سرچشمه محلات يكي از پرآب ترين چشمه هاي استان مركزي است و در بلندترين نقطه مرتفع شهر محلات قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، اين چشمه ضمن اينكه آب آشاميدني و كشاورزي منطقه را تامين مي كند از جاذبه هاي سياحتي بسيار با ارزشي نيز برخوردار است. به طوري كه از دير باز مورد توجه جهانگردان بوده است. گفته مي شود كه علت به وجود آمدن شهر محلات وجود اين چشمه بوده است. وجود اين سرچشمه باعث شده است كه در كنار آن پارك زيبايي شكل گيرد. اين پارك يكي از مراكز جذاب گردشگري در تابستان به شمار ميرود. آب نماي زيبا،  درختان سر به فلك كشيده،  چنار كهنسال و ارتفاعات صخره اي مشرف به اين چشمه در كنار هواي دلپذير و مطبوع آن همه ساله در فصل تابستان علاقه مندان بسياري را از دور و نزديك به اين سمت فرا مي خواند.
در اين فصل گردشگري بسياري در هنگام مسافرت خود در مسير تهران- اصفهان و تهران-اراك و شهرهاي دور و نزديك، ترجيح مي دهند كه يك روز را در كنار اين چشمه بگذرانند. عده اي از علاقه مندان شب را در كنار چشمه بيتوته مي كنند. از اين رودر دو طرف مسير آب نما، سكوهايي تعبيه شده است كه مسافرين بتوانند در آنها بابر پايي پشه بند و چادر شبي را سر كنند . اين چشمه در شمال شهر محلات و در بالا دست شهر كه بيش از اين به محله عليا و يا محله بالا معروف بوده قرار دارد. در حال حاضر تخليه چشمه تقريبا يكنواخت و بدون نوسان صورت مي گيرد، لكن به علت شيب زياد دامنه، آب با سرعت زيادي جريان پيدا مي كند و اين امر باعث شده است تا طي ساليان گذشته قسمتي از بسترنهر شسته و فرسوده مي شود .
در گذشته به علت شيب تند و حركت سريع آب،  تعدادي آسياب آبي در مسير جريان آب سرچشمه وجود داشت كه ديگرمورد استفاده قرار نمي گيرد.
در مجموعه سرچشمه امکانات جدیدی از قبیل اقامتگاه، استراحتگاه، رستوران، کافی شاپ، سفره خانه سنتی، شهربازی، مرکز تولید و فروش گل و گیاه، مرکز نمایشگاهی و سکوهایی جهت نصب چادر و کمپینگ ساخته شده است که خدمات لازم را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می نمایند. در دامنه صخره، ساختمان زیبایی به نام عمارت کلاه فرنگی، مشرف به پارک و آبنماها ساخته شده است که زیبایی خاصی به این محل داده است.
شما می توانید انواع گل و گیاه و درختان سرو و کاج زینتی که در دامنه کوه هفتاد قله کاشته شده است را مشاهده نمایید. سرسبزی و لطافت هوا در سرچشمه محلات بویژه در فصل بهار و تابستان برای اهالی شهر محلات موقعیت ویژه ای را فراهم نموده است. تا بتوانند به دور از کار روزانه، مدت زمانی هرچند کوتاه را در کنار خانواده خود در این مکان سپری نمایند.
راه دسترسی: شهر محلات، مجموعه سیاحتی و تفریحی سرچشمه.
با خودرو تا پارکینگ سرچشمه می توان رفت، برای رسیدن به سرچشمه و آبنماها بایستی مسافتی حدود ۲۰۰ متر را پیاده طی کرد./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.