دانشنامه سياسي//

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از تشکيل تا انحلال

پس از انتخابات دهمين دوره ریاست جمهوری، سازمان مجاهدين با صدور بیانیه‌هایی اعتراض خود را به نتيجه انتخابات اعلام کرد. اين اعتراضات که بدون ارائه هر گونه سند قانوني و در راستاي حمايت از فتنه‌گران صورت گرفت باعث شد تا فعالیت سازمان مجاهدین غیر قانونی اعلام شود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ۱۶ فروردین ۱۳۵۸ از به هم پیوستن ۷ گروه اسلام‌گرا شکل گرفت که برخی اعضاي آن سابقه مبارزه نظامی را نیز در کارنامه خود داشتند.

این گروه‌ها تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامي، ارتباط تشکیلاتی چندانی با هم نداشتند اما وجود هدف مشترک مقابله با خطراتی که نظام نوپاي اسلامي را تهدید می‌کرد، آن‌ها را به اتحاد با یکدیگر سوق داد. گسترش و تداوم تفکر انقلابی و اعتقاد به ولایت فقیه و رهبری امام خمینی(ره) از جمله اشتراکات این هفت گروه بود.

هفت گروه بنیانگذار این سازمان عبارتند از: گروه امت واحده، گروه توحیدی بدر، گروه توحیدی صف، گروه فلاح، گروه فلق، گروه منصورون و گروه موحدین.

از اعضای کلیدی دیگر این سازمان در بدو تشکیل می‌توان بهزاد نبوی، محسن مخملباف، فریدون وردی‌نژاد، علیرضا شجاعی‌زند، پرویز قدیانی، محسن رضایی، علی شمخانی، محسن آرمین، هاشم آغاجری، فیض‌الله عرب سرخی، مجتبی شاکری، حسین فدایی، عبدالحسین روح‌الامینی، حسین زیبایی‌نژاد، سعید حجاریان، حسین علم‌الهدی، محمد منتظرقائم، مصطفی تاج‌زاده، حسن واعظی، محمد عطریانفر و حسین صادقی را نام برد.

پس از فرمان امام خمینی )ره) مبني بر عدم حضور افراد نظامی در گروه‌های سیاسی، برخی از اعضای اصلی سازمان مجاهدين همچون محمدباقر ذوالقدر و محسن رضایی که در آن زمان فرمانده سپاه پاسداران بود از سازمان خارج شدند و عده‌ای دیگر همچون محسن آرمین از فعالیت در سپاه انصراف دادند.

با پدید آمدن اختلافات میان اعضای این سازمان در همان ابتدای پیدایش آن بر سر مسائلی همچون صدور بیانیه در برخي مناسبت‌ها و به ویژه مخالفت جناح راست‌گرای سازمان و گروه منصورون با سیاست‌های اقتصادی محمد سلامتی و بهزاد نبوی در دولت میرحسین موسوی، مجاهدین انقلاب پس از مدتی به ۲ و بعد به ۳ جناح تقسیم شدند.

پس از انتخابات دهمين دوره ریاست جمهوری، سازمان مجاهدين با صدور بیانیه‌هایی اعتراض خود را به نتيجه انتخابات اعلام کرد. اين اعتراضات که بدون ارائه هر گونه سند قانوني و در راستاي حمايت از فتنه‌گران صورت گرفت باعث شد تا فعالیت سازمان مجاهدین غیر قانونی اعلام شود.

پس از اعلام غیر قانونی بودن فعالیت این سازمان، گروهی از اعضای آن در خارج از ایران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران(شاخه خارج از کشور) را تشکیل دادند.

از جمله اعضای سازمان مجاهدين که به دليل اتخاذ مواضع فتنه‌گرانه بازداشت شدند می توان به بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، ابوالفضل قدیانی، علی باقری، صادق نوروزی، فیض‌الله عرب‌سرخی، عبداله ناصری، مهدی تحققی، علیرضا شریفی، احمد هاشمی، مسعود سپهر، حسن فائزی و محسن آرمین اشاره کرد./ش3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار