افراد دیابتی می توانند غذاهای شیرین حاوی شکر را جانشین غذاهای دیگر حاوی کربوهیدرات کنند.

علی آقاجانی متخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌اصولا غذاهای شیرین جزو یکی از گروه های اصلی غذا هستند که کربوهیدرات نامیده می شوند و نان و غلات و میوه جات نیز جزو گروه کربوهیدراتها هستند.

وی ادامه داد: تمامی غذاهای متعلق به گروه کربوهیدرات پس از گوارش و هضم در بدن به قند ساده تبدیل می شوند. پس افراد دیابتی می توانند غذاهای شیرین حاوی شکر را جانشین غذاهای دیگر حاوی کربوهیدرات کنند.

اين متخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد:‌به طور مثال این امکان وجود دارد تا با کم کردن از مقدار برنج یا نان در یک وعده غذایی امکان خوردن ژله به عنوان دسر بعد از غذا فراهم کرد.

وی در خصوص زیاد بودن کالری موجود در غذاهای شیرین تاکید کرد: نکته قابل توجه زیاد بودن انرژی (کالری) موجود در غذاهای شیرین است که می تواند در صورت رعایت نكردن تعادل در مصرف آنها باعث چاقی و اضافه وزن شود.

آقاجانی ادامه داد: از طرفی دیگر غذاهای شیرین گروه کربوهیدراتها برخلاف غذاهای دیگر فاقد ویتامین ها و املاح لازم برای بدن هستند بنابراین مصرف این غذاها و جایگزین کردنشان با غذاهای دیگربه طور حتم با مشاوره متخصص تغذیه در زمینه تغذیه دیابتی که اطلاعات کافی دارد بايد انجام بپذیرد.

اين متخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان كرد: بهتر است افراد دیابتی به طور کلی از مصرف کربوهیدارتهای سریع الجذب مثل قند و شکر، خرما و عسل، توت خشک،‌ کشمش و انجیر خشک تا حد امکان پرهیز کنند./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار