیری از آفات ناشناخته و قرنطینه ای به کشور،‌ کاهش وادرات غذه بذری و جلوگیری از خروج ارز از کشور از جمله مزایای این روش است.


***استفاده از روش های تخریبی و غیر تخریبی در تولید مینی تیوبر سیب زمینی در گلخانه

حسین زاده در ادامه گفت: گیاهچه آزمایشگاهی سالم را می توان با استفاده از قلعه های تک گره دار تكثير کرد و پس از ایجاد گیاهچه های آزمایشگاهی به تعداد زياد می توان از آنها در شرایط گلخانه ای با استفاده از روش های معمولی تخریبی و روش های غیر تخریبی در دوره های زمانی معین نسبت به برداشت مینی تیوبر اقدام كرد.
وی افزود: در سیستم برداشت غیر تخریبی توام با تخریبی بیش از چهار برابر روش متر اول (تخریبی)‌می توان مینی تیوبر استحصال كرد.
وی خاطر نشان کرد: این روش را می توان برای تامین پایدار غده های بذری سیب زمینی در کشور به لحاظ اقتصادی و تامین امنیت غذایی به طور سالانه نقش بسزایی ایفا كرد./عط

 

*** براي مشاهده آخرين اخبار دانشگاهي اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.